- 2 - De heer Roks deelt als standpunt van zijn fraktie Arnouts mede, dat geen bezwaren bestaan tegen het instellen van het onderzoek. De heer Laurijssen deelt als standpunt van de fraktie Agrarisch Belang mede, dat het onderzoek naar de haalbaarheid van het tracé wordt ondersteund. In antwoord op de daartoe strekkende vraag van de heer Laurijssen deelt de voor- zitter hem inzake de verharding van de Hofdreef als toekomstige ontsluitingsweg naar de provinciale Meirseweg mede, dat daarover in combinatie met de overname van een gedeelte van de Prinsenstraat, Meirseweg en Wernhoutsburg door de gemeente Zundert nog met Gedeputeerde Staten moet worden gesproken. Hij benadrukt dat bij de regeling van Bel- gie in Brussel het verzoek van de gemeente Zundert ligt om op grond van artikel 14 van de douane-overeenkomst tussen Nederland en België het transito-vracht- verkeer vanuit Zundert van de grensovergang in Wernhout gebruik te laten maken. Alsdan verkrijgt het transitovrachtverkeer vanuit Nederland dezelfde rechten als het vrachtverkeer vanuit België via Wernhout naar Nederland. Mevr. Grooten deelt namens de fraktie Groen Zundert mede geen bezwaren te hebben tegen het onderzoekomdat via het nieuwe tracé slechts 1 km weg behoeft te worden verhard zonder dat daarbij bomen worden gekapt. De heer Zwaard deelt namens de fraktie Democratische Partij Zundert mede geen bezwaren te hebben tegen het instellen van het onderzoek. De heer van der Kloot verklaart namens de C.D.A.-fraktie het onderzoek toe te juichen, gelet ook op de positieve benadering daarvan door de gemeenteraad van Rij sbergen. De heer Marijnissen stelt zich namens de fraktie Werknemersbelangen op het stand punt dat, daar het vrachtverkeer niet voor gebruikmaking van het tracé in aanmerking komt, geen medewerking aan het onderzoek kan wor den verleend. Hij betreurt dat de door hem indertijd voorgestane verbindingsweg, waarvan ook het vrachtverkeer vanuit Zundert naar Hazeldonk gebruik kon maken, geen doorgang heeft gevonden. Deze oorspronkelijke verbindingsweg is volgens hem van wezenlijke betekenis voor de Zundertse transportwereld,.die nu veel tijd en geld kwijt is alvorens Hazeldonk met vrachtwagens kan worden bereikt. Hij be treurt het dat de economische belangen van Zundert thans worden opgeofferd door te luisteren naar Rijsbergen. De voorzitter benadrukt dat met rijks-en provinciale waterstaat ook is gesproken om hét vrachtverkeer van de nieuwe route gebruik te laten maken, doch een aan sluiting hiervoor op de rijksweg is niet haalbaar; of dit wel haalbaar is voor het woon-werkverkeeris daarbij nog maar de vraag. Daarom is, aldus spreker, het onderzoek gewenst. De heer Marijnissen wijst er op dat juist in het genoemde bedrag van 3 miljoen gulden voorzieningen voor het vrachtverkeer via de oorspronkelijke route waren begrepen, zodat een claim daarop via de rechter eerder haalbaar is. Naar zijn mening mag Zundert niet toegeven aan de wens/eis van Rijsbergen de route slechts voor het woon-werkverkeer te laten gelden, temeer omdat eerst zonder Rijsbergen al een route was vastgesteld voor het vracht-woon- en werkverkeer. De voorzitter stelt daarop vast dat de raad met 12 stemmen 'voor' en 3 stemmen 'tegen' (die van mevr. Voeten en de heren Damen en Marijnissen) het college van burgemeester en wethouders heeft gemachtigd om het onderzoek naar de haalbaar heid van het tracé via het grondgebied van Rijsbergen in te stellen. Het resul taat van het onderzoek zal de raad worden medegedeeld. - Vervolgens -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 198