- 5 - by's binnen die partij de macht in handen hebben zal in de komende periode moeten blijken. Wij zijn er in ieder geval van overtuigd dat onvoldoende is onderzocht welke mogelijkheden er waren om met Werknemersbelangen, als tweede grootste par tij een coalitie te vormen. Wij weten dat er partijen zijn die niet met ons wil len samenwerken, doch wij hebben gesteld dat wij bereid waren met alle partijen te praten over mogelijke samenwerking. De grootste partij sloot ons echter uit, en de feitelijke reden daarvoor is bij ons tot op de dag van vandaag nog niet bekend, of het zou waar moeten zijn dat er onder geen voorwaarde met de fraktie Arnouts samengewerkt zou mogen worden. Een coalitie met Werknemersbelangen en Arnouts samen met de grootste fraktie zou bete kent hebben dat met 9 zetels 5133 kiezers vertegenwoordigd zouden worden, terwijl de coalitie zoals die hier tot stand zal gaan komen met weliswaar 10 zetels slechts 5051 kiezers vertegenwoordigd. Het begrip brede coalitie is dus betrekkelijk. Ook zou een coalitie met fraktie Arnouts en Werknemers een betere doorsnee van de Zun- dertse kiezers vertegenwoordigen. Het argument dat men niet met fraktie Arnouts wilde samenwerken was waarschijnlijk slechts een smoesje om Werknemersbelangen bui ten te houden. Waarom overigens fraktie Arnouts niet acceptabel was, hebben we vorige week duidelijk in de plaatselijke pers kunnen lezen. Het lijkt er dan ook op dat niet het kiezersbelang, maar geld en macht van enkelen in het geding zijn. Door deze opstelling is de weg vrijgemaakt om te komen tot een coalitie met daarin de splinterpartijen bij elkaar geraapt, inclusief de beide restzetels, partijen mi nimaal door de kiezers gewaardeerd, maar maximaal gericht tegen Werknemersbelangen. Het geeft zelfs een aardige afspiegeling weer van de huidige maatschappelijke ver houdingen de werknemers het werk en de zorgen, de bezittenden de roem en de winst. Wij willen aandacht voor de individuele problemen van de mensen in deze tijd van sociale onzekerheid. De grootste fraktie in deze raad echter wil een eenheidsworst, en als je daar, door welke omstandigheid dan ook, niet onder valt, heb je gewoon pech gehad en kun je het zelf verder uitzoeken. Ook hebben wij voorts onze twijfels over de kwaliteit van het college wat er zal ko men. Onervarenheid van de ene en onvoldoende kwaliteiten van de andere wethouder zullen ertoe leiden dat de ambtenaren voor een (te) groot gedeelte zullen bepalen wat en hoe een en ander gebeurt en waar dat toe kan leiden hebben we in de afgelopen jaren veelvuldig kunnen constateren. Het komt ons wat vreemd voor dat in een fraktie met twee raadsleden die al geruime tijd, de een zelfs al bijna 25 jaar waarvan enkele jaren als wethouder, raadservaring hebben, een nieuwkomer de wethouder moet worden. Moeten we dit beschouwen als een motie van wantrouwen aan het adres van de gewezen wethouder? Daarnaast is ook de verdeling van de portefeuilles een opmerkelijk gebeuren. Dege ne die nu wethouder van Sociale Zaken gaat worden, was dat al eerder, maar is des tijds overgestapt naar Openbare Werken, om nu weer terug te keren op Sociale Zaken. Meer nog dan in zijn funktie bij Openbare Werken vinden wij dat er nu sprake wordt van een onaanvaardbare combinatie van funkties. Waar dat toe kan leiden hebben we onlangs in de krant kunnen lezen. Overigens hebben wij daar 4 jaar geleden bij de coalitievorming al duidelijk voor gewaarschuwd. Het zal iedereen wel duidelijk zijn dat wij dit college niet ondersteunen. Wij zul len ons zakelijk opstellen en een beleid volgen dat alleen gericht is op wat wij de kiezers in ons programma beloofd hebben. Het belang van de Zundertse kiezer moet voorop staan, en daar zal het beleid bij moeten aansluiten, en niet omgekeerd. Wij hebben onze eigen kandidaat voor de positie van wethouder, met bewezen kwali teiten en grote ervaring en wij dagen u uit om tegenover deze kandidaatstelling uw politieke spel te verantwoorden, omdat wij van uw krantebericht ook niet veel wijzer zijn geworden. - Mijnheer -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1986 | | pagina 147