- 31 - krijgen toegewezen. Indien men ziet dat de gemeente HAT woningen moet inleveren ten einde 10 te vragen, zodat men 4 daarvan moet inleveren. De gehele gang van zaken van woningtoewijzing is een algebraisch gebeuren. Hiervoor moet men een t.h.studie hebben gevolgd om daar van nog maar iets te begrijpen. Derhalve vraag ik u om een betere toelichting en al het mogelijke te doen om in verhouding tot het aantal woningzoekenden en de ter beschikking staande woningwetwoningen het aantal woningen te ver hogen. Anders gaat de gemeente immers een belangrijke achterstand verkrijgen. Indien men beziet dat daarnaast een groter aantal premie A. en B woningen ter beschikking komt, dan wordt daarmede blijkbaar de koek wat verzoet. Het is echter wel zo dat in de krant in de regio veel aanbod van premie A-en B. woningen is. Men kan deze aan de straat stenen niet kwijt. Zulks betekent dat onze inwoners die in de toekomst zijn aange wezen op sociale woninggebouw genoodzaakt zullen zijn naar veel duurdere premiewoningen uit te zien. Hiermede haalt men onaan vaardbare financiële risico's op de hals. Voor onze fraktie is dit onaanvaardbaar. Zij is van mening dat zulks te maken heeft met de vraag naar woningwetwoningen in het stadsgewest Breda. Tegen de stadsgewestelijke pooling heeft onze fraktie herhaalde malen gereageerd. Dit is geen goede manier zoals thans blijkt. Het kost immers de gemeente Zundert woningwetwoningen. Onze fraktie zag daarom graag, meneer de voorzitter, in de toekomst terzake een ander beleid gevoerd zien. De voorzitter: Het geringe aantal woningwetwoningen dat de gemeente Zundert in 1984 mag bouwen heeft, ook mij verbaasd. Evenals in het stadsge west Tilburg, waarin Tilburg de grote stad was, is Breda dat in het zijn stadsgewest. Breda is daarbij bovendien nog een groeikern, terwijl Tilburg dat niet is. Dit betekent dat de randgemeenten woningen moeten inleveren ten behoeve van de groeikern. Overigens wordt alles via de computer be rekend, zodat niemand het meer snapt. Men knielt neer voor dit ge weldige beest en zegt: het zal wel goed zijn. Anderzijds is het zo, dat in de computer gegevens zijn opgeslagen. Deze worden verkregen van de gemeenten via de vragenlijsten die moeten worden ingeleverd bij het stadsgewest en de provinciale directie van de volkshuisvesting. Dat is nu juist de sleutel. Ik weet niet hoe dit in het verleden is gegaan. Ik neem aan dat het stadsgewest Breda evenals Tilburg werkt met de zogenaamde middellange en de korte termijnplanning. Dit laatste houdt in de planning voor dit jaar. De middellange termijnplanning is voor 2, 3 of 4 jaar. Ik meen dat men voor een mogelijke beinvloeding voor 1985 al te laat is. Terzake heb ik reeds kontakt gehad met het stadsgewest Breda. Mij is toen duide lijk te verstaan gegeven dat ik te laat was. Uitgaande van het onderhavige stuk zal dit ook wel zo zijn. Ik geef alleen in overweging hierop in de komende jaren wat kiener

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1984 | | pagina 194