- 16 - Deze laatste gedachte wordt zeker door praktisch alle frakties in de raad gesteund. Wij menen daarom dat er zeker een nieuw commissie-statuut moet komenjwaarin op de eerste plaats het principe van de samenstelling moet zijn geregeld in de zin zoals door ons in onze algemene beschouwingen over 1985 en 1936 ge noemd. Om in alle belangrijke commissies alle frakties te laten vertegen woordigen hebben wij vorig jaar,evenals Democratische Partij Zundert,dit jaar gesteld dat er indien nodig of gewenst ook niet-raadsleden zitting zou den moeten mogen nemen in een bepaalde commissie. Uw gedachten dat dit tot ongelijke stemverhoudingen zou kunnen leiden be strijden wij op grond van het feit, dat de raad het lichaam is waar binnen gestemd wordt. Ons voorstel wordt gesteund door de praktijk. Er zijn gemeen ten waarin deze praktijk al gaande is en in nummer 2 van Kort Bestek van dit jaar staan de vergoedingen voor het commissiewerk opgenomen, waarbij een a- parte lijst presentiegelden is opgenomen voor commissieleden die geen raads lid zijn. Vanzelfsprekend moeten deskundigen voor de besprekingen van be paalde zaken ook uitgenodigd kunnen worden. Hierbij wil ik opmerken dat het natuurlijk zo moet zijn dat er niet getals matig meer mensen van 1 fraktie in de commissie moet zitten. Het gaat er al leen maar om dat een fraktie bijvoorbeeld met één raadslid, dat bewuste raads lid in alle commissies zou moeten zitten, terwijl een grotere fraktie die ta ken verdelen. Om toch je werk goed te kunnen doen zou je je dan moeten kunnen laten vervangen door een vast lid van je fraktie, in een bepaalde commissie. Wij hebben een commissiestatuut ontwikkeld, wat wij in fases zouden ingevoerd willen zien. Niet allemaal tegelijk maar wel als een groeiproces naar meer gezamelijk gedragen verantwoordelijkheid. Wij hebben daarom gevraagd om het commissiestatuut klaar te hebben bij de start van de nieuwe Raad zodat deze daarover zou kunnen stemmen en zouden kunnen starten met een nieuwe wijze van werken in deze. Als eerste zouden wij naast de bestaande commissies dan uw voorstel steunen van de economisch-financiële commissie om dan na een half jaar werken bij voorbeeld commissie welzijn I te starten en zo verder. Over dit principe van voorbereiding voor de nieuwe Raad willen wij stemming vragen. De stemming kan zonodig in tweeën. Een over de opzet van de commis sies en de fasering van de invoering en ten tweede over de mogelijkheid om niet-raadsleden, wel fralctieleden deel uit te laten maken van de commissies. Over de herinrichting van het gemeentehuis merken wij op dat de meerderheid van de raad achter de nieuwe cijfers staat. Wij vinden dat zonder inzicht in de beide plannen het moeilijk is te beoordelen of de nieuwe of de oude plan nen beter zijn en wij blijven daarom betwijfelen of de vernieuwingen zoals ze nu gepland worden voldoende tegemoet komen aan de gewenste verbeteringen. Op blz. 16 staat uw antwoord op onze wens een voorlichtingsambtenaar in dienst te nemen en onze wensen met betrekking tot de aanvulling van het regle ment rond de inspraakprocedures. Wij hebben^onder andere doordat U Uw aanbiedingsnota liet publiceren^gemerkt dat het college meer openheid betracht dan wij aanvankelijk gewend waren in Zundert. Wij ondersteunen daarom ook vanzelf Uw plannen om nog meer dan in het verleden tot publicaties over te gaan. Toch blijven wij van mening dat een voorlichtingsambtenaar geen overbodige luxe is in deze tijd. Hij past in het streven naar een zo goed mogelijke dienstverlening (wat elders in de no ta staat) aan de gemeenschap. Nog belangrijker daarbij is dat zonder deze ambtenaar er ongewild fouten worden gemaakt aan beide kanten4zoals wij erva ren hebben. Bovendien wordt liet overheidsbeleid er niet eenvoudiger op in tegendeel steeds ingewikkelder. - Een -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1986 | | pagina 16