- 7 - telt voor het kollege, zodat in raadsvergaderingen geen details behoeven te worden besproken. Hiervoor behoeft geen nieuw reglement te worden vastgesteld, omdat volgens hem het huidige hiervoor voldoende mogelijkheden biedt. Konkreet richten zijn bezwaren tegen het volgende - artikel 15,lid 7 mag niet zodanig worden geredigeerd dat de spreek tijd van raadsleden wordt beknot; de meerderheid (het principe van de democratie) mag niet de minderheid in spreektijd bekorten. De voorgestelde spreektijdbeperking werkt volgens hem een adhocbeleid in de hand en verslechtert de politieke verhoudingen. - artikel 21, lid 3 inzake het niet meer diskussieren over zaken die reeds in een kommissie zijn besproken, moet vervallen.Volgens he, is deze bepaling in strijd met artikel 51 van de gemeentewet, dat het verbod bepaalt om zonder last of ruggespraak te besluiten. Het genoemde artikel geeft aan dat een meerderheidsadvies van een kommissie door de raad zonder verdere motivatie kan worden verworpen. In dit verband wijst hij erop dat de openbaarheid van kommissie vergaderingen maar betrekkelijk is. - artikel 38 inzake het in de rondvraag toestaan van slechts een vraag is voor hem niet principieel. Handhaaf deze op het oor spronkelijke getal van 2 vragen of schaf de rondvraag af, zo is zijn stelling. - artikel 44,lid 4 kent voor hem een onaanvaardbare beperking van de spreektijd bij de algemene beschouwingen. Volgens hem levert de raad bij dit CDA-beleid een bijdrage aan de be zuinigingen op het terrein van openbaarheid; de lengte van raadsver gaderingen is niet zozeer te wijten aan sprekers doch vooral ook aan de vele agendapunten van iedere vergadering. De laatste raads vergadering duurde ca. 3^ uur, de agenda telde 22 punten, zodat er volgens spreker voor ieder agendapunt 5 minuten spreektijd was voor iedere raadsfraktie. Daarin kun je volgens hem geen uitge breide betogen afsteken. Hij wijst op de flexibiliteit die in artikel 2,lid 3 van het reglement wordt voorgesteld,zodat het in de praktijk wel zal kunnen werken. Resumerend verzoekt hij artikel 15, lid 6jartikel 21 lid 3 en artikel 44 lid 3 te schrappen en in artikel 38 bij de rondvraag te bepalen dat 2 vragen worden gesteld. De heer van der Kloot wijst op de totstandkoming van het ontwerp dat ter beoordeling en bestudering is toegezonden; daarna heeft de kommissie algemeefi bestuur zich daarover gebogen. In verband met het feit dat deze vergadering erg vruchtbaar was bevreemdt hem de thans door de spreker^ voorgestelde wijzigingen. Hij hoopt namens zijn CDA-fraktie dat het nieuwe reglement zal leiden tot een efficiënte wijze van vergaderen, zonder dat aan de demokratie tekort wordt gedaan. De voorzitter houdt vervolgens zijn reaktie op de voorgestelde wijzigingen van de heer Roks aan, omdat de fraktie Arnouts, waarvan de heer Roks deeluitmaakt, toch tegen het voorstel zal stemmen. De heer Aiihouts reageert met de opmerking dat indien zijn voorstel tot niet-aannemen wordt verworpen altijd nog over de voorgestelde wijzigingen van de heer Roks kan worden gestemd. In dit verband wijst hij op een meerderheidsadvies van een kommissie, dat laatste lijk door de raad niet is overgenomen. Omtrent de reaktie van de heer Zwaard wijst de voorzitter er vervol gens op niet van plan te zijn zijn opmerkingen gemaakt in commissie verband te herhalen. Hij benadrukt daarbij dat het spreken in tweede termijn, zonder in eerste instantie het woord te hebben gevoerd, toch - maar

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 89