- 15 -
akkoord kan geraken. Dit zou betekenen dat het projekt niet zou kunnen door
gaan. De gemeente is kennelijk echter volgens sommigen niet al te soepel in
de onderhandelingen. Indien iemand van de gevraagde 9 m. brede strook slechts
een strook van 6 m. breedte wil afstaan, wordt niet geluisterd. Kennelijk
staat de gemeente op het standpunt van alles of niets.
Naar mijn mening moet de gemeente indien de voorstellen van betrokkenen rede
lijk zijn, daarop ingaan teneinde de grondaankopen alsnog positief af te ron
den.
De voorzitter
Aan alle betrokkenen wordt hetzelfde bod gedaan. Dit wordt dan wel eens uit
gelegd dat de gemeente in haar standpunt onwrikbaar overkomt en dat de ge
meente stug is in haar beleid. Dat moet eigenlijk ook wel want indien de ge
meente bij de een andere voorstellen doet als bij een ander, is haar beleid
moeilijk vol te houden. Het stugge beleid kan dus in de praktijk vaak niet
anders
De heer Marijnissen
In het verleden heb ik ook wel eens grond voor de gemeente aangekocht. Indien
de gemeente toch een bepaald perceel in eigendom wil verkrijgen, zal toch met
de grondeigenaren een compromis moeten worden gesloten, ook al ziet men lie
ver dit compromis anders. Voorts verwijs ik u ook naar het trace van de te
rekonstrueren Rucphenseweg, waaruit blijkt dat op een smalle strook toch ei
genlijk wel weer veel mogelijk is. Deze beleidslijn zou derhalve naar mijn me
ning ook met het tracé van de Achtmaalseweg moeten gebeuren. Indien iemand
dan toch een strook van 6 m. breed in plaats van 9 m. breed wil afstaan,
dan betekent dit toch wel iets voor betrokkene, ook al ontvangt hij een scha
devergoeding van 10,per ml. Dan moet niet worden getracht betrokkene
alsnog te bewegen een strook van 9 m. breed te verkopen. Bezien moet dan wor
den of met een strook van 6 m. ook nog een fietspad kan worden aangelegd. In
dien de gemeente echter volhardt in het standpunt, dan zegt betrokkene ik zie
wel waar het schip strandt, zodat de gemeente nog verder van huis is.
De voorzitter
Getracht zal worden bij de onderhandelingen die flexibiliteit in te bouwen
die u vraagt. Vast moet staan dat prijs en voorwaarden wel voor iedereen het
zelfde blijven. Hopenlijk kan de gemeente dat via een wat gewijzigd tracé met
betrokkenen tot een akkoord geraken. Waarschijnlijk kan daarbij van de diensten
van de heer Marijnissen, zoals hij dat in het verleden heeft gedaan, gebruik
worden gemaakt.
Omtrent mededeling nr. 7 inzake personeel.
De heer Arnouts
Met grote verwondering heb ik gelezen dat toch weer iemand van buiten Zundert
is benoemd. Dit is onbegrijpelijk, temeer omdat de meerderheid van de raad er
altijd voor pleit dat Zundertenaren in gemeentelijke dienst worden benoemd,
zeker gelet op de bevordering van de werkgelegenheid. De raad zou dit nooit
goed vinden, ook al heeft het kollege de macht van benoeming van personeel.
Ik betreur deze gang van zaken.
De voorzitter
Het kollege heeft niet de macht maar de zorg om de taken van de gemeente zo
deskundig mogelijk te doen uitvoeren. Het kollege streeft in haar personeels
beleid er wel naar om Zundertse inwoners te benoemen, maar de kwaliteit is
soms nu eenmaal niet aanwezig. Overigens gebeurt het op een dergelijke wijze
in vele gemeenten.
De heer Arnouts
Is het mogelijk de drie medewerkers in plaats van 5, 6 maanden in tijdelijke
- dienst -