- 36 - verharde doorh. en toev. ggk zwaren richten zich dus tegen de wijze waarop de plannen gemaakt worden. De ruilverkaveling legt de weg aan en de gemeente moet die in eigendom en beheer over nemen. In de praktijk gebeurt het dus dat bij het maken van een plan het zaak voor de ruilverkaveling is de kosten zo laag mogelijk te houden, zodat er kwali tatief een minder plan wordt gemaakt. Dit gevaar zit er tenminste in. Uitvoe ring daarvan betekent dat de gemeente later voor lagere onderhoudskosten komt te staan. Nu onderkent de gemeente dit bezwaar onder andere door de Hulsdonk- straat en komt met een aanvullend plan. Op zich is dit niet slecht doch het betekent in dit voorstel een extra investering van 130.000,boven de al geraamde kosten. Als dit alles zo doorgaat wordt de ruilverkaveling wel een ;u3j--h_a-r-cü.rigdoch ook een financiële lijdensweg voor de gemeente Zundert. Wij houden ons hart vast voor de uiteindelijke financiële consequenties. We vragen ons dus steeds af of het allemaal wel waar is. Het heeft ons zoals in de open- hareicommissievergadering is gesteld, bevreemd dat betonverharding zonder meer door de ruilverkavelingscommissie van de hand is gewezen, terwijl in andere re cente ruilverkavelingen deze betonverharding wel wordt toegepast. Wij zijn dus blij met de toezegging dat in een volgend wegenbestek, wel een vergelijking met betonverharding mogelijk zal zijn. Dit kon nu niet meer omdat het al in de commissievergadering was behandeld. Wij zijn ervan overtuigd dat dit tot lagere kosten zal leiden. Wij pleiten dan ook voor betonverharding met name geeft dit lagere onderhoudskosten; aanlegkosten mogen daarbij dan inderdaad niet zoveel verschillen. Omdat de post onderhoud juist voor de gemeente is pleit ik in verband met lagere onderhoudskosten juist voor betonverharding. 3ij de verklaring ingevolge de Wet Geluidhinder, ontgaat ons de noodzaak daarvan. Hoe worden de voertuigen geteld, zet je daarvoor^ iemand langs de weg? Dit zal toch ook. zoals dat bi j anderezaken het geval is moeten worden gecontroleerd. Het is voor ons niet belangrijk hoeveel auto's er passeren doch de zwaarte van voertuigen en het verkeer. Dat is immers bepalend voor het behoud van de wegen. Zwaarder verkeer brengt blijkbaar minder geluidshinder met zich mee. Derhalve moet er een andere regeling komen. De gemeente is niet in staat zoals de heer Arnouts ook stelt, een dergelijke verklaring af te geven. Hoe kun je immers iets garanderen wat je niet kunt controleren. Samenvattend stel ik het eens te zijn met de reconstructie van de Hulsdonkstraat, die als verbindingsweg tussen de Rucphenseweg en de Achtmaalseweg zelfs een breedte van 5 m mag verkrijgen. Bij de andere wegen willen wij tevens aandacht vragen voor de mogelijke ontslui tingen van bedrijven. Tevens moeten de plannen voor de ruilverkaveling door de gemeente worden gecompleteerd. Ik noem u de Spanjaardsdreef die gelijk met de werken in de omgeving kan worden meegenomen. Wij hebben bezwaren tegen de werk wijze van de ruilverkaveling, die ons thans opzadelt met een volgens ons irreële begroting. Er moet maar reëel worden gewerkt. Beheer en onderhoud moeten volgens ons pas definitief worden na definitieve overdracht aan de gemeente. In de stukken lag een ontwerpverslag van de betrokken commissievergadering ter inzage. Ik denk dat het juist is dat verslagen van commissievergaderingen tij- diger moeten worden opgesteld en toegezonden zodat deze ook bij de behandeling en voorbereiding van raadsstukken beschikbaar is. De heer Nelemans Waarschijnlijk is het beter tevoren uw vragen over te leggen. In een lang be toog worden diverse vragen en opmerkingen geplaatst, die ik zomaar voor de vuist weg zou moeten beantwoorden. Overigens wijs ik er op dat in de commissie vergadering van openbare werken deze zaak uitvoerig is besproken. Ik verwijs u voor een reaktie naar deze vergadering, met name in het verslag daarvan zijn mi in opmerkingen weergegeven. Als reaktie op het betoog van mevr. Grooten vind ik het te ver voeren te discussieren over het landbouw-economisch beleid. Vast staat dat indien een agrarisch bedrijf concurrerend wil werken, ook in Zundert - efficient -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 74