A
x A
J
kost
ioorh. en
toev. gk a
fhet colle
ge over
weegt in
de volgen
de wegen
bestekken
andere
v^^iarding
doorh. en
toev.ggk
daarbij is gekozen voor zekerheid
er worden geen concessies aan de
fundering gedaan»" doorh. en toev
ggk /ff
efficient moet worden gewerkt. De ruilverkaveling geeft daarvoor een aantal
handvaten. Het betreft dan met name de wegen en de waterlopen. Deze zaken
moeten nauwlettend worden gevolgd en de gemeente moet daaraan alle steun ge
ven. Aan de Krochtenweg en de Groenestraat is achterin een aantal bedrijven
bedrijven gelegen (ik noem u het bedrijf van de heer Vissers). Daarom ook dat
deze wegen in het collegevoorstel zijn vermeld. Het perste wegenbestek heeft
tot gevolg dat een aantal weggetjes worden verhard,**4#efet=s=è=i3=;ée=4fce'©s««-
•dTrri-*TtiTmn in gTk"""r min iln hl De gemeente wil straks immers niet
worden geconfronteerd met een weg die jarenlang buikpijri*@eef=fe=^ek=es=t aan on
derhoud. Omdat het kleine weggedeelten betreft is juist niet gekozen voor be-
tonverharding. Zoals in de commissievergadering is gesteld was andere verharding niet
haalbaar. Ook de ruilverkavelingscommissie Zundert is niet zo voor betonver-
harding geporteerdiree#=t= #e= =e=OTHFi=s=sae= ^eh=t=e=r= we=L= =gevra=a=gd= =i=n= =ée
om indien er een weg ligt van asfaltverharding diverse stroken beton aan vast
te plakken. Inzake de bermverharding, waarmede de gemeente in het verleden re
gelmatig is geconfronteerd wijs ik op het feit dat wegverbreding doelmatiger
is. Dan hoeven daarvoor geen kosten van bermverharding worden uitgegeven. Ik
moet de heer Damen gedeeltelijk gelijk geven met zijn opmerking dat de ruil
verkavelingscommissie kiest voor een constructie, die de gemeente normaal
ook niet kiest. Belangrijk bij dit alles is wel dat de fundering van de wegen
goed is. De slakkenlaag moet voldoende zijn, terwijl de 2e wegenlaag dan niet
zo belangrijk meer is. De fundering mag niet fout zijn anders zit je zo in de
problemen. De verklaring ingevolge de Wet Geluidhinder is niet aan de orde.
De voorwaarde is echter wel in de ruilverkaveling opgenomen; controle is daar
bij wel een moeilijke zaak. Normaal worden de wegen in een ruilverkaveling
slechts overgedragen aan het einde; misschien geldt dat alleen als de wegen
niet zo goed meer zijn. Een en ander wordt geregeld in de Wet Geluidhinder.
Daarover wordt later een beslissing genomen, niet in deze vergadering. Bij de
overdracht van wegen heeft het college zich afwachtend opgesteld, de ruilver
kavelingscommissie moet maar met een voorstel komen. Bij de aanleg van wegen
wordt inderdaad zoveel mogelijk naar de ontsluiting en wegen gekeken. Dat is
ook een van de voorwaarden van de ruilverkaveling.
De heer Arnouts
Ik vind het een tekortkoming van het college in het voorstel niet tevens de
prijs voor betonverharding te hebben aangegeven. Het onderhoud is straks voor
de gemeente het belangrijkste. Je moet niet zo gauw overal genoegen mee nemen.
Geld uitgeven voor de verbreding van wegen vindt onze fraktie een belangrijke
zaak. Dat is ook in de commissievergadering gesteld. De wegen worden dan min
der stuk gereden. De onderlaag is daarbij het belangrijkste. Een prijs daar
voor had bekend moeten zijn. Dat is een tekortkoming van het college.
Mevr. Grooten
In het collegevoorstel is een aantal wegen dat wel in de commissievergadering
is behandeld, niet opgenomen. Het betreft dan overwegend de insteken naar
bedrijven. Daartegen hebben wij overigens geen bezwaren. Kennelijk is er een
misverstand ontstaan over mijn opmerkingen over de SpanjaardsdreefIk heb
niet gesteld daartegen te zijn; ons bezwaar is juist tegen het gedeelte van
de verbinding dat de gemeente meeneemt. Wij zijn het eens met de voorwaarde
van de ruilverkaveling dat het voorlaatste bedrijf bereikbaar moet zijn. In
de Groenestraat gebeurt dit niet, omdat ook de verharding gebeurt tot het
laatste bedrijf. Daardoor brengt dat weer veel meer verkeer met zich mee.
De overige insteekverhardingen heeft onze fraktie geaccepteerd. We hebben
dus helemaal niet betoogd dat bedrijven niet zouden mogen worden ontsloten.
- Slechts -