- 27 - De heer A. Verheijen merkt als toelichting daarop het volgende op - de motivering van het kollege om het niet te behandelen staat op gespannen voet met de waarheid; voorts houdt het kollege te weinig rekening met de wen sen van de fraktie en de oppositie; - ook behartigt het kollege de belangen van de minima en met name de bejaarden onvoldoende - velen in Zundert verkeren in een bijzonder moeilijk financiële positie, ter wijl het kollege niet eens de moeite neemt over zijn voorstel ambtelijk advies in te winnen of dat aan de raad mede te delen; - gelet op de naderende verkiezingen zullen de inwoners van Zundert het stand punt van het kollege en met name de afwachtende houding door de minima niet in dank afnemen; - de CDA-fraktie gaat maar erg onchristelijk om met de belangen van deze groep, terwijl bij de coalitievorming destijds duidelijk de afspraak is gemaakt, dat voor de minima de maximale wettelijke toegestane mogelijkheden zouden worden benut - met zijn voorstel is geen sprake van het voeren van een inkomenspolitiek, om dat andere gemeenten wel degelijk een minimabeleid voeren, terwijl de Bredase nota minimabeleid als voorbeeld voor zijn nota heeft gediend. De heer Roks merkt op dat tijdens zijn lidmaatschap van de commissie sociale za ken is gebleken, dat mensen toch wel erg in moeilijkheden kunnen komen te verke ren, zonder dat de gemeente daaraan een efficiënte bijdrage tot oplossing van de problemen levert. Hij verzoekt diverse aspekten, zoals schuldsanering en het funktioneren van het sociale fonds aan de commissie sociale zaken voor te leg gen. De heer Marijnissen heeft waardering voor de nota, temeer omdat daaruit duide lijk blijkt dat de misstanden zijn ontstaan naar aanleiding van een bewuste keu ze van de overheid. Daarbij stond achteruitgang van het inkomensniveau van de minima voorop. Het landelijke beleid moet thans niet centraal staan, doch de ge meentelijke inbreng en mogelijke oplossingen van de problemen. Hij kan met de stellingen van de heer A. Verheijen over de onbereidheid van het kollege daar over te praten en het ontbreken van ambtelijke adviezen en het onchristelijke beleid geheel instemmen. De heer van der Kloot merkt op dat in principe de nota in de commissie sociale zaken had kunnen worden behandeld, toch heeft hij met een behandeling van van avond ingestemd. Hij meent dat de nota teveel is geschreven vanuit een leef- en woonsituatie in de grote stad, waar anonimiteit op de voorgrond staat. Juist omdat de ambtenaren in Zundert ook veel inwoners van Zundert kennen, moet het volgens hem mogelijk zijn veel meer noden te lenigen. Ook de voorlichting speelt daarbij een belangrijke rol. Een aktief kwijtscheldingsbeleid en het gebruik ma ken van het sociaal fonds duiden erop dat de gemeente Zundert al veel meer doet dan de plichten zijn. Daarbuiten heeft de gemeente eigenlijk weinig middelen om de zaken te bekostigen, omdat de gelden daarvoor aan het rijk ingevolge de wet telijke regeling zijn voorbehouden. Dat het CDA een onchristelijk beleid zou voeren is niet juist. Nederland kent immers een van de beste sociale stelsels ter wereld. Derhalve schietende regering en ook het gemeentebestuur niet tekort in hun beleid. Volgens de voorzitter is het sociale beleid te onderscheiden in een materieel en immaterieel beleid. Bij een materieel beleid kan de gemeente niets of weinig bij het rijk inbrengen. Het is immers een rijksaangelegenheid. Bij een immaterieel beleid kan de gemeente voldoende haar standpunten bij het rijk kenbaar maken. Daarnaast kent de gemeente Zundert het sociaal fonds dat als marginale aanvul ling dient van het rijksbeleid. Daarom ook doet het kollege het voorstel het initiatiefvoorstel niet in behandeling te nemen.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1989 | | pagina 140