ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990 WERKNEMERSBELANGEN -7- VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT. Dat een goede verbinding met Hazeldonk van groot belang is, was ons jaren geleden al opgevallen. Wij zijn blij dat U nu ook zo ver bent. Na het debacle van de verbindingsweg, was de reconstructie van de Meirseweg het alternatief. De plannen daaromtrent hebben we overigens in eerste instantie uit de krant moeten halen. Financieel wordt het verhaal nu wel wat anders dan we enkele jaren geleden veronderstelden. Een goede reconstructie van de hele Meirseweg vanaf de Hofdreef tot Hazeldonk wordt een miljoenenkwestie. Daarbij zullen grote problemen ontstaan o.a. met bestaande woningen. Een eerste voorbeeld daarvan is onlangs uitgebreid besproken in de commissie Openbare Werken. Werknemersbeiangen wil daarom een alternatief trace onderzoeken. Volgens een eerste globale berekening moet het mogelijk zijn om op betrekkelijk eenvoudige wijze een grotendeels nieuwe Meirseweg aan te leggen. Daarbij is uitgangspunt dat er geen bestaande gebouwen hoeven •te wijken. Zeker m.b.t. de verkeersveiligheid is een dergelijk nieuwe trace van belang. Deze nieuwe Meirseweg zou dan aansluiten op de Hofdreef waardoor een goede, verkeersveilige verbinding met Hazeldonk wordt gerealiseerd. Dat betekent dan tevens ook de aanleg van een nieuwe brug over de Aa of Weerijs. Daarbij betrekken we dan voorts de nieuwe locatie van een bedrijventerrein. Niemand zal kunnen ontkennen dat een locatie nabij de twee belangrijkste uitvalswegen, namelijk richting Breda en richting Belgie, de ideale locatie voor een dergelijke voorziening is Dat betekent mogelijkerwijze wel dat er een alternatief gezocht moet worden voor de woningbouwplannen aan de Hofdreef, omdat de ligging van het bedrijventerrein een belemmering zal vormen voor woningbouw in de onmiddellijke nabijheid. Daarbij dient er tijdig een geschikte woningbouwlocatie gezocht te worden, zodat de woningbouw niet stagneert als het bestemmingsplan Klein-Zundert vol is. Aan deze plannen koppelen wij voorts de doortrekking van de Hofdreef aan de overzijde van de Bredaseweg richting Klein-Zundert. Uit de verkeersstructuur-nota, welke wij overigens nog steeds niet hebben •gezien, zou blijken dat de Stuyvesandseweg niet geschikt is als ontsluitingsweg voor het verkeer uit Klein-Zundert. Als dat zo is, betekent dit, dat al het verkeer vanuit Klein-Zundert via de Willem Passtoorsstraat en de Kapellekestraat geleid moet worden. Daar zijn deze beide straten natuurlijk geenszins op berekend. Vandaar dat we een ontsluitingsweg voorstellen die rechtstreeks aansluit op de Hofdreef, en die in Klein-Zundert langs de fase A loopt om uit te monden op de Stuyvesandseweg. Voordelen ervan zijn: - ontlasting van de Willem Passtoorsstraat en de Kapellekestraat; - ontlasting van het centrum vein Klein-Zundert; - minder hoge noodzaak om de Stuyvesandseweg te reconstrueren: een verbreding kan achterwege blijven, terwijl de aansluiting op de Bredaseweg van deze straat wellicht minder ingrijpend hoeft te worden - een goede omleidingsroute voor de gelegenheden waarop de Molenstraat moet worden afgesloten; Met dit totale pakket maatregelen, waarvan we vinden dat ze als een geintegreerd geheel bij de provincie zouden moeten worden aangekaart, leggen wij onze visie op de ontwikkeling van dit gedeelte van Zundert op tafel.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1989 | | pagina 177