- 22 - Er wordt gemeten met 2 maten, aldus spreker omdat bij koop van premie woningen geld van het rijk wordt ontvangen en bij koop van bestaande woningsn niet. Volgens hem waait de wind uit de hoek van de makelaars in Zundert die nauwe binding hebben met het CDA. Mevr. Grooten merkt op dat de raad zorgvuldig en na rijp beraad en bewust van eigen verantwoordelijkheid de 5% regeling heeft vastgesteld. Als argumenten voor de ondersteuning van het kollegevoorstel wijst wij op de grotere eigen verantwoordelijkheid bij de mensen zelf. Dat daarbij dan toch nog mensen zijn die deze verantwoordelijkheid onderschatten is volgens haar niet te voorkomen. Het loslaten door de gemeente van de verantwoordelijkheid voor mensten past volgens haalbeter in deze tijd dan de thans nog geldende regeling. De beperking van de regeling bij de premie-woningen kan naar haar mening best, omdat er subsidie wordt ontvangen. Personen die bij een huurwoning alsmaar door huurverhogingen worden getroffen, kunnen dan het best door de koop vaneen premie-woning worden geholpen. De inbreng daarbij van 5% eigen geld is volgens haar een onnodige belasting. Dit, kollegevoorstel brengt volgens haar geen rechtsongelijk heid met zich mee. De heer Nelemans merkt op dat ook een makelaar raadslid is. Iniijn reaktie op de diverse betogen gaat hij in op het feit dat bij koop van woningen de spaargelden ook worden gebruikt voor de inrichting van de woning. Omdat men dan toch weer niet aan de 5% eigen geld komt, wordt dit via een persoonlijke lening opgelost. De rente daarvan is vrij hoog nl. tot ca. 15%. Bij de sociale woningbouw moet je dus de mensen niet voor noghogere lasten plaatsen, omdat juist de premiebouw is bedoeld voor de minder draagkrachtigen. De koop van woningen in de vrije sektor is daarbij niet aan te bevelen, juist omdat deze sektor minder kontroleerbaar is. Juist daarom beperkt zich het kollegevoorstel tot de premiewoningen. De heer Roks herhaalt zijn vraag of de regeling ook wordt afgeschaft bij woningwetwoningen die in partikuliere handen zijn en onder de winst afroming vallen. Hij vindt in de reaktie van de heer Nelemans te weinig argumenten om toch met het kollegevoorstel mee te gaan. De heer Nelemans antwoordt dat voor dergelijke woningen de bestaande regeling blijft gehandhaafd en wijst de heer Roks op de uitgebreide argumenten in het kollegevoorstel. De heer Roks wijst erop dat de problemen bij afbetaling en garantiestelling zich voornamelijk bij echtscheidingen voordoen. Deze komen immers bij kopers van beide categorieën woningen voor. Hij wijst erop dat bij echtscheidingen bij kopers van premiewoningen het risico voor de ge meente in verband met de garantie minder groot is dan bij verkoop van bestaande woningen. De gemeente loopt bij bestaande woningen en garantie daarvoor bij koop minder risico's, ook al moet de waarde daarvan in de toekomst nog worden afgewacht. Hij wijst erop dat de gemeente zich wel garant stelt voor woning wetwoningen die ingevolge de dynamische kostprijsberekening 130.000, kosten, doch in feite slechts 105.000, Waarom dit niet gebeurt voor waardevaste andere woningen heeft het kollege volgens hem nergens onderbouwd. Hij kan niet meegaan met het kollegevoorstel, gelet ook op de blijkbaar gemaakte afspraken tussen de coalitiefraktiesHij vindt dat de afschaffing van de 5% regeling voor alle bestaande woningen moet gelden. - De -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1987 | | pagina 104