- 9 - Deze toespraak wordt met een applaus onderstreept. Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan de heer Marijnissen die namens de fraktie Werknemersbelangen het woord voert. Hij houdt de volgende toespraak. Mijnheer de voorzitter, burgemeester, mevr. Molhoek, dames en heren. Sprekend namens de gehele politieke groepering Werknemersbelangen Zundert, bestuur en raadsleden in deze raad vertegenwoordigd met een fraktie van 5 personen wil ik u op deze speciale dag voor u én voor Zundert gaarne toewensen dat uw installatie als. burgemeester van Zun dert voor u een onvergetelijke dag zal worden en dat het voor u een goede start mag zijn in uw nieuwe funktie. Meer nog dan de overige frakties, zijn wij onbekenden voor u. Wij willen dan ook gaarne van deze gelegenheid gebruik maken om onze politieke plaats in de Zundertse gemeenschap aan u herkenbaar te maken. Wij vinden dat belangrijk, vooral omdat dit een wat ander geluid is dan wat u tot op heden hier heeft gehoord. Wij laten u namelijk het geluid van de oppositie horen; dat is ook belangrijk. Op de eerste plaats zijn wij verheugd dat Zundert weer een burgemeester heeft. Wij zijn het echter niet eens met de manier waarop burgemeesters in Neder land worden benoemd. Bij de aanbieding van de profielschets op 17 sep tember 1984 heeft onze fraktie een pleidooi gehouden voor het systeem van de gekozen burgemeester, zoals dat ook in de ons omringende landen bestaat. Dat wij daarin niet alleen staan werd onlangs aangetoond in een landelijke enquete, waarin 70% van de ondervraagden zich uitsprak voor een gekozen burgemeester. Ook de termijn die de procedure in beslag heeft genomen is veel te lang in totaal ca. 11 maanden. De heer van Agt verzekerde dat Zundert, zonder een vertrouwenscommissie, uiterlijk in november 1984 een nieuwe burgemeester zou hebben. Ik denk dat hij dit kon zeggen omdat hij u toen al in zijn vizier had. Uiteindelijk is dat vele maanden langer geworden. Het blijkt dus dat de procedure on nodig lang en daardoor in des praktijk voor de betreffende gemeente slecht en onbruikbaar te noemen is, zeker in een tijd dat men de mond vol heeft van een ".no-nonsense" beleid. Het is een goede zaak dat voor het opvullen van zo'n belangrijke func tie, waarop een gehele gemeente met spoed wacht en waar meer dan 40 capabele sollicitanten voor wachten,(die zo snel mogelijk zouden wil len beginnen} zo gehandeld moet worden. Dat neemt uiteraard niet weg dat Werknemersbelangen uw benoeming repec- teert met een grote basis van vertrouwen voor de toekomst. Overigens is ons streven naar een snelle benoeming de aanleiding ge weest om geen zitting te nemen1' in de vertrouwenscommissie uit de ge meenteraad. Vooral omdat in onze gemeenschap en vooral in de raad een dringende behoefte was én is aan nieuw en goed leiderschap, vonden wij dat, in het belang van onze gemeente, moest worden afgezien van het in stellen van de vertrouwenscommissie. Dat dit behoefte aan nieuw leider schap er daadwerkelijk is, werd onderstreept door de enquete die onze groepering heeft gehouden onder de Zundertse bevolking om te komen tot een profielschets, maar het is ook gebleken uit de vele gesprekken die wij bij het opstellen van die profielschets hebben gevoerd. Burgemeester, Zundert is een gemeente en een gemeenschap die van buiten af en voor de buitenstaander er bijzonder aantrekkelijk uitziet. Wie - echter -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1985 | | pagina 74