- 52 - toegestaan. Slechts een aanpassing aan de inflatie van de diverse belastingen wordt goedgekeurd. Bij wijze van hoge uitzondering kun nen belastingverhogingen (in het algemeen 3 tot 4%) tot 6% worden goedgekeurd Wordt bij de belastingverhogingen het argument gebruikt dat van de nietdoorvoering van gasprijsverhoging, dan stelt men per kerende post voor, de gasprijsverhoging wel door te voeren, zodat andere belastingen niet behoeven te worden verhoogd. Derhalve is de belasting verhoging een doodlopende weg. Ook kan de raad besluiten tot schrapping van het investeringsschema. Ingevolge het rijksbeleid zal de gemeente de gasprijzen moeten verhogen. Ik zag liever dat de minister in plaats van de gemeenteraad de tarieven vaststelde; dan gebeurt het tenminste niet hier. Omtrent de gasprijsverhogingen heeft de Vegin zich goed geweerd. Daarin hebben de gemeenten naar gelang het aantal inwoners een stem. De grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben ook met de gasprijsverhoging voor de minima te doen, terwijl zij toch adviseren de verhoging door te voeren. Ook zit de gemeente met het gegeven van de o.g.b.-aanslag van 4, was deze zoals in Tilburg ca. 15,dan zou wat ruimte in de be groting ontstaan, zodat deze zaak misschien wel mogelijk was. De raad maakt zich tegenover Gedeputeerde Staten wel een beetje belache lijk omdat dit kollege niet weet wat te geloven. De raad stelt immers wel de begroting met het investeringsschema, doch later wordt dit weer achterhaald. Gedeputeerde Staten en het rijk laten de gemeenten weliswaar thans wat meer bewegingsvrijheid, doch indien er iets niet klopt, moet wel het waarom worden aangetoond. Ook het argument van het gebruik van de reserves van de gemeente levert nadelen op. De rente aan de inkomstenpost wordt lager, terwijl ander zijds met het bedrag van'/' 460.000,aan reserve werken tot een bedrag van ruim 4 miljoen kunnen worden gefinancierd. Dan wordt gesteld om dan maar 4 miljoen uit de reserve te halen, doch dan pleegt de gemeente een financiële harikiri. De heer Marijnissen Omtrent de vraag van mevr. Grooten stelt de fraktie Arnouts dat de frak- tie Groen Zundert maar zelf een oplossing moet aandragen, dat is een poli tiek antwoord omdat het een voorstel van mevr. Grooten was, terwijl uw vraag doet vermoeden het antwoord aan de anderen over te laten. Doch onze fraktie schuwt dergelijke zaken niet, omdat onze financiële verantwoording in de laatste jaren is gebleken. Er werden alleen zaken gedaan die financieel waren verantwoord. Onze fraktie meent dat in het investeringsschema voor 1985 beslist werken tot een bedrag van 459.000, kunnen worden gevonden om daarmede het gat te vullen. Het investerinsschema is immers een meerjarenraming. Ik meen dat het raads besluit niet die gevolgen heeft die de voorzitter daaraan verbindt. Kijk maar naar de begrotingen van de afgelopen jaren; het overschot was steeds een bedrag van 1 tot Ij miljoen. Onze fraktie is er vast van overtuigd dat over 1985 beslist een ruimte kan worden gevonden. Daarna kan altijd nog beoordeeld worden of de zaak nog verder kan gaan of dat de investeringen op de tocht staan. Is dit laatste het geval, dan moet de zahk worden aangepast. Met deze financiële situatie, deze financiële ruimte en deze staat van in vesteringen, is er naar onze mening beslist wel de vereiste ruimte. Het aangeven daarvan berust echter in eerste instantie bij mevr. Grooten. Volgens ons moet het wel voor 1 jaar lukken. Laat daarom overgegaan worden tot de stemming om in ieder geval nog dit jaar aan het raadsbesluit vast te houden, en de gasprijsverhoging niet door te voeren. - Mevr-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1985 | | pagina 52