- 14 -
al te ver. Zoek een oplossing voor de probleemsituaties en bekijk of de proble
men in De Berk onoverkomelijk zijn, dan zou je kunnen besluiten de straat voor
alle verkeer af te sluiten. Dan kom je echter op een ander beleid te zitten. Er
wordt echter nu niet gekeken naar de problemen van de vrachtwagenchauffeur, die
tussen de middag thuis komt om te eten, zijn vrachtwagen elders moet parkeren en
op en neer met de fiets moet, met alle gevolgen vandien. Daar naar wordt echter
niet gekeken. De politierapporten kloppen niet. Er is gelet op momenten dat de
chauffeurs in Italië, Oostenrijk en Spanje zijn. Ik heb zelf tijdens 2 weekenden
de geparkeerde vrachtwagens in de straten geteld. Het zijn er slechts enkele en
daarop moet dan dit beleid worden gebaseerd. Daar klopt niets van. Ik hoop maar
dat de vrachtwagenchauffeurs hetzelfde antwoord hebben als de vissers in Urk.
Dan zullen we nog wel eens naar de oplossing kijken. Ik vraag stemming over dit
beleid
De heer Arnouts
Als stemverklaring geef ik aan, dat naar mijn mening het rapport van de rijkspo
litie omtrent de tijdstippen van 8 uur 's morgens en 6 uur 's avonds moet worden
gevolgd.
Vervolgens gaat de voorzitter over tot de stemming.
Wie "voor" stemt, stemt in met het door het kollege in de mededeling aangegeven
beleid. Wie "tegen" stemt, stemt daartegen.
"Voor" stemmen
mevr. Grooten en mevr. Van Aert en de heren Hoekman, A. Jochems, S. Jochems,
v.d. Kloot, Laurijssen, Nelemans, Verheijen en Zwaard.
"Tegen" stemmen
mevr. Voeten en de heren Arnouts, Damen, Marijnissen en Roks.
De voorzitter konstateert daarop dat het beleid van het kollege inhoudende de
instelling van een 24-uurs parkeerverbod voor vrachtwagens in Zundert en Klein-
Zundert met 10 stemmen "voor" en 5 stemmen "tegen" is aangenomen.
Omtrent mededeling nr. 7.
Inzake verkeersmaatregelen voor de parallelwegen langs de Bredaseweg.
De heer Damen
Ook onze fraktie is,zoals het kollege, niet zo gelukkig met deze maatregelen.
Het is gevaarlijk wanneer de voorrangsregeling op de parallelwegen wordt inge
trokken. Honderden schoolkinderen fietsen iedere dag op deze parallelwegen naar
en van school in Breda. Deze wegen zijn betrekkelijk veilig, omdat er nu nog een voor
rangsregeling geldt. Er wordt echter door de auto's hierop betrekkelijk hard ge
reden, terwijl men de auto's niet hoort aankomen. Er moet inderdaad worden ge
streefd naar het auto-onvriendelijk maken van deze wegen, bijvoorbeeld door het
instellen van een maximum snelheid, het afsluiten van inritten vanuit de paral
lelwegen op de hoofdweg. Het opheffen van de voorrangsregeling is echter gevaar
lijk. De vanuit een zijweg komende auto heeftdan voorrangop de fietsende school
kinderen, zodat er ongelukken gebeuren. De kinderen mogen dan wel de verkeersre
gels kennen, zoals op school uit de verkeerslessen blijkt, doch in de praktijk
ligt dat wel wat anders. Zeker bij het fietsen in grote groepen. Een bezwaar
schrift is dan wel de meer aangewezen weg, doch de brief van Gedeputeerde Staten
vanNoord-Brabant isop 23april 1986 ontvangen, terwijlnu op 29 meide termijnvan 30
dagen is verstreken. De brief had bij een adequaat beleid van de zaak ook op 29
april kunnen worden behandeld. Een bezwaarschrift na het verstrijken van de be-
zwarentermijn heeft nu weinig zin meer.
De voorzitter
Ik wijs er op dat op 23 april de stukken voor de raadsvergadering van 29 april
al waren verzonden.
-De-