- 10 - Maar ook dat kon niet. We zien, horen en weten ondertussen wel anders. Men heeft ons een stuk valse voorlichting gegeven en informatie onthouden waar we recht op hadden. Zelfs toen er een nieuw en veel beter tracé (het z.g.n. Agrarische tracé) op tafel kwam is alle medewerking van de hand gewezen, en tot tweemaal toe stemde nota-bene Werknemersbelangen tegen. Wil je dan een verbindingsweg voor dat belangrijke grensgebeurenof is het er om begonnen om je eigen plan en politieke wil op te leggen aan de meer derheid die er toen was binnen de Raad. Het lijkt er wel op. Nee, er werd alleen rekening gehouden met wat men zelf wilde. Over andere mogelijkheden die toen aanwezig waren heeft men niet eens willen overleggen, ze werden genegeerd en weggestemd. Meneer de voorzitter, ik wil vanavond voor de laatste keer duidelijk zijn. Wij van fractie Huybregts hebben steeds een weg gewild, niet het eerste tra cé maar het tweede. Het z.g.n. Agrarische tracé. Een tracé dat vele voordelen had, en wel de volgende: De agrarische belangen werden veel minder aangetast. De aangegeven route liep voor een groot gedeelte over een reeds bestaande weg met een veel betere en vaste ondergrond. Een gedeelte van de moeilijk toegankelijk agrarische gronden kon- worden ontsloten. Ook de natuurbe- langen werden aanzienlijk minder geschaad, enz. Kortom, er waren vele voordelen, die bij ons de doorslag gegeven hebben om te kiezen voor het tweede tracé. Vanaf het begin is dit ons standpunt geweest en geen enkele keer zijn wij daar vanaf geweken. Meer dan een jaar lang zijn we beschuldigd, belasterd met vloedgolven van onsmakelijke woorden over het mislukken van deze verbindingsweg. Vandaar dat ik vandaag nog eens duidelijk heb willen weerleggen dat de schuld niet ligt bij de mensen die gekozen hadden voor het alternatieve tracé. Maar wel bij diegene die geen openheid hebben betracht bij het ontwikkelen van deze plannen, die voorbij gegaan zijn aan inspraak en democratisch overleg met het overgrote deel van de Raad en buurgemeente Rijsbergen. Kortom, een beleid dat voor het overgrote deel aansprakelijk gesteld kan worden voor het mislukken van deze onderneming. Hiermee wil ik besluiten Meneer de Voorzitter en is voor mij het doek geval len over deze dramatische toneelserie "De weg". De voorzitter: Ik zal niet op de teleurstellingen van de afgelopen jaren omtrent deze kwes tie ingaan. Overigens merk ik uit een zakelijk oogpunt wel op dat indien het een economisch belang van Zundert betreft elk moment daarvoor is ge schikt om daarop in te spelen. Het college en de raad zal daarop alert zijn. De subsidiemogelijkheid van drie miljoen gulden is nog steeds aanwezig, zij wordt aan bedrijven bij de vestiging op het bedrijventerrein Hazeldonk uitgekeerd in de vorm van een prijsverlaging voor de grondkosten', deze be draagt ca. /59,per m2, de ondernemer uit Zundert behoeft dan maar slechts 29,50 per m2 te betalen. De ondernemers moeten echter wel snel zijn, zij zijn inmiddels van deze mogelijkheid op de hoogte gesteld. Het is dus zaak teneinde ook deze subsidiemogelijkheid niet te laten vervallen voor de be drijven om daarop zo snel mogelijk in te spelen. Omtrent het afzien van de aanleg van de Hofdreef als vervanging van een ge deelte van de Meirseweg merk ik op dat ik daarover op korte termijn een ge sprek zal hebben met gedeputeerde de heer De Geus. Naar mijn mening moet immers deze kwestie niet afhangen van de aanleg van de verbindingsweg. Het college wil toch ook de aanleg van de Hofdreef. de heer -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1985 | | pagina 98