- 23 - Onze fraktie heeft gevraagd om van deze vergadering een verslag te maken. Men was hiertoe echter niet bereid. Dat is erg jammer want er zijn nogal wat uitlatingen gedaan die beter vastgelegd hadden kunnen worden, zoals nu blijkt. Verder is in de bewuste brief vermeld, dat 8 raadsleden vóór een plaatsvervangend burgemeester waren. Ons fraktie begrijpt niet hoe het gemeentebestuur aan dit getal is gekomen. Onze fraktie had immers op die avond begrepen dat de fraktie Arnouts tegenstemde, de heer Huijbregts stemde op persoonlijke titel tegen, de heer van der Kloot stemde tegen indien er geen grote meerderheid was voor een plaatsvervangend burgemeester.' Onze fraktie had nog geen definitief standpunt, omdat zij op dat moment niet was betrokken in eerdere gesprekken, die er al verschil lende malen binnen deze coalitie waren gevoerd. Maar onze fraktie heeft wel duidelijk laten blijken, dat zij op dat moment steeds tegen een plaatsvervangend burgemeester was. Alles bij elkaar genomen meneer de voorzitter, voor onze fraktie meen ik grote onduidelijkheid. Zij vindt het voorts een kwalijke zaak dat dit soort brieven worden verzonden. Onze fraktie is immers van mening dat daarin niet helemaal de waarheid lijkt te worden ge sproken. Daarover wens ik graag uitleg. De voorzitter: Dames en heren voor alle duidelijkheid wil ik stellen dat ik niet mijn positie verdedig, omdat ik een rechtsgeldig besluit 'in mijn binnenzak' heb. Overigens wil ik het volgende terzake stellen. In een gemeente van vergelijkbare grootte heeft een wethouder een halve dagtaak aan zijn wethouderszaken. Daarnaast fungeert de burgemeester als een fulltime bestuurder. Dit betekent dat indien de burgemeester als fulltime, bestuurder weg valt, de helft van de bestuurskracht wegvalt. Ik kan me voorstellen dat indien zijn taak onder de twee wethouders moet worden verdeeld, de gemeente zonder bestuur komt te zitten. Er mag dan ook geen wethouder wegens ziekte of vakantie uitvallen. In een gemeente met 4 fulltime-wethouders, waar de burgemeester uit valt, behoeven de wethouders slechts 1/4 van de taak over te nemen. Dat ligt dus geheel anders dan in een gemeente met 13000 inwonerso Overigens sta ik buiten hetgeen gezegd, gedaan en geschreven is. Voorts wijs ik erop dat de 'geboorte' van een waarnemend burgemeester niet afhankelijk is van de mening van de raad. Het kan gebeuren door het kollege; dit is dan terzake verantwoording aan de raad schuldig; het kan ook gebeuren door de groepering vanuit de bevolking, die naar de kommissaris der koningin schrijft. Zulks heeft zich in Noord-Brabant ook al eens voorgedaan. Het kan ook gebeuren dat een burgemeester, die zich niet meer bekwaam acht zijn funktie uit te oefenen, dit zelf vraagt. Tot slot kan het gebeuren dat de kommissaris der koningin uit eigen beweging/informatie vindt dat zulks nodig is. U moet dus niet alle zwaarte 'van het leven' op deze brief laten drukken.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1984 | | pagina 186