- 52 - een openbare aanbesteding. De ervaring dat een onderhandse aanbesteding goedkoper is, moet eerst dan nog maar eens worden geleerd, omdat voor een onderhandse aanbesteding moet ook worden ingeschreven. De heer Van der Kloot: Ik voel wel voor een openbare aanbesteding. Het door u genoemde risico, is niet zo groot, omdat bij een te hoog inschrijvingsbedrag de woningen niet mogen worden gebouwd. Overigens voel ik wel voor de gedachte van de heer Marijnissen. Mijn gedachten inzake de vertraging in de bouw van woningen in Achtmaal, zou ik in tweede instantie naar aanleiding van het kollegeantwoord op de algemene beschouwingen naar voren hebben willen brengen. Het is werkelijk onbehoorlijk dat zulks alsmaar op de lange baan wordt geschoven. De heer Marijnissen: Omtrent de risicoverrekening wordt gesteld dat zulks vanwege de minister niet zou mogen. Dit mag dan wel misschien voor het verleden gelden, maar wat is er op tegen bij de bouw een vaste prijs af te spreken. Zodoende kan men de huurprijs tevoren weten. Een vaste prijs moet haal baar zijn, zeker gelet op het feit dat over een termijn ca. J jaar de ontwikkelingen in de materiaalkosten en het loonbeleid voorzienbaar zijn. Deze kostenverhogingen en die voor de naaste toekomst zijn vrijwel nihil. Voorts wordt voorgesteld dat de prijsverhoging wordt veroorzaakt door de verhoging van de btw. Hoewel de btw van 18 naar 19% is verhoogd, merk ik op dat volgens mij de bouwkosten ca. f 90.000,excl. b.t.w. bedragen De verhoging van de b.t.w. zou een verhoging derhalve betekenen van ca. f 1000,Indien ik bezie de gevolgen hiervan voor de huurprijs zoals vermeld in de volgende voorstellen, dan kom ik hooguit op een verhoging van f 5,van iedere f 1000,en niet op de genoemde cijfers. Derhalve vindt onze fraktie dat dit bouwplan niet zo mag worden gebouwd, en dat naar een goedkoper bouwplan moet worden gezocht. Er kan immers goedkoper worden gebouwd, zoals andere gemeenten dat in middels hebben bewezen. Er moet naar een huurprijs van de huidige wo ningen worden gestreefd; deze is voor onze fraktie aanvaardbaar. De eis van een "hard bestemmingsplan" zou kunnen worden omzeild door aan te kloppen bij het ministerie en te smeken om toestemming voor de reali sering van een bouwplan van 4 woningen in Achtmaal. Deze souplesse zou moeten worden uitgeprobeerd, temeer omdat het kollege de kansen voor de realisering van woningbouw in Achtmaal op de gronden van de heer Del- croix heeft laten liggen. Indien het volgens de normale procedure inclu sief de inschakeling van de stedebouwkundige dan is de gemeente in 1986 nog niet in Achtmaal aan het bouwen, daar ben ik zeer pessemistisch Omtrent mijn stelling over de openbare aanbesteding heb ik voorts geen antwoord gehad, terwijl ik de stelling van de heer Arnouts omtrent het houden van een openbare aanbesteding voor Zundertse aannemers meen te moeten betwijfelen. Een openbare aanbesteding moet zonder beperkingen zijn. Ook is het nog maar de vraag integenstelling tot de opmerking van mevr. Grooten, of een openbare aanbesteding een goedkope prijs zal ople veren. Onze fraktie voelt wel voor het idee van de heer Arnouts om een onderhandse aanbesteding met meer inschrijvingen te houden, omdat thans fa. Van Hassel 35 woningen bouwt, waaraan nog niet veel is gedaan, te meer ook omdat dit bedrijf thans premie A woningen gaat bouwen. Dit bedrijf is derhalve voorzien van voldoende werk. Mogelijk dat daarom andere aannemers kunnen worden ingeschakeld. Resumerend kan derhalve onze fraktie mee gaan met een onderhandse aanbe steding voor meerdere inschrijvingen en onder de voorwaarde van een goedkopere huurprijs. -De-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1984 | | pagina 52