- 5 - Van de 15 bestaande transportbedrijven blijken er volgens de nota's er 3 te verplaatsen naar het expeditiecentrum, 4 potentieel belangstelling te hebben en 8 te blijven, waarvan er 3 binnen afzienbare tijd hun activiteit zullen stoppen. De 19 douane-expeditiebedrijven zullen zich alle op het expeditieterrein vestigen Uit deze gegevens is de economische noodzaak van de weg niet aangetoond, zegt een lid van de kommissie. In de tracebijlage wordt gesteld dat bij een oost-west gerichte verbinding (tracés A B) een deel van het vrachtverkeer weer gebruik gaat maken van de weg door de kom van Rijsbergen. Hierover kan het volgende worden opgemerkt zegt de commissie. "In de huidige situatie blijkt er nauwelijks een vrachtverkeer relatie Etten- Leur-Rijsbergen-Zundert te bestaan. (kenteken onderzoek 1978). Het opnieuw opgang komen van een verkeersstroom door Rijsbergen zal vooral worden beinvloed door de wijze waarop de verbinding Rijsbergen -E 10 gestalte krijgt en in het bijzonder door het al of niet realiseren van een directe aansluiting op de E 10. Een zogenaamde sluiproute voor de gemeente Rijsbergen is hiermede ontkracht. Dit geheel overziende kan Groen Zundert alleen maar concluderen dat haar principiële opstelling van begin af aan n.l. dat er grote hiaten in het onder zoek zitten, dat onvoldoende is aangetoond dat een verbindingsweg Zundert-Ha- zeldonk -de gewenste oplossing is voor de vervoersbedrijven uit Zundert onder streept wordt. Dat voor werk-vervoer geen nieuwe weg behoeft te worden aangelegd, wat dat daar een goede mogelijkheid voor bestaat. Dat tracé E voor Groen Zundert op grond van schending van natuur en stilte gebied volledig onaanvaardbaar is. Dat een ander tracé mits antwoord op de bestaande vragen verkregen is kan be keken worden, vandaar dat wij ons indertijd onthouden hebben van stemming en geen ja of nee hebben gezegd tegen een weg, wel tegen tracé E, Dat wij tegen de hele geslotenheid rond deze zaak blijvend bezwaar houden, waardoor ons inziens de zaak ook zo onmogelijk klungelig en slecht gelopen is. Hierbij willen we wel opmerken dat tracé E tot drie maal toe is afgestemd, iets wat we niet naast ons neer kunnen leggen, afgestemd opgrond van een vol ledig gemis aan openheid in deze zaak, waar vandaag weer een staaltje aan is toegevoegd, ten tweede volledig gemis aan afweging van belangen, anderen dan vervoersbedrijven, het volledig geen rekening houden met belangen van tuinders en agrariërs, van woon en natuurgenot voor betrokkenen, wonend langs de weg en voor natuurminnaars. Dat wij behalve bij de planologische commissie ook in de gemeenteraad van Rijsbergen onze vragen hebben terug gevonden, waaruit me mogen concluderen dat het nog steeds jammer blijft dat die niet in onze gemeenteraad zijn over genomen, want een aanvullend onderzoek betreffende een zo'n groot bedrag wat eventueel besteed kan worden voor onze gemeente vraagt een verantwoorde beslissing wat op betere gegevens moet berusten dan nu het geval is. Tot slot als de zaak loopt als nu het geval is lijkt het ons het beste om alles op alles te zetten een nader onderzoek in te stellen over de hoeveel heid vrachtwagens die eventueel in de toekomst nog naar het bedrijventerrein Hazeldonk vanuit Zundert zullen rijden. De bestaande gegevens zijn minstens verouderd en zeer aanvechtbaar. Ten tweede te gaan zoeken naar een veel betere hulp voor de vervoersbedrijven, de mogelijkheid van hulp bij overplaatsing, ook een structurele hulp voor het

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1984 | | pagina 145