- 17 -
van Rij sbergen praten en daarna pas de raad?.
Ik weet echter wel ongeveer de standpunten van beide colleges.
De bezwaren leven echter eerst in andere groeperingen.
In het overleg moeten ook personen die daarover anders denken worden betrok
ken.
De heer Doornen:
Ik wil ingaan op de verwijten dat onze fraktie heeft gesjoemeld.
Gewezen wordt op het feit, dat ik vanaf het begin af aan zeer duidelijk ben
geweest.
In het eerste betoog heb ik gesteld (het zou de heer Jacobs goed doen in
dien hij dit las) dat ik wel degelijk de belangen van de chauffeurs en de
transportondernemingen wil afwegen; daarnaast moeten echter ook de belangen
van de agrarische bevolking wonend aan tracé E. worden afgewogen.
Deze bedrijven worden doorkruist, terwijl men daarop juist zijn boterham
moet verdienen. De percelen worden waardeloos, terwijl daartegenover geen
schadevergoeding staat.
Dat zijn de belangen die ik in mijn overwegingen heb betrokken.
Ik heb beide tracés gereden. Daarbij ben ik tot de konklusie gekomen dat
tracé B. het beste was.
Van meet af aan is duidelijk geweest dat ik voor tracé B. ben.
Ik heb daarvan alle voordelen opgesomd.
Het tracé is het meest aannemelijke voor de gemeente Zundert, omdat
daarvan de chauffeurs de transportondernemingen het woon-en werkverkeer
profiteren, terwijl het tevens het beste tracé is voor de agrarische
bevolking.
De natuur wordt er het minst aangetast enz.
Eerst is tracé B. aangenomen en later op 23 februari tracé E.
Het spijt mij^naar op een dergelijke wijze kan ik met meewerken aan.
tracé E.
Ik wil wel met Rijsbergen gaan praten over tracé B. omdat dit bij een
totale belangenafweging voor betrokkenen het beste tracé is.
De heer Arnouts:
Ik heb de heer Jochems niet goed verstaan, hij praatte nogal stilletjes
waarschijnlijk is dit het gevolg een griepje.
Onze fraktie is altijd voor tracé B. geweest. Zij vindt dit het beste om
dat zoveel mogelijk tuinbouwgronden worden gespaard terwijl het leidt over
bestaande wegen.
14 Raadsleden hebben zich uitgesproken voor een weg. Hoe is hetdan mogelijk
dat tracé B. geen kans van slagen zou hebben.
Indien de kansen voor tracé B. klein worden dan kan altijd nog op tracé E.
worden overgestapt.
Dat is normaal.
Dat is de redenering van onze fraktie. Dat is geen kwestie van overlopen
of hoe dit ook wordt gezegd.
Nogmaals gezegd heeft onze fraktie in het begin gekozen voor tracé B. ge
let op het gebruik van bestaande wegen.
Mijn suggestie een tracé te kiezen over Belgisch grondgebied was ingegeven
door het feit, dat hierop geen andere wegen uitkomen zodat een en ander
gemakkelijker zou kunnen zijn in verband met douanebepalingen.
Ik weet niet of deze mogelijkheid alsnog zou kunnen worden bezien.
Ik onderstreep overigens de gedachte om eerst nog eens met Rijsbergen te
gaan praten.