ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990 WERKNEMERSBELANGEN
-7-
VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT.
Dat een goede verbinding met Hazeldonk van groot belang is, was ons
jaren geleden al opgevallen. Wij zijn blij dat U nu ook zo ver bent.
Na het debacle van de verbindingsweg, was de reconstructie van de
Meirseweg het alternatief. De plannen daaromtrent hebben we overigens
in eerste instantie uit de krant moeten halen. Financieel wordt het
verhaal nu wel wat anders dan we enkele jaren geleden veronderstelden.
Een goede reconstructie van de hele Meirseweg vanaf de Hofdreef tot
Hazeldonk wordt een miljoenenkwestie. Daarbij zullen grote problemen
ontstaan o.a. met bestaande woningen. Een eerste voorbeeld daarvan is
onlangs uitgebreid besproken in de commissie Openbare Werken.
Werknemersbeiangen wil daarom een alternatief trace onderzoeken.
Volgens een eerste globale berekening moet het mogelijk zijn om op
betrekkelijk eenvoudige wijze een grotendeels nieuwe Meirseweg aan te
leggen. Daarbij is uitgangspunt dat er geen bestaande gebouwen hoeven
•te wijken. Zeker m.b.t. de verkeersveiligheid is een dergelijk nieuwe
trace van belang.
Deze nieuwe Meirseweg zou dan aansluiten op de Hofdreef waardoor een
goede, verkeersveilige verbinding met Hazeldonk wordt gerealiseerd.
Dat betekent dan tevens ook de aanleg van een nieuwe brug over de Aa
of Weerijs. Daarbij betrekken we dan voorts de nieuwe locatie van een
bedrijventerrein. Niemand zal kunnen ontkennen dat een locatie nabij
de twee belangrijkste uitvalswegen, namelijk richting Breda en
richting Belgie, de ideale locatie voor een dergelijke voorziening
is
Dat betekent mogelijkerwijze wel dat er een alternatief gezocht moet
worden voor de woningbouwplannen aan de Hofdreef, omdat de ligging van
het bedrijventerrein een belemmering zal vormen voor woningbouw in de
onmiddellijke nabijheid. Daarbij dient er tijdig een geschikte
woningbouwlocatie gezocht te worden, zodat de woningbouw niet
stagneert als het bestemmingsplan Klein-Zundert vol is.
Aan deze plannen koppelen wij voorts de doortrekking van de Hofdreef
aan de overzijde van de Bredaseweg richting Klein-Zundert. Uit de
verkeersstructuur-nota, welke wij overigens nog steeds niet hebben
•gezien, zou blijken dat de Stuyvesandseweg niet geschikt is als
ontsluitingsweg voor het verkeer uit Klein-Zundert. Als dat zo is,
betekent dit, dat al het verkeer vanuit Klein-Zundert via de Willem
Passtoorsstraat en de Kapellekestraat geleid moet worden. Daar zijn
deze beide straten natuurlijk geenszins op berekend. Vandaar dat we
een ontsluitingsweg voorstellen die rechtstreeks aansluit op de
Hofdreef, en die in Klein-Zundert langs de fase A loopt om uit te
monden op de Stuyvesandseweg. Voordelen ervan zijn:
- ontlasting van de Willem Passtoorsstraat en de Kapellekestraat;
- ontlasting van het centrum vein Klein-Zundert;
- minder hoge noodzaak om de Stuyvesandseweg te reconstrueren: een
verbreding kan achterwege blijven, terwijl de aansluiting op de
Bredaseweg van deze straat wellicht minder ingrijpend hoeft te
worden
- een goede omleidingsroute voor de gelegenheden waarop de Molenstraat
moet worden afgesloten;
Met dit totale pakket maatregelen, waarvan we vinden dat ze als een
geintegreerd geheel bij de provincie zouden moeten worden aangekaart,
leggen wij onze visie op de ontwikkeling van dit gedeelte van Zundert
op tafel.