- 31 - landelijke norm. Het betreft dan de bedragen van hypotheken voor nieuwbouw wo ningen en bestaande woningen. Ook wordt een bepaling opgenomen dat minderjari gen gemeentegarantie kunnen krijgen, indien zij tenminste op korte termijn 21 jaar worden. Bij de termijn tot 21 jaar blijft de bank danwel het risico dra gen. Wat verstaat het college onder het begrip binnen korte tijd 21 jaar wor den. Is deze termijn bijvoorbeeld 3, 6 of 8 maanden. Uit de reaktie van de CDA leid ik af dat deze fraktie veronderstelt dat slechts arme mensen premie A en B woningen kopen en dat bestaande woningen vanaf 90.000,door rijke mensen worden gekocht. Dat is geen juiste opmerking. Indien immers de garantieregeling van 5% vervalt, dan geldt deze voor premie A en B maar ook voor de vrije sec tor woningen. In dat opzicht maakt dat dus geen enkel verschil. De heer Marijnissen Onze fraktie heeft zich altijd gestoord aan het feit dat altijd boeteclausules worden opgenomen. Deze moeten niet in de regeling worden overgenomen. Ik wijs er op dat bij het voorstel van de andere fraktie de mensen die het toch al moeilijk hebben, nog meer in de problemen zullen komen. Dat moet dus niet ge beuren. Het is dan wel leuk om voor te stellen de 5% regeling te laten verval len, doch ik wijs er op dat indien je kijkt naar de lasten en je let op de glad de verkooptechnieken bij woningen, je je hart moet vasthouden. Het laten verval len van de 5% regelingen heeft voor de mensen meer na- dan voordelen, het brengt grote lasten met zich mee. Moet deze regeling dan foch vervallen, dan moet deze voor iedereen gelden eritniet beperkt worden. Sommige mensen zouden dan van de regeling geen gebruik kunnen maken. Volgens ons is de 5%-regeling een aanvaardbaar gege ven. Daarover is in het verleden veel gediscussieerd en na lang praten uiteinde lijk door de raad vastgesteld met het doel de koper tegen zich zelf te bescher men. Je moet niet zo te werk gaan dat mensen met 100,eigen geld de woningen van 140.000,tot 150.000,kopen. Voorbeelden van klimmende salarissen en dalende belastingen, waarbij de mensen alles mooi wordt voorgespiegeld, moeten worden voorkomen. Daarmede breng je de mensen in de problemen. Dat zeer zit er bij sommige mensen nog steeds. De 5% regeling leidt volgens ons niet tot zeer grote aankoopproblemen. Derhalve stellen wij voor de 5% regeling te handhaven, zo niet dan moet deze maar ook ten gunste van iedereen vervallen. De voorzitter De heer van der Kloot doet het college de suggestie om de 5% regeling voor di verse categorien personen te laten vervallen. Het college beoordeelt dit en komt daarover later met een voorstel bij uw raad. Als het college de suggestie volgt, dan zou de regeling inderdaad voor iedereen" moeten gelden. Laat in eerste instantie het college de suggestie maar beoordelen. Dan immers kunnen de gevolgen, zoals die andere sprekers naar voren hebben gebracht, grondig worden beoordeeld. De belangrijkste vraag is of de sociale argumenten die, indertijd bij de vaststelling van de regeling hebben gegolden, ook vandaag nog gelden. Derhalve kan het collegevoorstel toch worden aangenomen met de restriktie dat het college de zaak en de suggestie van de heer van der Kloot nog eens nader zal beoordelen. Omtrent de opmerkingen van de heer Roks wat wordt bedoeld met de termijn dat de garantie wordt verleend aan minderjarig® indien hij binnenkort 21 jaar wordt, wijs ik er op dat deze restriktie in principe kan vervallen. Het rijk immers garandeert de overige 50% van de lening slechts indien betrokkene meerderjarig is. Ik neem dus de suggestie van de heer Roks over om het woord 'binnenkort' te laten vervallen. Uiter aard is het tussentijdse risico voor de geldschieter, c.q. de bank, derhalve niet voor het rijk dan wel de gemeente. Betrokkenen zouden dan wel de garan-1* tie kunnen aanvragen, doch de gemeente kan dan niet geen neen zeggen op grond van het feit, dat betrokkene nog niet meerderjarig is. Slechts indien betrok kene op dat moment van de verstrekking van de lening meerderjarig is, dan wordt het woofd 'binnenkort' toegepast. In die, zin moet u dat lezen. - De -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 31