Via een goed herplantingsplan van Staatsbosbeheer na het gereedkomen van de re- konstruktie kan straks de veiligheid van de weg worden beoordeeld. Ook dan blijft de wegjZoals mevr. Grooten wenst^van voldoende groen voorzien. Mevr. Grooten Bij de kontakten met betrokkenen over het sluiten van overeenkomsten kunnen wel geen toezeggingen over het kappen van bomen zijn gedaan, doch dat is nog maar de vraag. Het is maar net waar je het accent op legt. Op een vraag is ons dui delijk als antwoord gegeven, dat meer bomen moeten worden gekapt, omdat anders de mensen de gronden niet zouden afstaan. Dat heeft dus wel degelijk een rol gespeeld. Ik heb alle tekeningen gezien, waarop de bomen waren aangegeven, dóch was dat de toestand vóór of na de aankoop, dat was niet duidelijk. Wij hebben het betreurd dat op dat moment de kapvergunning nog niet werden be kendgemaakt. Het ging immers om grotere aantallen bomen, zodat dit eerst in de raad zou moeten zijn behandeld. Ik heb het ook mijn coalitiegenoten kwalijk genomen dat deze zaak niet in de koalitiebesprekingen aan de orde zijn geweest. Dat moet wel duidelijk zijn. Derhalve voel ik mij daarvoor ook niet verantwoordelijk. De fraktie Groen Zun- dert heeft in de raad altijd gesproken over het kappen van de bomen. Het kappen van deze bomen heeft ons gewoon overvallen en is ons overkomen. Uit andere in formatie is mij gebleken dat de norm van 5 en 8 m ter weerszijden van een inrit voor het kappen van bomen geen betrekking heeft op de veiligheid. Blijft overeind dat een aantal bomen zijn gekapt, waarvan dit niet noodzakelijk was Ook voor onze fraktie geldt^ zoals bij de eerste bespreking is gesteld en wat ik nu herhaal, dat de veiligheid van de weg boven alles gaat; een mensenleven gaat boven een boom. Nu de weg nog niet is gerekonstrueerd lijkt het beter de mensen langsde andere route naar Achtmaal te voeren. Overigens maken dagelijks veel mensen zonder problemen gebruik van de Achtmaalseweg. Als men gedronken heeft, dan kan men wel alle veiligheid in acht nemen, doch bij het rijden tegen een paal is dat toch wel gevaarlijk en krijgt men een on geluk. Overigens wil ik niet stellen dat bij het laatste ongeluk de bestuurder had gedronken. Er gebeuren nu eenmaal op deze weg verhoudingsgewijs meer onge lukken, dus moet maar voor de andere route naar Achtmaal worden gekozen. De heer Marijnissen Het ongeluk gebeurde 's morgens om half acht. Betrokkene reed naar zijn werk en had dus in het geheel niet gedronken. Dat wil ik wel duidelijk stellen. Mevr. Grooten Dat voorbehoud heb ik dan ook duidelijk gemaakt. De heer Marijnissen Ondanks de excuses achteraf^blijft overeind dat er gemeentegeld is verkwan seld. Bij het eerste krediet was er een bedrag van 70.000,voor het rooien van de bomen. Ook toen hebben wij opmerkingen gemaakt, doch daarop is men niet ingegaan. Een verzoek om overleg inzake de veiligheid is uit de weg gegaan en wordt afgedaan met een overigens keurig rapport. Het kollege verwijt de raad nu dat zij geen gelegenheid krijgt de zaak te laten uitvoeren. Onze fraktie reageert op uw opmerkingen en niet andersom. Ons voorstel was om samen met de plannenmakers en andere beleidsmensen te pra ten teneinde de veiligheidsaspekten goed tegen elkaar af te wegen. Het bijstu ren na de rekonstruktie is niet juist en belachelijk. Bij een bedrag van 4 mil joen moet je niet zeggen we zullen het later wel eens bekijken. Ik ken de weg op mijn duimpje; ik heb hem dagelijks en bijna 25 jaar lang bere den. Op de gevaarlijkste plekken staan de bomen er nog. Het was een slecht rooiplan. Er moet een goede verkeersdeskundige worden ingeschakeld. Dan hadden we verder kunnen praten. De zaak is zoals vele andere zaken slordig afgewerkt. Ik handhaaf mijn voorstel om in een raadsdiscussie de zaak nog verder uit te werken. Daarover vraag ik -stemming-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1986 | | pagina 125