- 6 -
b. artikel 19, lid 5 wordt gelezen als volgt
De in de voorgaande leden bedoelde moties, amendementen en
sub-amendementen, moeten, alvorens in behandeling te worden
genomen, moeten door een fraktie schriftelijk en ondertekend,
danwel mondeling worden ingediend, ongeacht het aantal personen
waaruit de fraktie bestaat.
Naar zijn mening verkrijgen daardoor de een- en tweemansfrakties
meer kans een voorstel in te dienen. De democratie wordt daardoor
volgens hem meer recht aangedaan.
c# Artikel 44, lid 3 dient daarbii als volgt te worden aangevuld
'na beëindiging van de rede wordt de tekst met eventuele bijlage
aan de voorzitter aangeboden. Deze draagt er zorg voor dat deze
samen met de notulen worden toegezonden aan de andere frakties.
Tekst met bijlagen maken vervolgens deel uit van de verdere be
raadslagingen.
Over de wijzigingen en aanvulling vraagt hij stemming.
De heer Roks informeert in verband met de bepaling in artikel 7
lid 6 omtrent het afvoeren van agendapunten naar de mogelijke redenen
daarvoor.
Voorts verzoekt hij artikel 9, lid 1 zodanig te redigeren dat
alle aan de raad gerichte stukken na binnenkomst/op de agenda van
de eerstvolgende vergadering ter kennisneming aan de raad aangeboden.
Daarna kunnen deze stukken volgens artikel 73 van de gemeentewet
zo mogelijk op de lijst van ingekomen stukken van de eerstvolgende
vergadering worden geplaatst ,zo meent hij.
Vervolgens ondersteunt hij de wijziging van artikel 10,lid 2 zoals
de heer Verheijen deze heeft voorgesteld. Hij kan voorfa, instemmen
met de door de fraktie Werknemersbelangen tijdens de kommissiever-
gaderings voorgestelde wijzigingen van artikel 21, lid 3 en 4
Tot slot kan hij instemmen met het voorstel in artikel 38 dat in
de rondvraag maar 1 vraag wordt gesteld onder de voorwaarde dat deze vradg
ook wordt beantwoord.
De heer Laurijssen kan met het voorstel instemmen. Hij vrapgt slechts
het woord teneinde ook nog in tweede instantie te kunnen reageren.
De heer Arnouts meent dat het kommissiewerk bij voorbaajt al een
mislukking is. Hij meent dit omdat meerderheidsadviezen van de
kommissie nog altijd door de raad kunnen worden afgewezen. Hij
pleit ervoor dat raadsleden zaken ook al zijn deze in een kommissie
vergadering behandeld, ook in de raadsvergadering moeten kunnen
toelichten; ditzelfde geldt voor zaken die niet in kommissieverband
zijn besproken.
Zijn fraktie is, zo besluit hij, tegen het nieuwe reglement.
De heer Damen wijst op het feit dat de fraktie Werknemersbelangen sedert
haar intrede in 1974 in de gemeenteraad veel openbaarheid van bestuur
tot stand heeft gebracht. Als voorbeelden noemt hij de opname van de
rondvraag, de achterbanvergaderingen en de kommissievergaderingen.
Dit had volgens hem tot gevolg dat steeds meer mensen op de raadsstukken
een abonnement namen.
In breder verband noemt hij in het kader van de openbaarheid de wet
Arob en inspraakverordeningen en de mogelijkheid van benoeming van
niet-raadsleden tot kommissieleden.
Hij hekelt vervolgens de heer Nelemans, omdat deze'de woorden "het verder
gaan met het democratiseringsproces dat is gericht op een goede en betere
betrokkenheid van de burger" bij de installatie van de raad op 29 april
1986 niet omzet in daden. Immers naar zijn mening is het omzetten van een
'24 jaar oud reglement geen goed argument, slechts het argument van effi
cient vergaderen
- telt -