- 36 -
verharde
doorh. en
toev. ggk
zwaren richten zich dus tegen de wijze waarop de plannen gemaakt worden. De
ruilverkaveling legt de weg aan en de gemeente moet die in eigendom en beheer over
nemen. In de praktijk gebeurt het dus dat bij het maken van een plan het zaak voor
de ruilverkaveling is de kosten zo laag mogelijk te houden, zodat er kwali
tatief een minder plan wordt gemaakt. Dit gevaar zit er tenminste in. Uitvoe
ring daarvan betekent dat de gemeente later voor lagere onderhoudskosten komt
te staan. Nu onderkent de gemeente dit bezwaar onder andere door de Hulsdonk-
straat en komt met een aanvullend plan. Op zich is dit niet slecht doch het
betekent in dit voorstel een extra investering van 130.000,boven de al
geraamde kosten. Als dit alles zo doorgaat wordt de ruilverkaveling wel een
;u3j--h_a-r-cü.rigdoch ook een financiële lijdensweg voor de gemeente Zundert. Wij
houden ons hart vast voor de uiteindelijke financiële consequenties. We vragen
ons dus steeds af of het allemaal wel waar is. Het heeft ons zoals in de open-
hareicommissievergadering is gesteld, bevreemd dat betonverharding zonder meer
door de ruilverkavelingscommissie van de hand is gewezen, terwijl in andere re
cente ruilverkavelingen deze betonverharding wel wordt toegepast. Wij zijn dus
blij met de toezegging dat in een volgend wegenbestek, wel een vergelijking met
betonverharding mogelijk zal zijn. Dit kon nu niet meer omdat het al in de
commissievergadering was behandeld. Wij zijn ervan overtuigd dat dit tot lagere
kosten zal leiden. Wij pleiten dan ook voor betonverharding met name geeft dit
lagere onderhoudskosten; aanlegkosten mogen daarbij dan inderdaad niet zoveel
verschillen. Omdat de post onderhoud juist voor de gemeente is pleit ik in
verband met lagere onderhoudskosten juist voor betonverharding. 3ij de
verklaring ingevolge de Wet Geluidhinder, ontgaat ons de noodzaak daarvan.
Hoe worden de voertuigen geteld, zet je daarvoor^ iemand langs de weg? Dit
zal toch ook. zoals dat bi j anderezaken het geval is moeten worden gecontroleerd.
Het is voor ons niet belangrijk hoeveel auto's er passeren doch de zwaarte van
voertuigen en het verkeer. Dat is immers bepalend voor het behoud van de wegen.
Zwaarder verkeer brengt blijkbaar minder geluidshinder met zich mee. Derhalve
moet er een andere regeling komen. De gemeente is niet in staat zoals de heer
Arnouts ook stelt, een dergelijke verklaring af te geven. Hoe kun je immers
iets garanderen wat je niet kunt controleren. Samenvattend stel ik het eens te
zijn met de reconstructie van de Hulsdonkstraat, die als verbindingsweg tussen
de Rucphenseweg en de Achtmaalseweg zelfs een breedte van 5 m mag verkrijgen.
Bij de andere wegen willen wij tevens aandacht vragen voor de mogelijke ontslui
tingen van bedrijven. Tevens moeten de plannen voor de ruilverkaveling door de
gemeente worden gecompleteerd. Ik noem u de Spanjaardsdreef die gelijk met de
werken in de omgeving kan worden meegenomen. Wij hebben bezwaren tegen de werk
wijze van de ruilverkaveling, die ons thans opzadelt met een volgens ons irreële
begroting. Er moet maar reëel worden gewerkt. Beheer en onderhoud moeten volgens
ons pas definitief worden na definitieve overdracht aan de gemeente.
In de stukken lag een ontwerpverslag van de betrokken commissievergadering ter
inzage. Ik denk dat het juist is dat verslagen van commissievergaderingen tij-
diger moeten worden opgesteld en toegezonden zodat deze ook bij de behandeling
en voorbereiding van raadsstukken beschikbaar is.
De heer Nelemans
Waarschijnlijk is het beter tevoren uw vragen over te leggen. In een lang be
toog worden diverse vragen en opmerkingen geplaatst, die ik zomaar voor de
vuist weg zou moeten beantwoorden. Overigens wijs ik er op dat in de commissie
vergadering van openbare werken deze zaak uitvoerig is besproken. Ik verwijs u
voor een reaktie naar deze vergadering, met name in het verslag daarvan zijn
mi in opmerkingen weergegeven. Als reaktie op het betoog van mevr. Grooten vind
ik het te ver voeren te discussieren over het landbouw-economisch beleid. Vast
staat dat indien een agrarisch bedrijf concurrerend wil werken, ook in Zundert
- efficient -