- 35 - slechte iaak tot ons door te dringen. De intensieve doorsnijding van gronden met het daarbij behorend verkeer verjaagt ook veel vogels. Het duidelijkst is dat al dit ogenblik te zien in de zuidwest hoek van de gemeente onder Achtmaal van het ruilverkavelingsgebied, wat nog niet zolang geleden een van de rijkste weidevogelgebieden was van Zundert en waar nu hoofdzakelijk nog wat kraaiach- tigen thuis zijn. Een achteruitgang die wij in de toekomst op veel plaatsen van de ruilverkaveling vrezen. Door de verbreding van wegen, die hier en daar wel maar elders niet zo nodig zijn, worden bermbeplantingen aangetast, vooral som mige oudere stukjes zijn zeer waardevol. Aan het voor ons liggend plan willen wij daarom geen medewerking verlenen aan de verharding en verbreding van de Groenestraat en de Kraaivenstraat en de Krochtenweg. De rest willen wij aan vaarden, ook de verbredingen van die wegen en dat is nog heel wat. De heer Arnouts De voorzitter van de openbare vergadering "commissie openbare werken" zegt naar aanleiding van de discussie waarin de vraag wordt gesteld waarom de be- tonverharding en asfaltverharding niet in het bestek zijn opgenomen, zodat we ook een duidelijk beeld van de kosten betonaanleg hadden gekregen, zegt de voorzitter, dat in de toekomst het aspect betonverharding in het bestek zal worden meegenomen. Ik ben van mening dat de toekomst van zo'n omvangrijk wegen net hier voor ons ligt en bereur het dan ook dat de berekening niet is gemaakt voor zowel asfalt- als betonwegen. Mijn vraag is waarom dat niet is gebeurd. In verband met de wet geluidshinder vraagt de landinrichtingscommissie of wij als raad maar even een verklaring af willen leggen dat de eerste tien jaar niet meer dan 2.450 motorvoertuigen per etmaal van deze wegen gebruik zullen maken. Dat is veel gevraagd aan een raadslid, mijnheer de voorzitter, en daarom zouden wij toch eerst van een deskundige wel eens wat meer hierover willen vernemen. Groepering Arnouts is zeker voor de aanleg van een goed wegennet. Op de eerste plaats uit oogpunt van veiligheid, maar ook in het belang van onze agrariërs die voornamelijk met hun kostbare en dure landbouwwerktuigen veel gebruik van deze wegen moeten maken. De wegen hier en daar iets breder maken dan de ruil verkaveling voorstelt en zoals in de commissie werd besproken, vinden wij een goede zaak, en kan nu gelijkertijd met de reconstructie worden meegenomen; dan zijn we van die steenslag en slakken die nu gebruikt worden om de wegen te ver breden voorgoed af. De kostenberekeningen hadden we graag hiernaast zien liggen. Over zulke enorme bedragen moet dat wel degelijk vergeleken worden. •De heer Damen Hoewel de fraktie Werknemersbelangen tegen de ruilverkaveling heeft gestemd, is onze fraktie niet tegen dit aspekt van de ruilverkaveling; de wegenverharding is immers in principe een goede zaak. Dit kan echter ook zonder ruilverkaveling en waarschijnlijk ook op een andere manier als je kijkt naar de cijfers van dit eerste wegenbestek. Onze fraktie is het niet eens met de stelling van Groen Zun dert dat je geen wegen zou moeten verharden. Ik noem als voorbeeld de Spanjaard- dreef. Een van de bewoners daar trouwde vorige week. De gemeente is de hele dag bezig geweest om de straat in behoorlijke toestand te brengen teneinde het bruid spaar in de gelegenheid te stellen naar de kerk en het gemeentehuis te gaan. Men wil als gewone mensen behandeld worden. Voor andere straten geldt uiteraard het zelfde. De reconstructie en de verbreding van wegen heeft onze instemming. Niet alleen in de lengte maar ook in de breedte. Ontsluiting van bedrijven moet waar mogelijk en gewenst in de plannen worden opgenomen; meer nog dan dit tot nu toe het geval is, zouden wij graag zien dat in de verre buitengebieden bedrij- ontsloten ven ook worden^«®¥tgesiofcenHet is nu de kans om het te doen. Dit hebben wij in doorh, en tode.betreffende commissievergadering ook gesteld. Ook moet dit gelden voor de toev. ggk burgerwoningen die in het buitengebied staan en worden gelegaliseerd. Onze be- - zwaren -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 73