24 In dat kader plaatsen wij de volgende opmerkingen: - Het handhaven van de Schroef moet in de plannen worden meegenomen; - Het plan van Werknemersbe1angen om een verbindingsweg te maken tussen Kappe1lekestraat en Stuivesandseweg zou goed in deze plannen gepast hebben. De aanpak van de Hofdreefzoals in de vorige vergadering feitelijk voor het eerst in concrete vorm aan de raad aangeboden, levert voor de fractie Werknemersbe1angen toch nogal wat bezwaren op. Op de eerste plaats zijn wij er tegenstander van dat de gebouwen van het bedrijf Marvo zullen worden gesloopt. In de visie van onze groepering zou deze weg een iets ander trace krijgen. Ons inziens bestaat niet de noodzaak om perse over het trace van de huidige Hofdreef te gaan. Een iets noordelijker route zou kunnen betekenen dat er wellicht betere mogelijkheden ontstaan om aan de andere zijde van de Bredaseweg de verbinding door te trekken richting Klein-ZundertVoorts vinden wij dat het aanliggende gebied niet dient te worden gebruikt om aanvullende woningbouw voor Zundert tot stand te brengen. Deze plaats, die straks het punt vormt waar de twee belangrijkste ontsluitingswegen van Zundert samen kornen, leent zich bij uitstek om bedrijven te vestigen. Daarbij kan voor het (nog) bestaande pand Marvo een bestemming als bedrijfsverzamelgebouw passend zijn. De noodzakelijke woningbouw, mede in het kader van eventuele economische iding met het bedrijventerrein aan de de Belgische zijde van Hazeldonk. kan elders in Zundert plaatsvinden, te denken valt aan locaties aan de Noord-Oostzijde van Zundert. Wij onderschrijven hetgene het college stelt omtrent de ontsluiting van wegen in het buitengebied. In dat kader missen wij de visie van het college m.b.t. het gebruik van beton als alternatief voor asfalt. In het afgelopen jaar heeft de door onze fractie op gang gebrachte discusie over het gebruik van beton ertoe geleid dat er nu eindelijk serieuze plannen gemaakt worden om dit materiaal te gaan gebruiken. Temeer waar het college nu een bedrag van f 100.000 wil gaan bezuinigen op de onderhoudsfondsen lijkt keuze voor dit onderhoudsarme materiaal gerechtvaardigd. Ook de plannen om klinkerwegen te voorzien van een laagje asfalt, zijn door Werknemersbe1angen al herhaaldelijk voorgesteld. Onlangs nog heeft de provincie op de Rucphenseweg hetzelfde gedaan. Wanneer de afgelopen jaren ook andere gemeentelijke wegen op deze wijze zouden zijn behandeld, zou dat de gemeente al een aardige duit hebben bespaard. In het investeringsschema treffen we de volgende ramingen aan voor geplande construct ies fbsbergstraatf 168.640 Kalmthoutsebaanf 448.000 Voorste Schaapsdijk: f 736.450 Dat is in totaal f 485.090 meer dan gepland in voorgaande begrotingen en in het Rationeel Wegbeheer. Hiervoor vernemen we gaarne de verklaring van het college. Het is op zich al opmerkelijk dat het college onderkent dat de verkeersmaatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen, niet allemaal even gelukkig zijn. In dat kader verwachten wij dan ook bij komende reconstructies een ander beleid, met minder kostbare voorzieningen die uiteindelijk toch niet leiden tot het gewenste resultaat. Uit het investeringsschema kunnen we opmaken dat zowel de Willem Pastoorsstraat alsook de Prinsenstraat mettertijd geasfalteerd zullen worden. Het ontgaat ons daarbij waarom de Veldstraat dan niet geasfalteerd is. Aoals U weet is Werknemersbe1angen voorstander van zoveel mogelijk geasfalteerde woonstraten Nog steeds wachten wij voorts de toegezegde aanpassingen m.b.t. de Berk. zoals bijvoorbeeld het verplaatsen van bushalte en aanpassen van bestratingen bij oversteekplaatsen af. Bij het opstellen van nieuwe maatregelen en aanpassingen verwachten wij naast advies van dure deskundige bureaus eigenlijk zeker zoveel van inspraak van omwonenden en zouden wij alvorens maatregelen te overwegen daarover in de commissie Openbare Werken willen discussieren. Overigens stemmen wij in met de gehouden inspraakavonden voor de aanwonenden van een reconstructie.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1988 | | pagina 53