- 7 - mede vervallen en waardeloos verklaard. Wat betekenen dan nog afspraken tus sen mensen. Men moet zich afvragen of dit zomaar kan, voor iets dat zo nood zakelijk was, is en zal zijn voor de gemeente Zundert. Over de noodzaak heb ben ministers, kamerleden en provincie zich uitgesproken. Werknemers bedrijven en de gemeente worden zeer gedupeerd. Miljoenen guldens zijn en zullen verloren gaan, omdat kansen voor de gemeente worden gemist, dit alles omdat partijpolitiek voorrang verkreeg boven het algemeen gemeen telijk belang. Deze gang van zaken is de oorzaak dat de gemeente Zundert weinig toekomst heeft. Vorig jaar reeds was er een vertrekoverschot van 30 personen; dit proces zal met alle grote financiële gevolgen vandien zich voortzetten. De gemeen te krijgt minder gelden van de rijksoverheid, terwijl de groei en bloei tot staan wordt gebracht, zij zullen zelfs achteruit lopen. Degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn zitten voornamelijk in deze raad. Deze kwestie moet niet afhankelijk worden gesteld van hen in Zundert of Rijsbergen die over een tijdelijke macht beschikken, omdat de behoefte aan de weg blijft, deze zal in de toekomst alleen nog maar groter worden. Dit zal afhangen van de mate van ontwikkeling van de grenspost Hazeldonk. De behoefte zal nog groter worden na de aansluiting van de A.58 op de E.10 en na het vervallen van de zuidelijke rondweg van Breda. Uit Rijsbergen groeien de berichten van de groter wordende behoefte van de bereikbaarheid van het grenscomplex Hazeldonk, zodat de noodzaak van een verbindingsweg daar met deze grenspost toeneemt. Daarom vragen wij ons af hoe lang het nog zal duren voordat de standpunten in Rijsbergen en Zundert zich wijzigen, zodat men misschien zelfs vraagt naar een verbindingsweg. Daarom vraag ik u voorzitter, om alsnog mogelijke aanknopingspunten te be studeren teneinde te beoordelen op basis van afspraken en overeenkomsten of er misschien alsnog mogelijkheden zijn. Voorts dient aan de provincie te worden gevraagd de mogelijkheid van een la tere realisering van de verbindingsweg open te houden, temeer omdat de standpunten waarop in het verleden de subsidiemogelijkheden hiervoor zijn geopend, niet zijn veranderd. Waarom zouden deze argumenten dan niet in een later en gunstiger stadium opnieuw uit de kast kunnen worden gehaald? Na bijvoorbeeld de gemeenteraadsverkiezingen in 1986 zou deze zaak opnieuw aan de orde kunnen worden gesteld, omdat er dan een duidelijke uitspraak van de Zundertse bevolking ligt. De heer Arnouts Hoewel de verbindingsweg in eerste instantie is verloren gegaaiy moet worden getracht om subsidiemogelijkheden van drie miljoen gulden volop te benut ten, door deze aan de zich op Hazeldonk vestigende bedrijven te geven. Mevr. Grooten: Meneer de voorzitter, naar aanleiding van de mededeling van Gedeputeerde Staten dat zij definitief afzien van het plan inzake de verbindingsweg Zun- dert-Hazeldonk wil ik tot slot in deze zaak nog een korte toelichting geven. Wij zijn ons als fraktie Groen Zundert goed van bewust dat wij een grote rol hebben gespeeld in deze zaak. Het was immers Groen Zundert die vragen begon te stellen over de weg en toen er geen goed antwoord op kwam de zaak in de openbaarheid bracht. Een zaak die het vorige college had willen verzwijgen om er de gemeenteraad mee te overrompelen. Men had gedacht dat het dan wel zonder slag of stoot zou zijn aangenomen. Dit mislukte. Uitdrukkelijk moet gesteld worden dat Groen Zundert zich bij de aanvang van de zaak niet tegen een weg heeft opgesteld, maar onmiddelijk tegen het ge plande tracé. Wat de weg betreft hebben wij toen er gestemd moest worden of er wel of geen weg moest komen, onthouden van stemming, omdat wij van me ning warep dat er onvoldoende onderzoek was gedaan en niet was aangetoond dat de weg noodzakelijk was. Wij hebben dan ook steeds op aanvullend onder- onderzoek -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1985 | | pagina 95