- 38 - privacy, voldoende leefruimte, wering van geluidshinder enz. Als men de aanvraag en de weigering van het kollege bekijkt, dan is daar juridisch geen speld tussen te krijgen, maar het komt zeker niet tege moet aan de bedoeling van een bestemmingsplan bebouwde kom, goed woon en leefgenot Als een bouwvergunning door een kollege wordt afgewezen ligt er wette lijk de mogelijkheid een beroep te doen op de Raad tot wijziging van het kollege besluit. Maar ook daar kunnen soms door wettelijke voorschriften de nodige addertjes onder het gras zitten en in dit geval zitten die er ook, zodat wat door de ene hand van de overheid als mogelijkheid geboden wordt door de andere hand weer mogelijk wordt gemaakt. Ik wijs naar art. 48 van de bouw-verordening, zodat we allen in dit geval kollege, raad, maar vooral Dhr. Goorden de dupe dreigen te worden van een bereaucratie waar Groen Zundert bezwaar tegen wil aantekenen. Regels moeten zinvol, wij willen niet meewerken aan regels die in hun toepassing geen ander belang dienen dan het in stand houden van regels. Wij willen dan ook het voorstel van het kollege niet steunen en vragen om een oplossing waardoor de Heer Goorden zijn verbouwing kan doorvoeren zoals hij die heeft aangegeven en tevens zijn schuurtje, zo noodzakelijk voor grasmachine enz. kan behouden. De oplossing lijkt te kunnen liggen in het aanvragen van wijziging van het bestemmingsplan, maar of dat in dit geval de beste weg is is een vraagteken, de snelste is het zeker niet. Behalve Dhr. Goorden zijn er binnen onze gemeente veel meer mensen die tegen een aantal regels oplopen, die hen gewenst woongenot belemmeren. Daarom verzoeken wij het kollege verder te zoeken naar gewenste oplos singen voor dit probleem, en dit ingediende voorstel terug te nemen, en met een ander voorstel hier omtrent in de Raad terug te komen. Behalve indien er vanavond een mogelijkheid zou zijn een andere besluit ten gunste van de heer Goorden te nemen. De heer Arnouts: Ik merk op dat in bestemmingsplannen, die door de gemeenteraad worden vastgesteld, wordt geregeld wat wel en niet mag worden gebouwd. Deze voorschriften geven enerzijds mogelijkheden en anderzijds rechtsbe scherming voor eigenaren van aangrenzende percelen. Ook al worden deze bestemmingsplannen met grootst mogelijke zorg opge steld, toch blijkt bij de toepassing daarvan al heel vaak, dat niet al les tevoren kan worden geregeld. Ook onjuiste en verouderde bepalingen komen soms in bestemmingsplannen voor. Bouwplannen die op zichzelf niet storend zijn en best acceptabel zijn, raken soms verstrikt in starre voorschriften van bestemmingsplan nen. Formeel moet in dergelijke gevallen de bouwvergunning worden gewei gerd, of het bestemmingsplan moet worden gewijzigd. Dit is echter duur en tijdrovend. Een soepelbeleid van het kollege is in deze gevallen dan geboden. Ook in de landspolitiek is in deze richting een duidelijke stroming merkbaar. Hierbij wordt zelfs gepleit voor afschaffing van overbodige voorschriften In diverse gemeenten wordt in soortgelijke gevallen bouwplannen, waarvan het kollege medewerking wil verlenen, maar die afwijken van het bestem mingsplan, 14 dagen ter inzage gelegd. Indien er geen bezwaren binnen deze termijn worden ingediend, wordt de bouwvergunning verleend. Onze fraktie is van mening dat het kollege in voorkomende gevallen even eens moet streven naar deze soepele manier van werken. Deze procedure is formeel niet helemaal volgens de letter van de wet, maar echter wel doeltreffend. Vooral ook omdat er vooraf een inspraak procedure wordt gevolgd. Onze fraktie meent dat het kollege in het onderhavige bouwplan deze ma nier Van werken had moeten hanteren. -Aangezien-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1984 | | pagina 38