- 20 - Wordt er geen subsidie toegekend dan zal worden ingegaan op de hier geopperde suggestie in die zin dat er in ieder geval voor een gedeelte aan de gewekte verwachtingen tegemoet zal worden gekomen. Hierbij zal nog moeten worden bezien of zulks voorlopig geschiedt via ge broken puinverharding; mogelijk zou dan binnen afzienbare tijd kunnen worden geasfalteerd. Wordt de subsidie wel toegekend dan zal een plan dienen te worden opgesteld teneinde de vraag te beantwoorden welke wegen na het 2,7 kilometer plan voor verharding in aanmerking komen. Het betreft dan wegen waaraan woningen en bedrijven zijn gelegen. Bezien zal dan dienen te worden of in ieder geval door middel van een gebroken puinverharding hierin een stuk verbetering kan worden gebracht. De opmerking van verschillende fracties dat hierdoor de reconstructie van bepaalde wegen meerdere jaren zouden moeten worden uigesteld, wordt hierbij serieus betrokken. Hierbij kan het dus voorkomen, dat gesteld wordt: deze of gene weg ligt er nog redelijk goed bij, zodat deze nog maar zo moet blijven liggen. Het college geeft hierbij de urgentie aan die onverharde wegen, waaraan mensen wonen die onbereikbaar zijn, door middel van het kiezen van een voor lopige oplossing middels het aanbrengen van gebroken puinverhardingen. De voorzitter: Er worden dus in de toekomst wel problemen gezien met betrekking tot de ver harding van zandwegen in het kader van de toekenning van subsidie. Ik denk dat we moeilijkheden zullen krijgen op de manier zoals het nu gaat. We zul len het zo goed mogelijk opvangen. De fractie Werknemersbelangen vraagt ook om in het kader van de grote onder houdsbeurt de Kalmthoutsebaan en de Loosbergstraat hierbij te betrekken. Het betreft de verbinding naar Achtmaal. De heer Marijnissen: Hiermede wordt bedoeld ook de Wernhoutseweg. Dit is in de begroting als alternatief aangegeven, gelet op het feit dat er erg veel geld mee is ge moeid. Hierbij zegt het college dat juist in een financieel krapper worden de tijd overwogen moet worden of volstaan kan worden met een onderhouds beurt of bermverbetering. Op deze wegen willen we eerst een verkeerstelling houden en het resultaat nader bestuderen. Met dit voorbehoud willen we deze wegen niet direct die urgentie geven, zoals wel het geval was in de voorlopige opzet. De voorzitter: Hierbij kunt u dan tevens ingaan op de verbetering van de Achtmaalseweg bin nen de bebouwde kom en de industrieweg. De heer Marijnissen: De toestand van de Achtmaalseweg is natuurlijk een gevolg van de bouwactivi teiten in de Berk. Naar ik hoop worden deze nog dit jaar afgerond. Dit heeft zijn konsekwenties ook voor de Rutven, de bekabeling en de riolering. Hierna kan een definitieve aanpak worden bezien van de riolering en het weg dek van de Achtmaalseweg. De voorzitter: Voordat er kan worden gegraven moet de inklinking worden afgewacht. De heer Marijnissen: Zoals in de commissie openbare werken is besproken zal de industrieweg tot aan de inrit met de Groko worden verzwaard en gereconstrueerd en veiliger worden gemaakt. Zulks is ook gebeurd in overleg met de politie. Omtrent de verharding van de Weduwestraat in 1983 merk ik op dat in ieder geval nog dit jaar met de voorbereidingen zal worden begonnen. Of de ver harding ook inderdaad in 1983 zal worden aangebracht weet ik niet. De

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1983 | | pagina 59