- 23 - terwijl juist deze groep ook door bezuinigingen al zwaar is getroffen. Als voorbeeld geeft hij de volgende vergelijking van iemand met een R.W.W. en A.B.W. uitkering - op 1 januari 1982 bedroeg de uitkering voor een dergelijk gezin 1.435,55 p.m., doch per 1 januari 1987 1.495,80; - op 1 januari 19872 ontving dat gezin bij een huur van 400,per maand 200,huursubsidie, terwijl de huursubsidie op 1 januari 1987 155, bedroeg. Deze respectieve stijging en daling bracht in 5 jaar tijd slechts 15,25 per maand meer. Bij alleenstaanden geeft deze stijging en daling een nega tief verschil van 3,80 per maand, voor eenouder gezinnen is het verschil tussen deze stijging en daling netto 9,25 per maand meer. Hij wijst er op dat juist daarom velen op de rand van het bestaansminimum leven, temeer omdat geen rekening wordt gehouden met allerlei prijsverhogingen. Zijn fraktie kan dan ook niet met de voorgestelde huurverhoging instemmen en hij verzoekt de aanwijzingen van het ministerie hieromtrent niet op te vol gen. De heer Roks meent dat het voordeel van de herfinanciering van de woning bouwleningen, die de gemeente heeft afgesloten, ten gunste van de huurders moet komen. Het is volgens hem dus niet nodig de voorgestelde huurverhoging door te voeren. Hij kan voorts niet inzien waarom er verschil wordt gemaakt tussen huurwoningen met of zonder garage. Bewoners van huurwoningen met ga rage betalen 531,per maand huur, voor een gelijkwaardige woning zonder garage betaalt men 552,huur per maand. Hij verzoekt dit verschil uit een te zetten. Hetis volgens hem voor bewoners niet duidelijk. Ook de heer Marijnissen is namens zijn fraktie tegen de huurverhoging omdat ook het college de huurders benadeelt. Hij wijst eveneens op herfinanciering van de woningbouwleningen die voor de huurders een belangrijke verlichting zou kunnen betekenen, doch het was hen niet gegund; nu echter alleen maar lastenverzwaring optreedt is het college wel van de partijEr is niet alleen sprake van een huurverhoging van 2 maar ook van 6%. Nu ook weer op de huursubsidie wordt gekort, betekent dit het pakken van de huurder op 3 fronten. Zijn fraktie zal de stemming van de fraktie Groen Zundert steunen. De héér Nelémans wijst in zijn reaktie op het voorschrift in de circulaire van de staatssekretaris waarin de huurverhoging dwingend wordt voorgeschre ven, nl. met de zin dat de huurverhoging strikt wordt uitgevoerd, terwijl niet uitvoering daarvan consequenties kan inhouden voor de contingentering en financiering van woningwetwoningen. Hij wijst op het niet-doorvoeren van de huurverhoging door Rotterdam en Utrecht; voor Rotterdam heeft dit een Arobprocedure tot gevolg, terwijl de gemeenteraad van Utrecht na bezoek van afvaardiging van het ministerie heeft moeten slikken en alsnog de huur verhoging heeft doorgevoerd. De nadelen van niet-doorvoering wegen immers niet op tegen de voordelen van de wel-doorvoeringDe huurverhoging is daar bij volgens hem een gevolg van de geldontwaarding en de huurharmonisatiewet die inhoudt dat goedkoop gebouwde woningen in huurwaarde stijgen, zodat voor vergelijkbare woningen een zo gelijk mogelijke huurprijs wordt betaald. Een en ander is daarbij vertaald in het puntenstelsellangzaam maar zeker wor den zodoende alle vergelijkbare huurwoningen van eenzelfde huurprijs voor zien; dit is thans nog niet het gevaljzodat bet inderdaad volgens spreker kan voorkomen dat iemand voor een huurwoning met garage minder betaalt dan iemand voor een huurwoning zonder garage. Het verschil is dan gelegen in het bouwjaar. Hij wijst op de niet geringe consequenties bij het niet doorvoeren van de huurverhoging, die naar het zich laat aanzien niet door de raad wordt vastgesteld - In -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 165