9 - Overigens was het zogenaamde alternatief zo slecht geformuleerd en onder bouwd, dat het nog ruim twee maanden duurde voor er aan de raad een voorstel werd gedaan om te kiezen voor dit alternatief. Overigens werd door o.a. de Agrariërs met geen woord gerept over de belangen van de transportbedrijven en van de vele mensen die aan de grens werken. Er was dan ook totaal geen afweging van de verschillende belangen, er was slechts een eenzijdige benadering die uit ging van de nadelen voor enkele agrariërs en die totaal voorbij ging aan de belangen voor een groot aantal andere mensen. Op 6 oktober werd het aangekondigde alternatief opnieuw ®et twee maanden uitgesteld. Er werd op die vergadering echter wel een belangrijke stemming gehouden: hierin spraken 14 raadsleden, inclusief Agrarisch Belang, zich uit voor de aanleg van een verbindingsweg. Een principe-uitspraak die later zou worden verloochend door de fractie Agrarisch Belang, maar ook door o.a. de heer Domen. Op 18 hovember deelde de voorzitter in de gemeenteraadsvergadering mede dat, tijdens overleg met het college van Rijsbergen, duidelijk gebleken was dat men in Rijsbergen niets voelde voor een alternatief via Stuivesand. Waarom hebben de agrariërs op dat moment hun alternatieve plan niet inge trokken? Of wilden ze misschien helemaal geen verbindingsweg? Je zou het welhaast gaan denken. En het werd nog ongeloofelijkerop 15 december verklaarde S. Jochems in de raad dat de twee maanden uitstel eigenlijk nutteloos waren, omdat er niets duidelijker was geworden. Desondanks bleef men bij het voorstel, waarvan voorzitter A. Jochems welis waar wist te vertellen dat ze er in Rijsbergen tegen waren, maar toch stem den 9 raadsleden voor dit plan. En opnieuw waren er enkele raadsleden, zoals bijv. mijnheer Domen, die zich uitsloofden om alleen maar nadelen op te sommen van het oorspronkelijke tracé, zonder ook maar één woord te zeggen over de belangen van de mensen die betrokken zijn bij het grensgebeuren. Overigens zouden wij van S. Jochems graag willen weten waar nu eigenlijk die twee maanden uitstel voor gebruikt zijn. Twee belangrijke maanden, die er mede toe hebben bijgedragen dat de beslis sing uiteindelijk is gevallen zoals hij er nu ligt. Op 16 Februari kwam het plan van de verbindingsweg in de raad van Rijsbergen aan de orde. En wat voor Werknemersbelangen en eigenlijk voor heel Zundert al heel lang duidelijk was, gebeurde ook: het alternatieve tracé via Stuivensand werd af gewezen. En dat betekende dat er in Zundert een besluit zou moeten worden genomen om alsnog te kiezen voor de oorspronkelijke verbindingsweg. Voor het echter zo ver was, waren de colleges van ,0uridert en Rijj>febep;gem echter al op het matje geroepen bij het college van gedeputeerde Staten in Den Bosch, waar op niet mis te verstane wijze werd duidelijk gemaakt dat er nu snel knopen doorgehakt moesten worden. Wat uit het verslag van deze bijeenkomst echter opvalt is dat loco-burge meester Jochems niet bepaald vurig voor de Zundertse belangen heeft gepleit,

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1984 | | pagina 149