De heer Laurijssen geeft als stemverklaring aan, dat zijn fractie, conform
het standpunt in de commissie Georganiseerd Overleg,het voorstel steunt.
De voorzitter gaat vervolgens successievelijk in op de volgende aspecten:
- het kollege is bereid een begeleidingscommissie dan wel bezwarencommissie
in te stellen indien daartoe aanleiding bestaat, hoewel de commissie ge
organiseerd overleg daarover niets heeft gesteld.
- binnen het managementteam zullen in overleg met de secretaris, voldoende
mogelijkheden zijn om functioneringsgesprekken te voeren.
- de benoeming van de sectorhoofden is geen taak van de raad, terwijl de
benoeming van de gemeentesecretaris ingevolge de gemeentewet door de
raad moet geschieden.
- een versterking en verbetering van het personeelsbeleid en de voorlich
tingstaak door de gemeente zal juist plaatsvinden en worden geconcen
treerd binnen de stafafdeling.
- het kollege heeft juist in tegenstelling tot de inhoud van het betoog
van de heer Marijnissen grote verwachtingen van de reorganisatie. Te
meer omdat het rapport daarvoor een goede basis en inhoud is. Juist de
gewijzigde comptabiliteitsvoorschriften maken een nieuwe structuur no
dig, waarmede zowel de ambtenaren als de burgers zijn gediend.
•- de ambtenaren hebben een zo breed mogelijke inspraak gehad, zodat ieder
een zijn zienswijze kenbaar heeft kunnen maken, niet alleen zij die zijn
aangesloten bij een vakbond^doch ook de niet-georganiseerden.
- de sectorhoofden zullen worden benoemd uit het huidige ambtenarenkorps.
- met de reorganisatie wordt voorgeborduurd op de algemene lijn in Neder
land het investeringsniveau van Zundert is te vergelijken met
een gemeente van tenminste 25.000 inwoners; een strak organisatieschema
biedt daarbij alleen maar voordelen, omdat dezelfde mensen met hun ca
paciteiten sneller en efficiënter kunnen werken; de structuur is immers
rechtlijniger, zodat minder heen en weer behoeft te worden gelopen.
De heer Verheijen verbaast zich over het standpunt van de heer Marijnissen.
Immers de vertegenwoordigers van de fractie Werknemersbelangen in de com
missie Georganiseerd Overleg en de commissie Algemeen Bestuur lieten welis
waar niet altijd positieve geluiden horen, doch waren duidelijk niet zo
negatief als de opmerkingen van de heer Marijnissen nu.
Overigens dientaldus spreker, het functioneringsoverleg meer gestructu
reerd te worden vastgelegd in de organisatieverordening.
rC' De voorzitter wijst hem/daarbij op de mededeling van de secretaris in de
tyy* commissie Algemeen Bestuur, dat zulks eerst slechts mogelijk is, indien
jtuwfSul ^aartoe afdeling personeelszaken als zodanig is bemand.
De heer Verheijen verzoekt in het kader van de reorganisatie de aanstel-
ling van een voorlichtingsambtenaar als full-time baan zo spoedig mogelijk
te bevorderen.
De heer Arnouts wenst vastgelegd te zien dat de sectorhoofden door de ge
meenteraad worden benoemd.
De heer Marijnissen wijst erop dat blijkens het verslag van de vergade
ring van de commissie Algemeen Bestuur van 18 juni 1987 zijn standpunten
en de inhoud van betoog overeenkomt met de door de heer Damen in die
commissie gedane uitspraken.
Overigens betreurt hij het dat de betrokken vergadering van de commissie
Algemeen Bestuur besloten was, zodat niemand van de inhoud daarvan op de
hoogte is.
Hij wijst erop dat de moeilijkheden van nu zijn te verklaren vanuit het
verleden toen bepaalde benoemingen aan de orde waren. Toen is volgens hem
- niet -
- 3 -