- 31 - Daar kunnen herschikkingen van reserves en verkopen van winstgevende bedrijfstakken geen stokje voor blijven steken. Overigens plaatsen wij vraagtekens bij de verminderde storting van f 100.000 in het onderhoudsfonds wegen. Door het opstellen van een "Rationeel Wegbeheer" is een instrument ontwikkeld aan de hand waarvan aanleg, reconstructie en onderhoud worden uitgevoerd. In datzelfde Rationeel Wegbeheer lezen wij op de allereerste bladzijde: "Zoals hierna is vermeld, zullen de kosten die nodig zijn voor een goed wegbeheer en wegonderhoud van de bestaande wegen sterk toenemen door wijzigingen in het overheidsbeleid en de verschuiving van het belastingpatroon van het wegennet." Ook stelt U in het Rationeel Wegbeheer dat het daarin opgestelde programma uiterst sober en doelmatig is. Hoe rijmt het college dat met een voorgenomen verlaging van de normstortingen? Wanneer nu, in een tijd waarin het aantal wegen, mede in het kader van ruilverkaveling, sterk toeneemt, de onderhoudsstortingen worden beperkt, zal dat in de verdere toekomst wellicht tot ongewenste situaties kunnen leiden, en staat het nut van een Rationeel Wegbeheer ter discussie. Temeer waar het college nog immer niet rept over het gebruik van beton, een e^lend onderhoudsarm materiaal, lijkt ons deze bezuiniging niet verantwoord. Het zou goed zijn alvorens deze stap te overwegen hierover in de commissie Openbare Werken, bij het vaststellen van het Rationeel Wegbeheer voor de komende jaren, van gedachten te wisselen. Ondanks de nu ingebouwde kunstgrepen die leiden tot een bezuiniging van f 175.000. erkent ook het college dat we onvermijdelijk zullen worden geconfronteerd met aanzienlijke begrotingstekorten in de nabije toekomst. In dat kader is het terecht dat het college rept over beperkte financiële mogelijkheden en een streven naar behoud van financiële zelfstandigheid in de toekomst De maatregelen die in de nota van aanbieding worden aangegeven om dit begrotingstekort tegen te gaan, spreken ons niet allemaal even hard aan. Herschikken van reserves en fondsen is een zaak waar we al eerder vraagtekens bij plaatsten. U steeds terugkerende angst dat hogere overheden beslag op de overvloedig aanwezige gelden zouden leggen, wordt nergens onderbouwd. Voorts houdt dit beleid ook in dat er enerzijds uiteraard slechts eenmaal beroep kan worden gedaan op een reserve, op is op. en dat dit verder natuurlijk ook een n^ratief effect heeft op de jaarlijkse rente die deze reserves opbrengen. Een degelijk beleid leidt er toe dat investeringen die met deze reserves en fondsen worden gefinancieerd in de verdere toekomst onbetaalbaar kunnen worden Daarbij vragen wij ons voorts af of je voor het grootste deel van deze bedragen nog wel kunt spreken over "reserves", omdat deze bedragen een wezenlijke functie hebben. De rente-opbrengst ervan is inmiddels een belangrijke, structurele bijdrage om tot sluitende begrotingen te kunnen komen. Gaarne hierop de visie van Uw college. U spreekt voorts ook over privatisering van bepaalde gemeentelijke activiteiten als onderdeel om het dekkingstekort tegen te gaan. Daarbij gaat U ervan uit dat deze alleen zullen worden voorgesteld indien het vaststaat dat de burger er niet op achteruit gaat. Een ander belangrijk argument, waar Uw college gemakke1ijkheidshalve aan voorbij gaat, is de werkgelegenheid van het personeel, die daardoor in gevaar kan komen. Voor ons is ook dat een zeer belangrijk argument dat in eventuele overwegingen op dit punt zal moeten meewegen. Wanneer deze drie aspecten tesamen worden getoetst zullen er weinige zaken blijken te zijn, die voor privatisering in aanmerking komen. Wij vragen ons af of het andersom niet voordeliger zou kunnen zijn om bepaalde zaken die nu worden uitbesteed, in eigen beheer te gaan uitvoeren. In dit kader willen wij in de beantwoording gaarne vernemen hoe het college zich opstelt t.o.v. de conclusies die blijken uit de nota "Privatisering in het groen", welke in mei bij de raadsstukken ter inzage lag. Daarmee houden wij Uw college aan de toezegging dat hierover bij de begrotingsbehandeling zou worden gesproken.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1988 | | pagina 60