- 24 - De heer Verheijen Artikel 9 spreekt over het gerechtvaardigd belang van aanvrager. Dit begrip is moeilijk te bevatten zodat ik, mij afvraag wat mijn gerechtvaardigd be lang bij mijn aanvrage zou zijn. Vervan ging vuilnis auto. De voorzitter Dit is al te detaillistisch. De 2 voorgestelde aanvullingen kunen worden overgenomen de laatste niet. Mocht in de praktijk blijken dat artikel 9 na der moet worden aangevuld, dan kan dat alsnog gebeuren. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming met inachtneming van de tussen voeging "tevoren" in artikel 4, lid 2 en artikel 6, lid 2 overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. L3- VOORSTEL VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT HET VERVANGEN VAN EEN VUIL NISAUTO TEN BEHOEVE VAN HET INZAMELEN EN AFVOEREN VAN HUISVUIL EN GROF HUISVUIL. De heer Damen Het voorstel om de inzameling en de afvoer van huisvuil in eigen beheer te houden, zoals dat is geciteerd in een voorstel van 3 maart 1982, was een goed voorstel. Het was immers een voorstel op grond van een rapport van onze frak- tie. Dit leidde niet tot privatisering maar het in eigen beheer houden en de aanschaf van een nieuwe 11 tons vuilniswagen, en niet 17 ton zoals is vermeld. Daarover mag geen misverstand bestaan. Het huidige voorstel betreft de aan schaf van een nieuwe vuilniswagen van 19 m3; dat is ongeveer 12 ton; 17 m3 is immers ca. 11 ton. De heer Nelemans 19 m3 is 13 ton. De heer Damen Bij een jaarlijks ophalen van 5.000 ton huisvuil betekent dit een wekelijks op halen van 96 ton. Verdeeld over 4 vuilniswagens betekent dit gemiddeld 24 ton per wagen. Bij een wagen van 11 en een nieuwe van 13 ton bereik je dus 24 ton. Je kunt dan elke wagen 1 maal per dag gebruiken. De overcapaciteit wordt dan wel op 40% gerekend, zodat je ca. 35 ton per week moet ophalen. Dit is ruimschoots voldoendejj je," moet immers ook de vuilnisaanbieding op de zaterdag meerekenen. Daarvan wordt immers veel gebruik gemaakt. Zo'n 10 ton vuil wordt dan aangeboden. De noodzaak van een nieuwe aanschaf van een vuilniswagen is volgens mij niet aangetoond. De capaciteit van de wagen is volgens mij veel te groot. Bij een 13 tons wagen verkrijg je een te grote overcapaciteit. De wagen van 11 ton kan immers ook nog enkele jaren goed mee. Een wagen van 7 a 8 ton is volgens mij dan ook voldoende. Dat is financieel gezien een stuk voor deliger. Met gezamenlijk 18 ton aan capaciteit kun je het vuilnis goed ophalen. Je kunt dan wel grotere vuilniswagens kopen, maar wat betekent dit voor de be lasting van de wegen en straten. Ondanks de verschillen in prijs blijft onze fraktie op het standpunt staan dat een Nederlands fabrikaat moet worden aan geschaft. Daarbij valt de discussieren over de vraag of het Nederlands pro- dukt in België wordt gemaakt. Het blijft volgens mij een Nèderlands produkt. Kronenburg levert dan wel de opbouw van de vuilniswagen. Dit bedrijf geeft dan wel 100 referenties aan, doch deze wagens zijn allemaal van het Dafmerk, en niet een van Mercedes. Zijn daarover wat nadere inlichtingen te verstrekken? Andere gemeente kopen blijkbaar alleen maar een DAF. Zij houden dan blijkbaar wel rekening met verschillen tot 20.000,Het is wel frappant. Is hiernaar een onderzoek ingesteld? Vreemd is dat in de begroting voor de aanschaf geen be drag is opgenomen. Het is immers al lang bekend dat een vuilniswagen zou moeten worden aangeschaft. Het is dan wel handig de lease-overeenkomst nog op een da tum van 1986 te zetten, temeer omdat er in januari problemen zullen komen met het leasendoor de overheid. Wordt de wagen gekocht of geleasd? Bestaat de kans - dat -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 24