14 -
Hij meent dat van de route van de Nachtegaalstraat-Lijsterstraat een
sluiproute is gemaakt van de Prinsenstraat naar de WernhoutsewegTer
verhoging van de veiligheid bij de kruisingen op deze route (met de Acht-
maalseweg en de Rutven-Fazantstraat)verzoekt hij verkeersspiegels te
plaatsen. Hij is er geen voorstander van dat vast te stellen verkeersmaat
regelen weer op al te korte termijn zouden moeten worden veranderd.
Gelet op de lange duur van de behandeling van deze maatregelen vraagt de
heer Damen naar juridische gevolgen van deze vaststelling achteraf. Hij
heeft zo zijn bedenkingen tegen de oplossing van de T-splitsing Klein-Zun-
dertseweg/KapellekestraatHij waarschuwt voor een herhaling van aanvul
lende maatregelen zoals die op de Berkenlaan en Berkenring zijn uitge
voerd.
Ook de gekozen oplossingen voor de kruising van de Nachtegaalstraat met de
Achtmaalseweg en de Lijsterstraat met de Rutven-Fazantstraat zijn voor hem
moeilijk te verteren. Het genoemde uitzicht op de kruisingen is slecht en
gevaarlijk, dat was juist de reden waarom eerst voor de andere
voorrangsregeling is gekozen.
Voorts is hij het niet eens met het feit dat de Leeuwerikstraat gelegen in
een woonwijk met een school, speelplaats en diverse daarop uitkomende
wegen als voorrangsweg is aangewezen. Dus kan hij ook niet instemmen met
de voorrangsregeling van het verkeer op deze weg ten opzichte van de
Ambachten.
Ook de heer Arnouts is het niet eens met de gevolgde werkwijze, die in
principe andersom had moeten worden gevoerd nleerst de verkeersmaatre
gelen aan de commissie voorleggen met daarna aansluitend de rekonstruktie
Nu dit niet is gebeurd en de maatregelen al werken kan hij slechts met
tegenzin met de voorstellen instemmen.
De heer S. Jochems verwijst omtrent de gevraagde maatregelen op de
Kapellekestraat naar de diskussie in de betrokken vergadering waarbij het
advies van de rijkspolitie was deze straat in de huidige uitvoering te
laten.
De heer Nelemans merkt op dat als gevolg van de rekonstruktie de verkeers
maatregelen juist nodig waren, zoals bijvoorbeeld de drempels in de Acht
maalseweg als woonstraat.
Daarbij is het onjuist om ter hoogte van drempels op een kruising een
voorrangssituatie voor het verkeer op de Achtmaalseweg te creëren.
Hij zegt toe dat voortaan bij de rekonstruktieplannen ook de daarop be
trekking hebbende verkeersmaatregelen zullen worden besproken. Voor het
overige verwijst hij naar de diskussie in de betrokken commissieverga
dering. In aanvulling daarop vermeldt hij het feit dat de Kapellekestraat
in verband met de woonbebouwing door de provincie in de bebouwde kom van
Zundert zal worden betrokken zodat er in de toekomst een maximum snelheid
van 50 km. per uur zal gelden.
Het antwoord waarom ter hoogte van de genoemde drempels en kruisingen in
de Achtmaalseweg met de Nachtegaalstraat en de Lijsterstraat met de
Rutven-Fazantstraat ontgaat de heer Damen. Voorts wijst hij op de
tellingen o.a. voor de Kapellekestraat waarvan het resultaat in de
volgende vergadering van de kommissie Openbare Werken zal worden
besproken.
- Hij -