- 14 -
De voorzitter vindt het volgen van het voorstel van de heer A. Verheijen extra
vergaderingen in te gelasten niet nodig, omdat de werkgroep de nieuwe ontwikke
lingen toch moet bestuderen, zodat het kollege op 31 augustus een gedegen voor
bereid voorstel kan doen. Zonodig kan het voorstel van de werkgroep nog tijdig
aan de commissie Algemeen Bestuur ter advisering worden voorgelegd.
Hiermede kan de heer A. Verheijen zich verenigen.
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig de voorstellen van
burgemeester en wethouders besloten met dien verstande dat mevr. Voeten en de
heer Damen geacht worden "tegen" te hebben gestemd voor wat betreft het krediet
van 40.000,inzake de aanschaf van fotoculturele exposities.
9. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE "LEGESVERORDENING ZUNDERT 1989".
De heer v.d. Kloot kan met de nieuwe legesverordening instemmen met dien ver
stande dat omtrent de verspreiding van raadsstukken aan abonnees met de commis
sie Algemeen Bestuur overleg wordt gevoerd. Met de nieuwe legesverordening wor
den volgens hem de kosten voor de inwoners zichtbaar gemaakt.
De heer Adriaensen maakt het onderscheid tussen zakelijk en informatieve dienst
verlening. Bij de eerst genoemde dient er sprake te zijn van een kostendekkend
tarief, zeker met betrekking tot de hinderwetvergunningen, de vervuiler betaalt,
is daarbij het principe, zoals de raad van ministers zich daarover al in 1975
heeft uitgesproken. Dit uitgangspunt is immers een aanmoediging om de milieube
lasting te beperken.
Hij is blij dat het voorstel om gratis raads- en commissiestukken te verstrek
ken, is overgenomen.
Het is immers een grondrecht kennis te nemen van het funktioneren van de demo
cratie. Financiële drempels mogen daarom niet worden opgeworpen. Het niet meer
toezenden van de stukken is weliswaar een drempel, doch voor hem aanvaardbaar,
mits deze ook in de gemeenschapshuizen van de kerkdorpen worden verspreid. Ook
zouden de burgers de gelegenheid moeten worden geboden verordeningen en wetge
ving in het gemeentehuis in te zien. Dat moet binnen het krediet van 2 miljoen
kunnenzo stelt hij.
De heer C. Verheijen merkt op dat detarieven van de legesverordening sedert 1980
niet meer zijn aangepast, zodat thans een forse verhoging moet worden vastge
steld. Hij kan daarmede instemmen, omdat ook sedert lang lage tarieven zijn be
rekend. Het kostendekkend zijn van een tarief is daarbij het uitgangspunt. Hij
ondersteunt het voorstel met dien verstande dat over de verspreiding van raads-
en commissiestukken met de commissie Algemeen Bestuur nader van gedachten wordt
gewisseld. Daarbij moethet ook mogelijk zijn dat in Wernhout en Achtmaalde stukken
kunnen worden afgehaald. Hij vraagt waarom het tarief van een jachtvergunning
niet kostendekkend is gehouden.
De heer Roks meent dat de bezuinigingen van 225.000,weer ten onrechte door
deze nieuwe verordening op de burger wordt verhaald. Hij merkt op dat de niet-
verhoging van leges voor kapvergunningen teneinde het illegaal kappen niet in de
hand te werken,onjuist is. Ditzelfde argument geldt volgens hem voor alle in de
verordening genoemde zaken en vergunningen.
Je heer Damen meent dat de dienstverlening ook een service is aan de bevolking
die niet altijd in een kostendekkend tarief behoeft te worden omgezet.
Hij meent dat de bezuinigingen eerder de gedachte zijn geweest om voor de dien
sten een kostendekkend tarief te vragen.
Ook hij pleit voor een gratis verspreiding in de gemeenschapshuizen van Wernhout en
Achtmaal van de raads- en commissiestukken.
Hij pleit ervoor dat voor gehandicapten of andere mensen die niet in staat zijn
de stukken af te halen, de bestaande praktijk van kosteloze toezending moet
blijven gehandhaafd.