- 6 - b. artikel 19, lid 5 wordt gelezen als volgt De in de voorgaande leden bedoelde moties, amendementen en sub-amendementen, moeten, alvorens in behandeling te worden genomen, moeten door een fraktie schriftelijk en ondertekend, danwel mondeling worden ingediend, ongeacht het aantal personen waaruit de fraktie bestaat. Naar zijn mening verkrijgen daardoor de een- en tweemansfrakties meer kans een voorstel in te dienen. De democratie wordt daardoor volgens hem meer recht aangedaan. c# Artikel 44, lid 3 dient daarbii als volgt te worden aangevuld 'na beëindiging van de rede wordt de tekst met eventuele bijlage aan de voorzitter aangeboden. Deze draagt er zorg voor dat deze samen met de notulen worden toegezonden aan de andere frakties. Tekst met bijlagen maken vervolgens deel uit van de verdere be raadslagingen. Over de wijzigingen en aanvulling vraagt hij stemming. De heer Roks informeert in verband met de bepaling in artikel 7 lid 6 omtrent het afvoeren van agendapunten naar de mogelijke redenen daarvoor. Voorts verzoekt hij artikel 9, lid 1 zodanig te redigeren dat alle aan de raad gerichte stukken na binnenkomst/op de agenda van de eerstvolgende vergadering ter kennisneming aan de raad aangeboden. Daarna kunnen deze stukken volgens artikel 73 van de gemeentewet zo mogelijk op de lijst van ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering worden geplaatst ,zo meent hij. Vervolgens ondersteunt hij de wijziging van artikel 10,lid 2 zoals de heer Verheijen deze heeft voorgesteld. Hij kan voorfa, instemmen met de door de fraktie Werknemersbelangen tijdens de kommissiever- gaderings voorgestelde wijzigingen van artikel 21, lid 3 en 4 Tot slot kan hij instemmen met het voorstel in artikel 38 dat in de rondvraag maar 1 vraag wordt gesteld onder de voorwaarde dat deze vradg ook wordt beantwoord. De heer Laurijssen kan met het voorstel instemmen. Hij vrapgt slechts het woord teneinde ook nog in tweede instantie te kunnen reageren. De heer Arnouts meent dat het kommissiewerk bij voorbaajt al een mislukking is. Hij meent dit omdat meerderheidsadviezen van de kommissie nog altijd door de raad kunnen worden afgewezen. Hij pleit ervoor dat raadsleden zaken ook al zijn deze in een kommissie vergadering behandeld, ook in de raadsvergadering moeten kunnen toelichten; ditzelfde geldt voor zaken die niet in kommissieverband zijn besproken. Zijn fraktie is, zo besluit hij, tegen het nieuwe reglement. De heer Damen wijst op het feit dat de fraktie Werknemersbelangen sedert haar intrede in 1974 in de gemeenteraad veel openbaarheid van bestuur tot stand heeft gebracht. Als voorbeelden noemt hij de opname van de rondvraag, de achterbanvergaderingen en de kommissievergaderingen. Dit had volgens hem tot gevolg dat steeds meer mensen op de raadsstukken een abonnement namen. In breder verband noemt hij in het kader van de openbaarheid de wet Arob en inspraakverordeningen en de mogelijkheid van benoeming van niet-raadsleden tot kommissieleden. Hij hekelt vervolgens de heer Nelemans, omdat deze'de woorden "het verder gaan met het democratiseringsproces dat is gericht op een goede en betere betrokkenheid van de burger" bij de installatie van de raad op 29 april 1986 niet omzet in daden. Immers naar zijn mening is het omzetten van een '24 jaar oud reglement geen goed argument, slechts het argument van effi cient vergaderen - telt -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 88