- 8 - Mijnheer de voorzitter. Tot slot: In het kader van rechtsgelijkheid en gelijk heid van behandeling zou ik U willen vragen om hier prioriteiten te stellen. Wacht niet langer maar begin direkt. De mogelijkheden om wat te kunnen doen, en waar al heel lang op gewacht is, zijn nu aanwezig. Geef het Wernhouts ver enigingsleven dezelfde mogelijkheden en kansen om hun sociale en culturele aktiviteiten te ontplooien zoals andere in Zundert, die in de meeste gevallen al veel langer hebben. Bestemmingsplan buitengebied. Wij willen herhalen,zoals U zelf ook aangeeft,om zo snel mogelijk met de op stelling van een bestemmingsplan buitengebied te komen. Zijn de opmerkingen van Gedeputeerde Staten, die U op 21 januari verwachtte ten aanzien van het plan Klein Zundert al binnen en zo ja hoe is de reaktie hierop? Tot zover mijnheer de voorzitter. De heer Marijnissen namens de fraktie Werknemersbelangen. Onze reakties zijn de volgende: Blz. 1. Een nieuw commissiestatuut is een voorstel van het kollege, gedaan in 1985J het college is hierover nu blijkbaar 180 gedraaid, en vindt het niet meer nodig. U wilt met het oude doorgaan en daaraan een kleine uitbreiding geven door een nieuwe commissie van Economische en financiële zaken vast te stellen. Wij blijven bij ons standpunt,dat de nieuwe raad hierover in april moet besluiten. Als wij ons nu uit moeten spreken, dan vinden wij dat in ie dere commissie iedere groepering vertegenwoordigd moet kunnen zijn en stem recht krijgt in verhouding tot de grootte van de fraktie in de gemeenteraad. Als een groepering een deskundige in wil schakelen dan moet dit mogelijk zijn, echter zonder stemrecht. Eerst willen wij de nieuwe regelgeving over de wet Ruimtelijke ordening goed bekijken.voordat wij ons uitspreken over uitbreiding van de taak van de com missie ruimtelijke ordening. Blz. 1.2. De stijgende kosten van bouw-en woningtoezicht,nu 12%, is niet verklaard Blz. 1.2.a. Betreft te hoge begrotingen', deze moeten omlaag en nauwkeuriger,' er wordt ons inziens niet met reële prijzen gewerkt, omdat er regelmatig gro te verschillen ontstaan. Een verwijzing naar een incidentele lage inschrij ving moet daarbij niet mogelijk zijn. Blz. 2.3. betreft rentevergoeding door algemene dienst van 5% aan de bedrij ven b.v. grond- en woningbedrijf. Uw argumenten zijn voor ons niet goed ge noeg om ons standput te wijzigen;zij versterkenzelfs onze zienswijze. De inflatie of geldontwaarding bedraagt 2% per jaar. Door dat bedrag te be talen aan de bedrijven blijven de bedrijven op sterkte; de algemene dienst hoeft minder rente te betalen, en wordt dus versterkt. Als er vervangend geld geleend moet worden,dan heeft U rekening gehouden met een marktrente van 8%, dus hiervoor hoef je het ook niet op 5% te houden. Wij blijven er van over tuigd, dat ons voorstel tot verlaging tot bijvoorbeeld 2% beter is voor Zun dert dan uw voorstel en daarom handhaven wij ons standpunt. 4. Betreft de zonder raadsbesluit afgesloten lening van 10 miljoen tegen 7 3/8%;dit is een grote blunder, zeker met de inzichten van de rentetarieven van vandaag^ deze wijzen in de richting van 6 tot 6,3% in de loop van dit jaar; dit bete kent dat wij per jaar 1% ofwel ca. 100.000,te veel gaan betalen aan rente de komende jaren. Dat is jammer. 5. Werkgelegenheid: betreffende de mogelijkheid van een verbindingsweg met Hazeldonk, is het standpunt van het gemeentebestuur onduidelijk. - Op - O

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1986 | | pagina 8