- 7 - Dat mag toch wel duidelijk zijn. Al met al enorme voordelen bij tracé B. dan bij tracé E. Onze fraktie blijft dan ook voor tracé B. Ik heb begrepen dat uw advies vanavond aan de raad is om met Rijsbergen te gaan praten. Laten we dan ook over tracé B. praten. Daaraan zou onze fraktie haar medewerking willen .geven. Tot zover mijn reaktie. De heer Arnouts: De groepering Arnouts is altijd voor een weg geweest- Wij vragen ons af, waarom er van begin af aan geen contact geweest is met Rijsbergen; het is een plan was voor beide gemeenten. Gaarne hadden wij dit eerst in de commissie openbare werken gezien. Onze groepering heeft gepleit om zoveel mogelijk over bestaande wegen te gaan. Wij dachten aan plan II, over Stuivesand. Omdat wij van mening waren dat dit niet haalbaar was zijn wij terug gekomen op plan 1. Tot onze grote verwondering stemde Rijsbergen de weg af. De wethouders zijn naar de provincie geweest, 1 wethouder voor de weg en 1 wethouder tegen. Hier komen de vragen, meneer de voorzitter: 1. Is het mogelijk om via Belgisch grond-gebied dit nog te verwezenlijken zonder de gemeente Rijsbergen. 2. Kunnen wij via een AROB procedure nog wat doen. 3. Of gesprekken met Rijsbergen eventueel met de provincie. 4. Mochten eir stappen ondernomen worden en het brengt vertraging mee en een gedeelte van de gelden zou verloren. gaan, buiten onze schulp! dan zou Rijsbergen hiervoor verantwoordelijk gesteld moeten worden, en deze kosten dragen. 5. Indien deze weg niet doorgaat, kunnen wij nog een vergoeding voor de transportbedrijven krijgen? Mijnheer de voorzitter, hierbij wilde ik hét in eerste termijn laten. De heer Jacobs: Mijnheer de voorzitter: Het feit dat deze raadsvergadëring is aangevraagd door éen aantal raads leden, en niet is uitgeschreven door het college, is op zich natuurlijk een jammerlijke zaak. Dit feit is echter typerend voor datgene wat zich in de afgelopen maanden in Zundert heeft afgespeeld in deze treurige zaak. De manier waarop diverse raadsleden en -fracties geschoven hebben met hele grote belangen is meer dan schandelig en zij, en niemand anders dan zij, zijn volledige verantwoordelijk voor de situatie waarin we nu verzeild zijn geraakt. Door de jaren heen is het hele grensgebeuren voor onze gemeente van vitaal belang geweest. Vele Zundertse werknemers verdienden daar hun boterham, terwijl ook voor de vele transportbedrijven en aanverwante bedrijven de grens van onschatbare economische betekenis is. Hoe belangrijk dat grensgebeuren wel voor Zundert is, kan o.a. worden opge maakt aan al datgene dat zich heeft afgespeeld alvorens de overplaatsing naar Hazeldonk een feit is geworden.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1984 | | pagina 147