- 14 - in regionaal verband worden opgelost, ik noem u als voorbeelden de ge zondheidszorg en de sociale werkvoorziening en andere toekomstige on derwerpen. De gemeente moet niet al te snel van mening zijn dat zij een bepaalde taak niet aan kan. Kan het een bepaalde taak zelf aan dan moet dit ook gebeuren. Met een zekere voorzichtigheid zal men moeten beslissen wat wel en wat niet in regionaal verband wordt opgelost. In regionaal verband mogen de kosten echter niet uit de hand lopen. Indien het rijk bezuinigt moet dit op alle fronten gebeuren; jiet princi pe het een wel en het ander1 niet moet dan niet gelden. Zundert is zoals ikmij dat uit mijn tijd in Roosendaal herinner, een kulturele gemeente; ik noem het corso, van wereldfaam. De mozaikdagen van Limmen, dat ook vele be zoekers trok, heb ik altijd getracht te propageren. Dit zal voor Zundert niet anders zijn. Graag bied ik de organisatoren van het corso mijn me dewerking aan, bij eventuele vergroting van dit gebeuren. De jumelage met Auvers sur Oise zal ik trachten te stimuleren. Hoewel het frans moei lijk is aan te leren heb ik in het verleden begrepen dat na 2 glazen cham pagne mijn uitspraak veel op het frans gaat lijken. De heer Marijnissen heeft het probleem van de werkgelegenheid naar voren gebracht. Ik weet dat dit probleem op rijksniveau moet worden aangepakt. Men kan echter ook op provinciaal regionaal en gemeentelijk niveau dit probleem voorop stel len. De gemeente kan dit doen door te werken voor de Zundertse inwoners; een manier daarbij is hen in dienst te nemen of voor hen werkgelegenheid scheppen. Ook al zou dit geld kosten.'de gemeente moet niet nalaten werkge legenheid naar Zundert te halen. De werkgelegenheid is immers zeker op langere termijn broodnodig. De gemeente moet dan bereid zijn de juiste advisering van het landbouwekonimisch instituut op te volgen en deskun digen of anderen in te schakelen. Ik realiseer me daarbij wel dat mijn bestuur in Zundert aanvangt op een kentering van de tijd. Ik herinner daarbij aan een uitspraak van Henriette Roland Holst leven op de ken tering van de tijd is niet goed, laat staan het bestuur. Met de kente ring van het tijd bedoeld ik hetgeen zoals dat in een bestuursvergade ring van het CIVOB (het Centraal Instituur Voor de Opleiding van Bestuurs ambtenaren) naar voren werd gebracht met het terugbrengen van de overheids bemoeienis worden niet automatisch de verwachtingen van de burgers terug geschroefd. Hun problemen verdwijnen niet omdat de rijksoverheid daarop geen antwoord heeft, evenmin omdat de politici niet de verzorgingsstaat maar de garantiestaat aanhangen. Het is juist dat door het terugschroeven van de overheidsbemoeienissen de problemen worden verplaats naar de la gere overheid. Dames en heren, leden van de raad, deze lagere overheid zijn wij. Wij wor den meer dan voorheen gekonfronteerd met de problemen die het rijk niet meer kan oplossen. Dit betekent (dit is glad ijs) dat de gemeente niet zonder meer de richtlijnen van de rijksoverheid kan overnemen, althans niet blindelings, zodat niet meteen naar Den Haag kan worden gebeld ten einde binnen 24 uur weer een nieuwe circulaire te ontvangen. Veel zal van onze eigen kreativiteit afhangen, namelijk de interpretatie van de regels. Tussen de regels door moet worden gezocht naar de resul taten van het beleid; resultaten zullen moeten worden geboekt. Dit alles vereist durf en moed en jarenlange strijd. Meer nog vereist dit onder ling vertrouwen. Indien dit ontbreekt, brengt de gemeente zich niet naar buiten als een eenheid; men maakt zich dan niet sterk. Men verbiest dan intern energie en calorieën en die hedentendage niet kunnen worden gemist, zeker niet indien steeds van buiten zich nieuwe moeilijkheden aandienen. Deze eenheid is nodig en daarnaar moet binnen het bestuur worden gestreefd. Ik besluit dan in verband hiermede met de woorden van - Huub -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1985 | | pagina 79