- 12 -
De heer Roks
De mensen zijn dan wel vrij in de inschakeling van architekten en/of aannemers,
doch in werkelijkheid ligt dit toch wel anders. Als ik immers goed ben geïnfor
meerd,waren ervoor de gemeentelijke publikatie al een aantal schriftelijke ver
zoeken om grondreserveringen ingediend. Ik meen dus dat op grond daarvan niet
iedereen gelijke kansen krijgt. Als de mensen zich naar aanleiding van de gemeen
telijke publikatie naar het gemeentehuis begeven, dan is het geen goede zaak,
dat al inmiddels schriftelijke verzoeken zijn ontvangen. Daarbij komt nog dat in
dien iemand een grondreserveringsaanvrage ondertekent ook tevens dan een aanne
mingsovereenkomst moet worden ondertekend. Dit is waarschijnlijk dan wel niet
naar ieders wens, doch het is naar mijn weten wel gebeurd. De gemeente streeft
dan haar doel voorbij, omdat bij een grondreservering meteen een aannemer wordt
betrokken. Al met al een kwalijke zaak.
De voorzitter
Ik zeg u, evenals de heer Damen, toe dat een en ander zal worden onderzocht. U
ontvangt daarover bericht. Het is inderdaad nog maar de vraag of belanghebbenden
inderdaad de bedoeling van het kollege begrijpen. Blijkt het initiatief van het
kollege niet succesvol, dan zal het kollege dit beleid in 1987 herzien.
Omtrent mededeling nr. 6.
Inzake instelling parkeerverbod voor vrachtwagens in Zundert en Klein-Zundert
De heer Marijnissen
Het standpunt van onze fraktie in deze kwestie moet het kollege vanuit het ver
leden duidelijk zijn. Daarbij geldt de stelling wat een boot is voor Urk, is
een vrachtwagen voor Zundert. Urk zal daarom nooit zijn haven dempen of daarvóór
een sluis aanleggen. Zundert doet dit echter wel. Het wordt voor de chauffeurs
in Zundert erg moeilijk om naar behoren te funktioneren. Het kollege stelt wel
op advies van de rijkspolitie, dat het huidige parkeerterrein voor vrachtwagens
slecht zou zijn bezet, doch dit hangt slechts af van de tijdstippen waarop de
politie de tellingen heeft verricht. De wagens in de straten worden dan wel op
sommige tijdstippen geteld, doch er staat niet vermeld hoeveel vrachtwagens er
op die tijdstippen op het parkeerterrein voor vrachtwagens, het Oranjeplein,
'Prinsenplein of Poteindplein waren geparkeerd. Het onderzoek is daarom naar onze
mening maar slecht verricht; er staan uiteraard door de week op sommige plaatsen
wel vrachtauto's hinderlijk geparkeerd, doch het kollege pakt de zaak wel radi
caal aan, door het parkeerverbod voor 24 uur per dag te laten gelden. Dit wijst
onze fraktie af. Voorts zou naar onze mening deze kwestie eerst maar door de
commissie Openbare Werken moeten worden behandeld. De parkeerplaats voor vracht
wagens aan de Grote Heistraat is in het weekend tot ca. 90% bezet; er staan dan
gemiddeld 30 vrachtwagens; er kunnen er nog ten hoogste een paar bij, doch geen
10. De stelling dat er dus nog voldoende parkeergelegenheid is, is naar onze me
ning niet juist. Het kollege ibaseert haar bevoegdheid tot de instelling van een
parkeerverbod wel op een raadsbesluit van 1970, doch de vraag of dit raadsbe
sluit nog moet worden gehanteerd, nu er ook een nieuwe algemene politieverorde
ning in het vooruitzicht is gesteld. In het genoemde raadsbesluit is aangegeven,
dat het kollege bevoegd is een parkeerverbod in te stellen uit een oogpunt van
welstand en wanneer er voldoende parkeergelegenheid aanwezig is. Naar mijn me
ning kan een vrachtwagenchauffeur, die in Klein-Zundert woont, niet worden ver
plicht om wanneer hij overdag voor een ogenblik of enkele uurtjes thuis is, de
vrachtwagen met kostbare lading ver weg aan de Grote Heistraat te stallen. Ove
rigens worden maar weinig beveiligingsmaatregelen voor dit terréin getroffen.
Het kollege heeft een en ander slecht geregeld, zodat wij daarmede niet akkoord
kunnen gaan. Ik stel voor om het parkeerverbod slechts te laten gelden voor die
gedeelten van de woonwijken, waar de overlast het grootst is. De vrachtwagens
leveren immers een belangrijke bijdrage aan de economie van Zundert.
De heer Arnouts
Ik heb met verwondering het politierapport gelezen. Daarin is vermeld dat het
-geen-