- 34 - de aannemer afgesproken; dit heeft hij schriftelijk ontvangen. Hij voert de werkzaamheden uit tegen een tevoren vastgestelde prijs. De heer Marijnissen De woningen zijn nog niet gebouwd, zodat een herindeling van de verkaveling nog mogelijk is. Omdat het een grote lokatie is en slechts 2 woningen wor den gebouwd zal de gemeente er altijd spijt van krijgen dat er maar 2 woningen worden gebouwd. Ik adviseer het college dit maar eens te onderzoeken. De voorzitter Gekozen is voor kwaliteit, met vrij ruime bebouwing. Met meer privacy irriteren de mensen elkaar minder. Daarop moet het beleid van de gemeente op langere ter mijn gericht zijn. De heer Marijnissen Dit geldt slechts voor een enkeling, de overigen kunnen er niet terecht. De1voorzitter De wethouder heeft de betreffende vragen voldoende beantwoord, nl. dat de gemeen- tee volop doende is nog meer dergelijke woningen op andere lokaties te bouwen. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van bur gemeester en wethouders besloten. Kredieten 19. VOORSTEL VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT HET VOTEREN VAN KREDIETEN IN eerste we- HET KADER VAN HET EERSTE WEGENBESTEK 1987 VAN DE RUILVERKAVELING ZUNDERT. genbestek ruilverka- Mevr. Grooten veling Groen Zundert heeft indertijd tegen de ruilverkaveling gestemd en dus willen wij Zundert. bij de eerste behandeling van de te verharde wegen toch een paar opmerkingen ma ken. In het wegenplan wat vandaag voor ons ligt kunnen we zeggen dat dit in de meeste gevallen gaat om de ontsluiting van agrarische bedrijven, het zijn de zogenaamde insteekwegen. Ik denk aan de Eendenkooistraat 2x en de Kraaienven- straat een stuk van bijna 1^ km. Hoewel wij begrip kunnen hebben voor de ont sluiting zitten er twee grote bezwaren aan vast die voor ons zwaar wegen. Ten eerste de neiging die ontstaat en een grote rol gaat spelen is de neiging van de ene insteek naar de andere maar een verbinding te maken zodat er een onnodig groot aantal extra verbindingen gaan ontstaan die een gevaarlijke versnippering van het buitengebied mee brengt wat er toe leiden zal dat onze rustgebieden verdwijnen wat drastische gevolgen heeft voor fauna maar ook voor de mens. Wij zien dit gevaar bijv. duidelijk ontstaan bij de insteek van de Krochtenweg die op het plan van vandaag staat. We weten zelfs dat die bewuste verbinding waar wij het over hebben nu zich al voor gedaan heeft bij de plannen van de Span- jaardsdreef. Wij verwachten ze op meerdere plaatsen en wijzen dit sterk af. Dikwijls zijn deze wegen die bedoeld zijn voor het gemak van de agrariërs zo aangelegd dat ze sluipverkeer uitlokken. Kaarsrecht worden ze door het land schap getrokken, waardoor er keihard op gereden wordt. In combinatie met land bouwtrekkers een levensgevaarlijke situatie. Ook fietsers en wandelaars komen in het gedrang en niet alleen de boer is er de dupe van. De verharding van de Groenestraat bijv. is helemaal niet ten dienste van een landbouwbedrijf en met het uitgangspunt 5 bij de insteek leidt er alleen maar toe dat extra verkeer ontstaat. Het tweede grote bezwaar van Groen Zundert betreft het intensievere gebruik van de landbouwgronden door de betere wegen. Het intensieve gebruik levert natuurlijk een hogere produktie, maar iedereen weet dat we daar niet op zitten te wachten gezien de landbouwsituatie van de E.E.G. maar het brengt wel een intensiever gebruik van de gronden mee het vroege maaien, wat veel weide vogels het leven kost of ze op zijn minst verjaagt. De intensievere bemesting met alle nadelige gevolgen voor het milieu begint ook zo langzamerhand als een - slechte -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 72