- 4 - De heer van der Kloot meent dat bij een goed en modern management de orga nisatie juist om een sektorindeling vraagt. Dit komt evenals een verbeter de voorlichting alleen maar ten goede aan de burgers. Hij staat geheel achter het kollegevoorstel. De heer Arnouts verzoekt de betrokken bepaling in de organisatie-verorde ning zodanig te wijzigen dat benoeming van de sektorhoofden door de raad plaatsvindt, een en ander voortbordurend op het feit dat ook de gemeentesecretaris en de directeur dienst Gemeentewerken door de raad wor den benoemd. Hij verzoekt daarover stemming. De heer Marijnissen is geen voorstander van het voorstel tot de reorgani satie. Hij betwijfelt sterk de voordelen, en gedachte verbetering. Er wordt volgens hem teveel tijd en geld verkwist aan de reorganisatie. Van een verbetering kan volgens hem geen sprake zijn, omdat de sektorhoofden nagenoeg dezelfde personen zijn. Sommigen daarvan hebben volgens hem bewe zen het werk en de verantwoordelijkheid niet aan te kunnen; anderen die hebben bewezen het werk wel aan te kunnen worden daarbij het bos inge stuurd. Hij wijst daarbij op de betreffende passage in het rapport dat met name in de onderlinge relaties de toonzetting en de benadering soms te hard is, zodat de organisatie op een aantal punten niet goed functioneert. Hij meent dat bij het hanteren van dit uitgangspunt er verkeerde motieven voor de reorganisatie worden gebruikt, zodat ook verkeerde conclusies wor den getrokken. De gemeente Zundert is daarbij volgens hem niet toe aan een reorganisatie, slechts door goed leiderschap kan veel worden verbeterd. Hij vraagt waarom het kollege niet is ingegaan op de in het rapport aange geven mogelijkheid van de indeling in 5 sectoren. Alsdan zou immers meer rust in het gemeentehuis kunnen worden bevorderd, te meer omdat dan op de bestaande structuur zou kunnen worden voortgeborduurd. Hij mist overigens in dit voorkeursmodel van de deskundige de positie van de burgemeester. Inzicht hierin is echter wel noodzakelijk omdat straks alle lijnen en contacten via de gemeentesecretaris lopen. Voorts mist spreker in de organisatieverordening de vervanging van de gemeentesecreta ris. Hij betreurt het dat de lokosecretaris zijn functie heeft neerge legd. Juist mede gelet op zijn capaciteiten dient ook de vervanging van de secretaris goed geregeld te zijn. Omtrent de door vele personen ingediende schriftelijke bezwaren en reac ties wijst hij er op dat het ingaan daarop,,al dan niet via de commissie Georganiseerd Overleg en deskundigen van de ambtenarenbonden niet duide lijk is. Na het noemen van concrete reacties van ambtenaren uit de bijlagen van het rapport van de onderzoeker en deskundige, wijst hij er op dat ondanks een vermeende algemene instemming, toch wel wat werd gemopperd.,., De kern van zijn betoog daarbij is dat de reorganisatie wel mooi op papier kan worden gezet, doch dat het in de praktijk neerkomt op deskundige lei ding, die,geïnspireerd voor de overige medewerkers,bezig zijn. Tot op heden heeft volgens hem de leiding gefaald, anders was de reorganisatie niet no dig geweest. Resumerend kan spreker niet met de rigoureuze plannen van de reorganisatie instemmen. Volstaan kan worden met het bijschaven van enkele punten. Met de voorgestane opzet zijn noch de burgers noch de ambtenaren gediend, zo dat de gevolgen van deze foutieve opzet, zich nog jarenlang zullen doen gelden. - De heer -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 173