- 34 -
de aannemer afgesproken; dit heeft hij schriftelijk ontvangen. Hij voert de
werkzaamheden uit tegen een tevoren vastgestelde prijs.
De heer Marijnissen
De woningen zijn nog niet gebouwd, zodat een herindeling van de verkaveling
nog mogelijk is. Omdat het een grote lokatie is en slechts 2 woningen wor
den gebouwd zal de gemeente er altijd spijt van krijgen dat er maar 2 woningen
worden gebouwd. Ik adviseer het college dit maar eens te onderzoeken.
De voorzitter
Gekozen is voor kwaliteit, met vrij ruime bebouwing. Met meer privacy irriteren
de mensen elkaar minder. Daarop moet het beleid van de gemeente op langere ter
mijn gericht zijn.
De heer Marijnissen
Dit geldt slechts voor een enkeling, de overigen kunnen er niet terecht.
De1voorzitter
De wethouder heeft de betreffende vragen voldoende beantwoord, nl. dat de gemeen-
tee volop doende is nog meer dergelijke woningen op andere lokaties te bouwen.
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van bur
gemeester en wethouders besloten.
Kredieten 19. VOORSTEL VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT HET VOTEREN VAN KREDIETEN IN
eerste we- HET KADER VAN HET EERSTE WEGENBESTEK 1987 VAN DE RUILVERKAVELING ZUNDERT.
genbestek
ruilverka- Mevr. Grooten
veling Groen Zundert heeft indertijd tegen de ruilverkaveling gestemd en dus willen wij
Zundert. bij de eerste behandeling van de te verharde wegen toch een paar opmerkingen ma
ken. In het wegenplan wat vandaag voor ons ligt kunnen we zeggen dat dit in de
meeste gevallen gaat om de ontsluiting van agrarische bedrijven, het zijn de
zogenaamde insteekwegen. Ik denk aan de Eendenkooistraat 2x en de Kraaienven-
straat een stuk van bijna 1^ km. Hoewel wij begrip kunnen hebben voor de ont
sluiting zitten er twee grote bezwaren aan vast die voor ons zwaar wegen. Ten
eerste de neiging die ontstaat en een grote rol gaat spelen is de neiging van
de ene insteek naar de andere maar een verbinding te maken zodat er een onnodig
groot aantal extra verbindingen gaan ontstaan die een gevaarlijke versnippering
van het buitengebied mee brengt wat er toe leiden zal dat onze rustgebieden
verdwijnen wat drastische gevolgen heeft voor fauna maar ook voor de mens. Wij
zien dit gevaar bijv. duidelijk ontstaan bij de insteek van de Krochtenweg die
op het plan van vandaag staat. We weten zelfs dat die bewuste verbinding waar
wij het over hebben nu zich al voor gedaan heeft bij de plannen van de Span-
jaardsdreef. Wij verwachten ze op meerdere plaatsen en wijzen dit sterk af.
Dikwijls zijn deze wegen die bedoeld zijn voor het gemak van de agrariërs zo
aangelegd dat ze sluipverkeer uitlokken. Kaarsrecht worden ze door het land
schap getrokken, waardoor er keihard op gereden wordt. In combinatie met land
bouwtrekkers een levensgevaarlijke situatie. Ook fietsers en wandelaars komen
in het gedrang en niet alleen de boer is er de dupe van. De verharding van de
Groenestraat bijv. is helemaal niet ten dienste van een landbouwbedrijf en met
het uitgangspunt 5 bij de insteek leidt er alleen maar toe dat extra verkeer
ontstaat. Het tweede grote bezwaar van Groen Zundert betreft het intensievere
gebruik van de landbouwgronden door de betere wegen. Het intensieve gebruik
levert natuurlijk een hogere produktie, maar iedereen weet dat we daar niet op
zitten te wachten gezien de landbouwsituatie van de E.E.G. maar het brengt wel
een intensiever gebruik van de gronden mee het vroege maaien, wat veel weide
vogels het leven kost of ze op zijn minst verjaagt. De intensievere bemesting
met alle nadelige gevolgen voor het milieu begint ook zo langzamerhand als een
- slechte -