- 23 -
Onze fraktie heeft gevraagd om van deze vergadering een verslag te
maken. Men was hiertoe echter niet bereid. Dat is erg jammer want
er zijn nogal wat uitlatingen gedaan die beter vastgelegd hadden
kunnen worden, zoals nu blijkt.
Verder is in de bewuste brief vermeld, dat 8 raadsleden vóór een
plaatsvervangend burgemeester waren. Ons fraktie begrijpt niet hoe
het gemeentebestuur aan dit getal is gekomen.
Onze fraktie had immers op die avond begrepen dat de fraktie Arnouts
tegenstemde, de heer Huijbregts stemde op persoonlijke titel tegen,
de heer van der Kloot stemde tegen indien er geen grote meerderheid
was voor een plaatsvervangend burgemeester.'
Onze fraktie had nog geen definitief standpunt, omdat zij op dat
moment niet was betrokken in eerdere gesprekken, die er al verschil
lende malen binnen deze coalitie waren gevoerd.
Maar onze fraktie heeft wel duidelijk laten blijken, dat zij op
dat moment steeds tegen een plaatsvervangend burgemeester was.
Alles bij elkaar genomen meneer de voorzitter, voor onze fraktie
meen ik grote onduidelijkheid. Zij vindt het voorts een kwalijke
zaak dat dit soort brieven worden verzonden. Onze fraktie is immers
van mening dat daarin niet helemaal de waarheid lijkt te worden ge
sproken.
Daarover wens ik graag uitleg.
De voorzitter:
Dames en heren voor alle duidelijkheid wil ik stellen dat ik niet
mijn positie verdedig, omdat ik een rechtsgeldig besluit 'in mijn
binnenzak' heb.
Overigens wil ik het volgende terzake stellen. In een gemeente van
vergelijkbare grootte heeft een wethouder een halve dagtaak aan
zijn wethouderszaken. Daarnaast fungeert de burgemeester als een
fulltime bestuurder.
Dit betekent dat indien de burgemeester als fulltime, bestuurder weg
valt, de helft van de bestuurskracht wegvalt.
Ik kan me voorstellen dat indien zijn taak onder de twee wethouders
moet worden verdeeld, de gemeente zonder bestuur komt te zitten.
Er mag dan ook geen wethouder wegens ziekte of vakantie uitvallen.
In een gemeente met 4 fulltime-wethouders, waar de burgemeester uit
valt, behoeven de wethouders slechts 1/4 van de taak over te nemen.
Dat ligt dus geheel anders dan in een gemeente met 13000 inwonerso
Overigens sta ik buiten hetgeen gezegd, gedaan en geschreven is.
Voorts wijs ik erop dat de 'geboorte' van een waarnemend burgemeester
niet afhankelijk is van de mening van de raad.
Het kan gebeuren door het kollege; dit is dan terzake verantwoording
aan de raad schuldig; het kan ook gebeuren door de groepering vanuit de
bevolking, die naar de kommissaris der koningin schrijft. Zulks heeft
zich in Noord-Brabant ook al eens voorgedaan.
Het kan ook gebeuren dat een burgemeester, die zich niet meer bekwaam
acht zijn funktie uit te oefenen, dit zelf vraagt.
Tot slot kan het gebeuren dat de kommissaris der koningin uit eigen
beweging/informatie vindt dat zulks nodig is. U moet dus niet alle
zwaarte 'van het leven' op deze brief laten drukken.