- 21 -
accordeonvereniging wordt in vergelijking met de harmonie ongelijk behandeld,
anderzijds is het moeilijk een dergelijke vereniging met een harmonie te ver
gelijken. Men heeft er andere normen. Daarom stelt het college voor de accor
deonvereniging hetzelfde te behandelen als iemand die naar een muziekschool
gaat. Betrokkene krijgt dan een gemeentelijke bijdrage van 132,in de
kosten. Het is onredelijk Con Amore niets te geven, gelijke behandeling als
de harmonie volgens de landelijke normen gaat dan weer te ver. Het probleem bij
Nut en Vermaak is dat men meer aanmeldingen krijgt dan men leerlingen nodig
heeft. Kinderen zijn immers graag kreatief bezig. Voor de leerlingen van
Nut en Vermaak blijft wel de 50-regeling van kracht; de overige 50% moet dan
echter wel door de harmonie zelf worden betaald. Hoe meer leerlingen men
aanneemt des te meer moet de harmonie zelf betalen. De leerlingen die er
niet thuis horen (vat dit niet letterlijk op) zouden dan dus maar naar de
muziekschool moeten. De harmonie kan zich dan beperken tot aanname van leer
lingen die van plan 'zijn bij de harmonie te gaan. Het bezoeken van een mu
ziekschool buiten Zundert doet men echter niet zo graag; men kan immers onder
betere voorwaarden in Zundert zelf les ontvangen. Stroomlijning op deze fron
ten is dus wel gewenst. Met de betrokken bestuursleden van diverse verenigin
gen en ouderraad is gesteld te denken aan een eigen muziekschool of een depen
dance daarvan. Een muziekschool is echter kleinschalig moeilijk te realiseren.
Je moet dus aansluiting zoeken bij grotere muziekscholen. Daarvoor is het
college beducht, omdat muziekscholen in grote steden bijna zowat failliet zijn
als gevolg van bezuinigingen. Sluit de gemeente zich dan ook aan, dan hoeft
de gemeente Zundert alleen maar het tekort te dragen, terwijl het voorts nog
maar de vraag is hoelang een muziekschool nog bestaat. Kan de basis van de mu
zikale vorming niet wat breder worden, zo wordt door de heren Damen en Verheijen
gesteld. Muziekonderwijs is nog slechts voor de happy few (de weinigé.gelukkigen
nl. 37 leerlingen. De mogelijkheid is er om een vakleerkracht muziekonderwijs
aan te stellen op de basisscholen. Daarover beslist echter het schoolbestuur.
De uren vakonderwijs op de basisschool wordt in verband met de bezuinigingen
ook weer minder. Je ziet het, je loopt steeds tegen bezuinigingen op. Tenein
de toch de betrokken verenigingen tevreden te stellen heeft het college toch
maar het voorsteLgedaan. Terugkerend naar het A.M.V. merk ik op dat de fout
in de subsidieberekening inderdaad ligt bij de muziekschool. Ik verzoek u nog
maals eventuele fouten tijdig door te geven.
De heer Damen
Inhakend hierop is dat voor ons soms ook erg moeilijk. De gegevens worden immers
overgenomen en op de laatste avonden vooraf aan de vergadering verwerkt. Ik
verzoek u voorts mijn opmerkingen niet als een verwijt op te vatten. Ik atten
deerde immers slechts op de consequenties van de 1.000,meer subsidie die
nu moet worden gegeven. Een nieuw gewijzigd voorstel werkt alleen maar ver
tragend. Het verschil in subsidiëring in de A.M.V. cursus van 149,en de
muziekschool van 132,is toch wel groot.
De voorzitter
Het verschil is gelegen in het feit dat men erg weinig leerlingen heeft. Hoe
meer leerlingen des te beter. Men wil dus meer leerlingen werven, zodat het
genoemde verschil ook kleiner wordt.
De heer Damen
Dat heb ik begrepen. De begroting van september 1986 gaat immers uit van 34
leerlingen, niet van 37. Het voorstel moet dus in die zin worden bijgesteld.
Ik bent het met u eens dat nu nog slechts weinigen van de mogelijkheden ge
bruik maken. Meer kinderen moeten ervan profiteren. Omtrent de inschakeling
- van -