ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990 WERKNEMERSBELANGEN
-5-
ALGEMEEN BESTUUR
In toenemende mate ervaren we dat de informatie die het college
blijkbaar heeft, niet tijdig aan raads- en commissieleden wordt
doorgegeven. Daardoor worden de fracties, en met name de
oppositie-partijen ernstig belemmerd in hun werk.
Zaken komen veel te laat in commissieverband aan de orde en zijn
daardoor vaak mosterd na de maaltijd. De vaststelling van het
Rationeel Wegbeheer bijvoorbeeld moest leiden tot verwerken van de
standpunten in de begroting. We hadden de begroting echter al lang en
breed in huis alvorens het Rationeel Wegbeheer werd aangeboden. Ook in
overige voorstellen constateren we dat de commissies te laat worden
ingeschakeld zodat het vaak een kwestie van "slikken of stikken" is.
De aangekondigde evaluatie van het commissiestatuut blijft naar onze
mening dan ook te lang uit. Aangezien wij tot op dit moment nog geen
uitnodiging hebben ontvangen om op— of aanmerkingen in te dienen, gaan
wij ervan uit dat dit opnieuw niet dit jaar zal plaatsvinden. Dat er
dringend een en ander moet veranderen is duidelijk.
Commissievergaderingen met overvolle agenda's, vergaderschemas die
nimmer worden gevolgd, het zijn allemaal zaken die het commissiewerk
bemoeilijken. Buitengewoon verbaasd waren wij overigens over de gang
van zaken rond de laatste vergadering van cie. Financien. Geen
uitnodiging, geen agenda, zelfs geen begrotingsstukken. Commissieleden
konden de begroting op het gemeentehuis kopen De gevolgen hiervan
ondervindt U in deze begrotingbehandelingwaarin we noodgedwongen ook
de financiële details aan de orde zullen moeten stellen.
De bezuiniging op het verzenden van raadsstukken vinden wi j nog immer
een slechte zaak. Hierdoor en door de manier waarop de
raadsvergaderingen worden genotuleerd, maakt U het de inwoners die het
raadswerk willen volgen bewust moeilijk. Dat betreuren wij. Wij vinden
het een principe kwestie dat mensen zonder kasten op de hoogte moeten
kunnen blijven van het raadswerk.
De invoering van een flexibel beloningssysteem is een zaak die
zorgvuldig overwogen dient te worden. Ongetwijfeld zal dit leiden tot
onrust onder het personeel. In de afgelopen jaren is er zoveel
veranderd o.a. onder invloed van de reorganisatiedat wij vinden dat
het nu tijd is voor een periode van rust en stabiliteit. Wij wijzen Uw
plannen dienaangaande dan ook vooralsnog af.
U spreekt over nieuwe initiatieven aangaande opleiding en vorming.
Graag willen we een wat concretere toelichting. Denkt U bij dit soort
aktiviteiten aan een eigen bijdrage van de deelnemende
personeelsleden, en zullen er ook mogelijkheden zijn voor de
medewerkers van de buitendienst
Waarop is het bedrag van 2 f 50.000 gebaseerd
Betreffende mandaat en delegatie van bevoegdheden hebben wij in het
verleden een duidelijk standpunt ingenomen waar we niet vanaf wijken.
Wat meer duidelijkheid zouden we voorts ook wel willen hebben over het
door U voorgestelde Personeelsinformatie-systeem. Hoe stelt U zich dat
voor Waarop is het krediet van f 16.250 gebaseerd Komt de privacy
van werknemers hierbij niet in het geding Wie hebben er toegang tot
de (welke gegevens U ziet het, ook hier blinkt U niet uit door
duideli jkheid