- 13 -
geen bezwaar behoeft te zijn om overdag tussen 's morgens 8 uur en 's avonds 6
uur toch de vrachtwagens in de wijken te laten parkeren. Daarmede kunnen de
chauffeurs, naast het laden en lossen, toch ook zonder problemen thuis overdag
even aanlopen. Het kollege neemt deze tijden echter niet over. Wat is daarvan
de reden?
De heer Nelemans
De instelling van een dergelijk verbod is al eerder in de raad aan de orde ge
weest, ter uitvoering daarvan is daarom om advies aan de politie gevraagd.
Deze kan een en ander het best beoordelen. Daarbij bleek op sommige tijdstippen
het parkeerterrein voor vrachtwagens niet altijd goed bezet te zijn en dat eni
ge extra verlichting noodzakelijk was. De vraag blijft of de chauffeurs hun
vrachtwagens dan niet even thuis mogen parkeren. Ik wijs u op het rapport om
trent de verkeersveiligheid in De Berk. In gesprekken is mij duidelijk gebleken,
dat er problemen zijn met de geparkeerde vrachtwagens. Juist wanneer de kinderen
van en naar school gaan levert dit grote moeilijkheden op. De andere auto's moe
ten zich dan maar zien te redden, hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden.
De genoemde maatregelen en de mededeling van het belijnen van de huidige par
keerplaats aan de Grote Heistraat, het aanbrengen van extra verlichting en het
plaatsen van een afgesloten fietsenstalling, zijn naar onze mening voldoende
duidelijk. Urk is daarbij slechts met Zundert te vergelijken in die zin dat Urk
1 haven heeft en Zundert 1 parkeerplaats telt.
De heer Arnouts
De wethouder gaat niet in op mijn opmerking dat wordt afgeweken van het advies
van de rijkspolitie, waarbij wordt gesteld dat het verbod tussen 08.00uur en 18.00
uur niet noodzakelijk is.
De heer Nelemans
In het genoemde rapport van De Berk wordt de parkeeroverlast van vrachtwagens
met name in de middaguren duidelijk aangegeven. Bij het eten tussen de middag
van de chauffeurs moeten andere automobilisten niet verantwoorde manoevres uit
halen. Kinderen komen spelenderwijs achter de vrachtwagens vandaan, hetgeen nog
gevaarlijker situaties oplevert. Bij het stellen van regels moet je konsekwent
zijn. Daarom heeft het kollege gezegd, om deze overlast te voorkomen, dat het
verbod dan maar voor 24 uur zou moeten gelden. Het betreft meer het feit van de
veiligheid, dan het feit, dat de vrachtwagens 's avonds niet meer in de kern
zouden mogen worden geparkeerd. De veiligheid geldt 24 uur per dag. Dit blijkt
uiteraard meer uit het rapport van De Berk, dan uit het politierapport.
De heer Arnouts
De wethouder praat slechts over De Berk, terwijl het verbod voor geheel Zundert
geldt
De heer Nelemans
De suggestie om in bepaalde gevallen of bepaalde situaties het verbod niet te
laten gelden, kan het kollege overwegen. Het is natuurlijk wel moeilijk te be
oordelen op welke plaatsen het verbod wel en op welke plaatsen het verbod niet
zou gelden. Er moet immers maar eens wat gebeuren wanneer het verbod niet geldt.
Ik noem u nogmaals het aspect van de veiligheid, zodat het kollege heeft ge
meend volgens de mededeling te moeten besluiten.
De heer Marijnissen
Indien een dergelijk beleid wordt gevoerd, dan ziet er de toekomst voor Zundert
slecht uit. Het beleid om voor Zundert en Klein-Zundert de vrachtwagens te we-
renis enkelen alleengestoeld op het feitdat inDe Berkop sommigeplaatsen wat ongeluk
kig wordt geparkeerd; het kollege slaat dan de plank wel erg mis. Dat is wanbe
leid en vrachtwagenonvriendelijk-beleidDuidelijk is dat op sommige plaatsen
inderdaad overlast van geparkeerde vrachtwagens aanwezig is, doch om het beleid
slechts op enkele opmerkingen en situaties in De Berk af te stemmen, gaat wat
-al-