- 4 -
De heer van der Kloot meent dat bij een goed en modern management de orga
nisatie juist om een sektorindeling vraagt. Dit komt evenals een verbeter
de voorlichting alleen maar ten goede aan de burgers. Hij staat geheel
achter het kollegevoorstel.
De heer Arnouts verzoekt de betrokken bepaling in de organisatie-verorde
ning zodanig te wijzigen dat benoeming van de sektorhoofden door de raad
plaatsvindt, een en ander voortbordurend op het feit dat ook de
gemeentesecretaris en de directeur dienst Gemeentewerken door de raad wor
den benoemd. Hij verzoekt daarover stemming.
De heer Marijnissen is geen voorstander van het voorstel tot de reorgani
satie. Hij betwijfelt sterk de voordelen, en gedachte verbetering. Er
wordt volgens hem teveel tijd en geld verkwist aan de reorganisatie. Van
een verbetering kan volgens hem geen sprake zijn, omdat de sektorhoofden
nagenoeg dezelfde personen zijn. Sommigen daarvan hebben volgens hem bewe
zen het werk en de verantwoordelijkheid niet aan te kunnen; anderen die
hebben bewezen het werk wel aan te kunnen worden daarbij het bos inge
stuurd.
Hij wijst daarbij op de betreffende passage in het rapport dat met name in
de onderlinge relaties de toonzetting en de benadering soms te hard is,
zodat de organisatie op een aantal punten niet goed functioneert.
Hij meent dat bij het hanteren van dit uitgangspunt er verkeerde motieven
voor de reorganisatie worden gebruikt, zodat ook verkeerde conclusies wor
den getrokken.
De gemeente Zundert is daarbij volgens hem niet toe aan een reorganisatie,
slechts door goed leiderschap kan veel worden verbeterd.
Hij vraagt waarom het kollege niet is ingegaan op de in het rapport aange
geven mogelijkheid van de indeling in 5 sectoren. Alsdan zou immers meer
rust in het gemeentehuis kunnen worden bevorderd, te meer omdat dan op de
bestaande structuur zou kunnen worden voortgeborduurd.
Hij mist overigens in dit voorkeursmodel van de deskundige de positie van
de burgemeester. Inzicht hierin is echter wel noodzakelijk omdat straks
alle lijnen en contacten via de gemeentesecretaris lopen. Voorts mist
spreker in de organisatieverordening de vervanging van de gemeentesecreta
ris. Hij betreurt het dat de lokosecretaris zijn functie heeft neerge
legd. Juist mede gelet op zijn capaciteiten dient ook de vervanging van de
secretaris goed geregeld te zijn.
Omtrent de door vele personen ingediende schriftelijke bezwaren en reac
ties wijst hij er op dat het ingaan daarop,,al dan niet via de commissie
Georganiseerd Overleg en deskundigen van de ambtenarenbonden niet duide
lijk is.
Na het noemen van concrete reacties van ambtenaren uit de bijlagen van het
rapport van de onderzoeker en deskundige, wijst hij er op dat ondanks een
vermeende algemene instemming, toch wel wat werd gemopperd.,.,
De kern van zijn betoog daarbij is dat de reorganisatie wel mooi op papier
kan worden gezet, doch dat het in de praktijk neerkomt op deskundige lei
ding, die,geïnspireerd voor de overige medewerkers,bezig zijn. Tot op heden
heeft volgens hem de leiding gefaald, anders was de reorganisatie niet no
dig geweest.
Resumerend kan spreker niet met de rigoureuze plannen van de reorganisatie
instemmen. Volstaan kan worden met het bijschaven van enkele punten. Met
de voorgestane opzet zijn noch de burgers noch de ambtenaren gediend, zo
dat de gevolgen van deze foutieve opzet, zich nog jarenlang zullen doen
gelden.
- De heer -