- 21 - accordeonvereniging wordt in vergelijking met de harmonie ongelijk behandeld, anderzijds is het moeilijk een dergelijke vereniging met een harmonie te ver gelijken. Men heeft er andere normen. Daarom stelt het college voor de accor deonvereniging hetzelfde te behandelen als iemand die naar een muziekschool gaat. Betrokkene krijgt dan een gemeentelijke bijdrage van 132,in de kosten. Het is onredelijk Con Amore niets te geven, gelijke behandeling als de harmonie volgens de landelijke normen gaat dan weer te ver. Het probleem bij Nut en Vermaak is dat men meer aanmeldingen krijgt dan men leerlingen nodig heeft. Kinderen zijn immers graag kreatief bezig. Voor de leerlingen van Nut en Vermaak blijft wel de 50-regeling van kracht; de overige 50% moet dan echter wel door de harmonie zelf worden betaald. Hoe meer leerlingen men aanneemt des te meer moet de harmonie zelf betalen. De leerlingen die er niet thuis horen (vat dit niet letterlijk op) zouden dan dus maar naar de muziekschool moeten. De harmonie kan zich dan beperken tot aanname van leer lingen die van plan 'zijn bij de harmonie te gaan. Het bezoeken van een mu ziekschool buiten Zundert doet men echter niet zo graag; men kan immers onder betere voorwaarden in Zundert zelf les ontvangen. Stroomlijning op deze fron ten is dus wel gewenst. Met de betrokken bestuursleden van diverse verenigin gen en ouderraad is gesteld te denken aan een eigen muziekschool of een depen dance daarvan. Een muziekschool is echter kleinschalig moeilijk te realiseren. Je moet dus aansluiting zoeken bij grotere muziekscholen. Daarvoor is het college beducht, omdat muziekscholen in grote steden bijna zowat failliet zijn als gevolg van bezuinigingen. Sluit de gemeente zich dan ook aan, dan hoeft de gemeente Zundert alleen maar het tekort te dragen, terwijl het voorts nog maar de vraag is hoelang een muziekschool nog bestaat. Kan de basis van de mu zikale vorming niet wat breder worden, zo wordt door de heren Damen en Verheijen gesteld. Muziekonderwijs is nog slechts voor de happy few (de weinigé.gelukkigen nl. 37 leerlingen. De mogelijkheid is er om een vakleerkracht muziekonderwijs aan te stellen op de basisscholen. Daarover beslist echter het schoolbestuur. De uren vakonderwijs op de basisschool wordt in verband met de bezuinigingen ook weer minder. Je ziet het, je loopt steeds tegen bezuinigingen op. Tenein de toch de betrokken verenigingen tevreden te stellen heeft het college toch maar het voorsteLgedaan. Terugkerend naar het A.M.V. merk ik op dat de fout in de subsidieberekening inderdaad ligt bij de muziekschool. Ik verzoek u nog maals eventuele fouten tijdig door te geven. De heer Damen Inhakend hierop is dat voor ons soms ook erg moeilijk. De gegevens worden immers overgenomen en op de laatste avonden vooraf aan de vergadering verwerkt. Ik verzoek u voorts mijn opmerkingen niet als een verwijt op te vatten. Ik atten deerde immers slechts op de consequenties van de 1.000,meer subsidie die nu moet worden gegeven. Een nieuw gewijzigd voorstel werkt alleen maar ver tragend. Het verschil in subsidiëring in de A.M.V. cursus van 149,en de muziekschool van 132,is toch wel groot. De voorzitter Het verschil is gelegen in het feit dat men erg weinig leerlingen heeft. Hoe meer leerlingen des te beter. Men wil dus meer leerlingen werven, zodat het genoemde verschil ook kleiner wordt. De heer Damen Dat heb ik begrepen. De begroting van september 1986 gaat immers uit van 34 leerlingen, niet van 37. Het voorstel moet dus in die zin worden bijgesteld. Ik bent het met u eens dat nu nog slechts weinigen van de mogelijkheden ge bruik maken. Meer kinderen moeten ervan profiteren. Omtrent de inschakeling - van -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 59