- 17 -
De heer Damen gaat in op het aspekt dat op korte termijn de vuilnisstortplaats
Bavel wordt gesloten, zodat het verstandig is te werken met een vrachtwagen niet
eenaantal kleinere vuilniscontainerswaarmede het huisvuil wordt opgehaald. Deze
vrachtwagen kan dan een grotere hoeveelheid huisvuil naar de nieuwe stortplaats rijden.
Hij steunt het voorstel tot aanhouding van de beslissing onder de voorwaarde dat
gedurende 3 maanden het ophalen van huisvuil niet stagneert. De huidige vuilnis
wagen moet bedrijfszeker zijn. Hij informeert naar de mogelijkheid om een nieuwe
vuilniswagen te leasen.
Ook de heer C. Verheijen voelt voor de aanhouding van de beslissing totdat het
afvalstoffenplan bekend is, mits de huidige vuilniswagen bedrijfszeker blijft.
De heer Nelemans gaat in zijn reaktie in op de volgende aspekten
- de aanschaf van de vorige vuilniswagen is zo vertraagd, dat deze op het laatst
niet meer bedrijfszeker was. Dergelijke toestanden moeten worden voorkomen;
- hij ontraadt de aanhouding; de vraagtekens worden nu alleen maar groter en
kunnen niet alle in het afvalstoffenplan worden beantwoord;
het woningaantal is gestaag gegroeid en zal nog groeien met gemiddeld 120 per
jaar en wel verspreid over een groot aantal lokaties;
- de regionale stortplaats Bavel wordt eind 1990 gesloten, zodat het verstandi
ger is met een grotere wagen naar de nieuwe afvalplaats te rijden;
- duidelijk is dat er ook een grotere afvalstroom komt, zodat ook meer in de
vuilniswagen moet komen en een grotere moet worden aangeschaft;
- een mogelijke openbare inschrijving tot koop van de huidige vuilniswagen gaat
uit van tenminste de thans geboden inruilprijs;
- bij de overheid is het leasen niet toegestaan, om dit verbod via de zgn. IJs-
landkonstruktie te omzeilen past de gemeente zeker niet.
De heer Damen meent dat gelet ook op de mogelijke privatisering van de gemeente
lijke dienst zoals dat aspekt op toch wel korte termijn aan de orde komt, de
aanhouding alleszins rechtvaardigt. Zulks geldt temeer nu de stortplaats Bavel
naar verwachting pas in J992 wordt gesloten. De vuilniswagen moet daarbij wel be-
drijfszeker blijven. Wordt de diskussie over de privatisering niet bij de begro
tingsbehandeling 1990 gevoerd, dan eerst kan hij met het voorstel akkoord gaan.
De heer Arnouts handhaaft met een herhaling van zijn argumenten het voorstel tot
aanhouding.
De heer S. Jochems daarentegen voelt daarvoor zeker niet en ondersteunt het kol-
legevoorstel
De heer C. Verheijen meent dat eerst het afvalstoffenplan had moeten worden be
handeld. Nu de bedrijfszekerheid in gevaar komt, kan hij met het kollegevoorstel
instemmen.
De heer Adriaensen meent dat het kollege het paard achter de wagen spant. Hij
meent dat alle gegevens van het afvalstoffenplan moeten worden beoordeeld alvo
rens kan worden beoordeeld of inderdaad ook een grotere vuilnisauto nodig is.
Voorts is bij de begrotingsbehandeling 1989 toegezegd dat het afvalstoffenplan
de eerste helft van dit jaar zou worden aangeboden. Het is er echter nog niet.
Het kollege moet dus de oorzaak bij zichzelf zoeken. Hij handhaaft zijn voorstel
tot aanhouding van de beslissing.
Een yuilniswagen moet bedrijfszeker zijn, aldus mevr. van Aert, zodat zij het
kollegevoorstel ondersteunt.
De heer Nelemans benadrukt dat aan de hand van het afvalstoffenplan niet kan
worden beoordeeld of een grotere of kleinere vuilniswagen nodig is. Duidelijk is
echter wel dat daarin een aantal zaken aan de orde worden gesteld die het ant
woord niet over 3 maanden, doch over langere tijd geeft, zoals bijvoorbeeld de
kompostering van organisch afval. De bedrijfszekerheid van de huidige vuilnis
wagen is gelet op het regelmatig falen van het hydraulische systearf? in het geding.