- 24 -
De heer Verheijen
Artikel 9 spreekt over het gerechtvaardigd belang van aanvrager. Dit begrip
is moeilijk te bevatten zodat ik, mij afvraag wat mijn gerechtvaardigd be
lang bij mijn aanvrage zou zijn.
Vervan
ging
vuilnis
auto.
De voorzitter
Dit is al te detaillistisch. De 2 voorgestelde aanvullingen kunen worden
overgenomen de laatste niet. Mocht in de praktijk blijken dat artikel 9 na
der moet worden aangevuld, dan kan dat alsnog gebeuren.
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming met inachtneming van de tussen
voeging "tevoren" in artikel 4, lid 2 en artikel 6, lid 2 overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
L3- VOORSTEL VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT HET VERVANGEN VAN EEN VUIL
NISAUTO TEN BEHOEVE VAN HET INZAMELEN EN AFVOEREN VAN HUISVUIL EN GROF
HUISVUIL.
De heer Damen
Het voorstel om de inzameling en de afvoer van huisvuil in eigen beheer te
houden, zoals dat is geciteerd in een voorstel van 3 maart 1982, was een goed
voorstel. Het was immers een voorstel op grond van een rapport van onze frak-
tie. Dit leidde niet tot privatisering maar het in eigen beheer houden en de
aanschaf van een nieuwe 11 tons vuilniswagen, en niet 17 ton zoals is vermeld.
Daarover mag geen misverstand bestaan. Het huidige voorstel betreft de aan
schaf van een nieuwe vuilniswagen van 19 m3; dat is ongeveer 12 ton; 17 m3 is
immers ca. 11 ton.
De heer Nelemans
19 m3 is 13 ton.
De heer Damen
Bij een jaarlijks ophalen van 5.000 ton huisvuil betekent dit een wekelijks op
halen van 96 ton. Verdeeld over 4 vuilniswagens betekent dit gemiddeld 24 ton
per wagen. Bij een wagen van 11 en een nieuwe van 13 ton bereik je dus 24 ton.
Je kunt dan elke wagen 1 maal per dag gebruiken. De overcapaciteit wordt
dan wel op 40% gerekend, zodat je ca. 35 ton per week moet ophalen. Dit is
ruimschoots voldoendejj je," moet immers ook de vuilnisaanbieding op de zaterdag
meerekenen. Daarvan wordt immers veel gebruik gemaakt. Zo'n 10 ton vuil wordt
dan aangeboden. De noodzaak van een nieuwe aanschaf van een vuilniswagen is
volgens mij niet aangetoond. De capaciteit van de wagen is volgens mij veel
te groot. Bij een 13 tons wagen verkrijg je een te grote overcapaciteit. De
wagen van 11 ton kan immers ook nog enkele jaren goed mee. Een wagen van 7 a
8 ton is volgens mij dan ook voldoende. Dat is financieel gezien een stuk voor
deliger. Met gezamenlijk 18 ton aan capaciteit kun je het vuilnis goed ophalen.
Je kunt dan wel grotere vuilniswagens kopen, maar wat betekent dit voor de be
lasting van de wegen en straten. Ondanks de verschillen in prijs blijft onze
fraktie op het standpunt staan dat een Nederlands fabrikaat moet worden aan
geschaft. Daarbij valt de discussieren over de vraag of het Nederlands pro-
dukt in België wordt gemaakt. Het blijft volgens mij een Nèderlands produkt.
Kronenburg levert dan wel de opbouw van de vuilniswagen. Dit bedrijf geeft
dan wel 100 referenties aan, doch deze wagens zijn allemaal van het Dafmerk,
en niet een van Mercedes. Zijn daarover wat nadere inlichtingen te verstrekken?
Andere gemeente kopen blijkbaar alleen maar een DAF. Zij houden dan blijkbaar
wel rekening met verschillen tot 20.000,Het is wel frappant. Is hiernaar
een onderzoek ingesteld? Vreemd is dat in de begroting voor de aanschaf geen be
drag is opgenomen. Het is immers al lang bekend dat een vuilniswagen zou moeten
worden aangeschaft. Het is dan wel handig de lease-overeenkomst nog op een da
tum van 1986 te zetten, temeer omdat er in januari problemen zullen komen met
het leasendoor de overheid. Wordt de wagen gekocht of geleasd? Bestaat de kans
- dat -