- 20 -
Wordt er geen subsidie toegekend dan zal worden ingegaan op de hier geopperde
suggestie in die zin dat er in ieder geval voor een gedeelte aan de gewekte
verwachtingen tegemoet zal worden gekomen.
Hierbij zal nog moeten worden bezien of zulks voorlopig geschiedt via ge
broken puinverharding; mogelijk zou dan binnen afzienbare tijd kunnen worden
geasfalteerd.
Wordt de subsidie wel toegekend dan zal een plan dienen te worden opgesteld
teneinde de vraag te beantwoorden welke wegen na het 2,7 kilometer plan voor
verharding in aanmerking komen. Het betreft dan wegen waaraan woningen en
bedrijven zijn gelegen. Bezien zal dan dienen te worden of in ieder geval
door middel van een gebroken puinverharding hierin een stuk verbetering kan
worden gebracht.
De opmerking van verschillende fracties dat hierdoor de reconstructie van
bepaalde wegen meerdere jaren zouden moeten worden uigesteld, wordt hierbij
serieus betrokken. Hierbij kan het dus voorkomen, dat gesteld wordt: deze
of gene weg ligt er nog redelijk goed bij, zodat deze nog maar zo moet
blijven liggen.
Het college geeft hierbij de urgentie aan die onverharde wegen, waaraan
mensen wonen die onbereikbaar zijn, door middel van het kiezen van een voor
lopige oplossing middels het aanbrengen van gebroken puinverhardingen.
De voorzitter:
Er worden dus in de toekomst wel problemen gezien met betrekking tot de ver
harding van zandwegen in het kader van de toekenning van subsidie. Ik denk
dat we moeilijkheden zullen krijgen op de manier zoals het nu gaat. We zul
len het zo goed mogelijk opvangen.
De fractie Werknemersbelangen vraagt ook om in het kader van de grote onder
houdsbeurt de Kalmthoutsebaan en de Loosbergstraat hierbij te betrekken.
Het betreft de verbinding naar Achtmaal.
De heer Marijnissen:
Hiermede wordt bedoeld ook de Wernhoutseweg. Dit is in de begroting als
alternatief aangegeven, gelet op het feit dat er erg veel geld mee is ge
moeid. Hierbij zegt het college dat juist in een financieel krapper worden
de tijd overwogen moet worden of volstaan kan worden met een onderhouds
beurt of bermverbetering.
Op deze wegen willen we eerst een verkeerstelling houden en het resultaat
nader bestuderen. Met dit voorbehoud willen we deze wegen niet direct die
urgentie geven, zoals wel het geval was in de voorlopige opzet.
De voorzitter:
Hierbij kunt u dan tevens ingaan op de verbetering van de Achtmaalseweg bin
nen de bebouwde kom en de industrieweg.
De heer Marijnissen:
De toestand van de Achtmaalseweg is natuurlijk een gevolg van de bouwactivi
teiten in de Berk. Naar ik hoop worden deze nog dit jaar afgerond. Dit heeft
zijn konsekwenties ook voor de Rutven, de bekabeling en de riolering.
Hierna kan een definitieve aanpak worden bezien van de riolering en het weg
dek van de Achtmaalseweg.
De voorzitter:
Voordat er kan worden gegraven moet de inklinking worden afgewacht.
De heer Marijnissen:
Zoals in de commissie openbare werken is besproken zal de industrieweg tot
aan de inrit met de Groko worden verzwaard en gereconstrueerd en veiliger
worden gemaakt. Zulks is ook gebeurd in overleg met de politie.
Omtrent de verharding van de Weduwestraat in 1983 merk ik op dat in ieder
geval nog dit jaar met de voorbereidingen zal worden begonnen. Of de ver
harding ook inderdaad in 1983 zal worden aangebracht weet ik niet. De