- 13 - geen bezwaar behoeft te zijn om overdag tussen 's morgens 8 uur en 's avonds 6 uur toch de vrachtwagens in de wijken te laten parkeren. Daarmede kunnen de chauffeurs, naast het laden en lossen, toch ook zonder problemen thuis overdag even aanlopen. Het kollege neemt deze tijden echter niet over. Wat is daarvan de reden? De heer Nelemans De instelling van een dergelijk verbod is al eerder in de raad aan de orde ge weest, ter uitvoering daarvan is daarom om advies aan de politie gevraagd. Deze kan een en ander het best beoordelen. Daarbij bleek op sommige tijdstippen het parkeerterrein voor vrachtwagens niet altijd goed bezet te zijn en dat eni ge extra verlichting noodzakelijk was. De vraag blijft of de chauffeurs hun vrachtwagens dan niet even thuis mogen parkeren. Ik wijs u op het rapport om trent de verkeersveiligheid in De Berk. In gesprekken is mij duidelijk gebleken, dat er problemen zijn met de geparkeerde vrachtwagens. Juist wanneer de kinderen van en naar school gaan levert dit grote moeilijkheden op. De andere auto's moe ten zich dan maar zien te redden, hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden. De genoemde maatregelen en de mededeling van het belijnen van de huidige par keerplaats aan de Grote Heistraat, het aanbrengen van extra verlichting en het plaatsen van een afgesloten fietsenstalling, zijn naar onze mening voldoende duidelijk. Urk is daarbij slechts met Zundert te vergelijken in die zin dat Urk 1 haven heeft en Zundert 1 parkeerplaats telt. De heer Arnouts De wethouder gaat niet in op mijn opmerking dat wordt afgeweken van het advies van de rijkspolitie, waarbij wordt gesteld dat het verbod tussen 08.00uur en 18.00 uur niet noodzakelijk is. De heer Nelemans In het genoemde rapport van De Berk wordt de parkeeroverlast van vrachtwagens met name in de middaguren duidelijk aangegeven. Bij het eten tussen de middag van de chauffeurs moeten andere automobilisten niet verantwoorde manoevres uit halen. Kinderen komen spelenderwijs achter de vrachtwagens vandaan, hetgeen nog gevaarlijker situaties oplevert. Bij het stellen van regels moet je konsekwent zijn. Daarom heeft het kollege gezegd, om deze overlast te voorkomen, dat het verbod dan maar voor 24 uur zou moeten gelden. Het betreft meer het feit van de veiligheid, dan het feit, dat de vrachtwagens 's avonds niet meer in de kern zouden mogen worden geparkeerd. De veiligheid geldt 24 uur per dag. Dit blijkt uiteraard meer uit het rapport van De Berk, dan uit het politierapport. De heer Arnouts De wethouder praat slechts over De Berk, terwijl het verbod voor geheel Zundert geldt De heer Nelemans De suggestie om in bepaalde gevallen of bepaalde situaties het verbod niet te laten gelden, kan het kollege overwegen. Het is natuurlijk wel moeilijk te be oordelen op welke plaatsen het verbod wel en op welke plaatsen het verbod niet zou gelden. Er moet immers maar eens wat gebeuren wanneer het verbod niet geldt. Ik noem u nogmaals het aspect van de veiligheid, zodat het kollege heeft ge meend volgens de mededeling te moeten besluiten. De heer Marijnissen Indien een dergelijk beleid wordt gevoerd, dan ziet er de toekomst voor Zundert slecht uit. Het beleid om voor Zundert en Klein-Zundert de vrachtwagens te we- renis enkelen alleengestoeld op het feitdat inDe Berkop sommigeplaatsen wat ongeluk kig wordt geparkeerd; het kollege slaat dan de plank wel erg mis. Dat is wanbe leid en vrachtwagenonvriendelijk-beleidDuidelijk is dat op sommige plaatsen inderdaad overlast van geparkeerde vrachtwagens aanwezig is, doch om het beleid slechts op enkele opmerkingen en situaties in De Berk af te stemmen, gaat wat -al-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1986 | | pagina 170