In deze nota wordt uiteengezet hoe met inachtneming yan het kollege- besluit en met zulks als uitgangspunt, de dienst Gemeentewerken verder zou moeten funktioneren. Deze nota is behandeld, doch niet afgewerkt, omdat er verschil van mening was over de persoon, die werd genoemd om deze funktie te vervullen. De beslissing op deze nota is toen aangehouden. In de vergadering van 24 augustus is de kwestie in de rondvraag opnieuw aan de orde gesteld. Zonder enige inhoudelijke diskussie is toen voorgesteld om de eerste nota te behandelen en de plaatsvervangend chef te benoe men. De heer A. Jochems steunde dit voorstel, ondanks alle andere afspraken, beloftes en toezeggingen, die met hem gemaakt en gedaan waren. Deze tweede nota is blijkbaar verdwenen. Ik heb deze niet op het gemeentehuis kunnen vinden en ook niet in het dossier. Er wordt thans geadverteerd voot een hoofd van het bureau Bouw en Woningtoezicht. Zulks betekent dat een chef van buitenaf zou worden benoemd In vind het betreurenswaardig dat zo met de belangen van de eigen werknemers wordt omgegaan. Natuurlijk is kritiek alleen geen goede zaak. Daarom zal ik u uiteen zetten hoe het ook had kunnen gebeuren, op de wijze zoals ik die zie, na vele jaren met de mensen te hebben gewerkt. De benoeming van de direkteur is een vaststaand gegeven. Ik ga er van uit dat de gezamenlijke medewerkers, die thans in dienst zijn, meer dan voldoende ontwikkelde talenten hebben om de dienst goed te laten funktioneren. Voorts is voor het hoofduitgangspunt dat de persoon, die in het ver leden heeft bewezen over de beste leiderskapaciteiten te beschikken, te benoemen voor het geven van leiding, los van het feit of hij toe vallig de hoogste in rang is. Derhalve de juiste man op de juiste plaats. Uitgaande van deze gegevens had er een ander organisatieschema moeten komen. Onder de direkteur had een hoofd van de afdeling Weg en Waterbouw uit de eigen mensen moeten worden benoemd. Dan had de direk teur meer tijd beschikbaar gekregen om de afdeling bouw- en woning toezicht te begeleiden en de medewerkers kunnen begeleiden naar hun nieuwe funktie. Bij het invullen van deze organisatie en funkties heb ik ook in ogen schouw genomen de algemene vraag van de bevolking en het besluit van de regering om vele zaken te gaan dereguleren, c.q. te vereenvoudigen. Juist in de sector bouw- en woningtoezicht zal dit tot vermindering van werk leiden. Voorts is te verwachten dat bij voortzetting van dit regeringsbeleid ten aanzien van minder woningwetwoningen, minder sub sidies voor wegen en andere zaken en gelet op de huidige slechte ekonomie, er in de toekomst minder werk zal zijn te doen. Tenslotte is het ook niet mogelijk eventuele pieken door middel van uitbesteding, op te vangen. Gelet op alle bovengenoemde argumenten is het ons inziens een onver antwoord beleid op dit moment een funktionaris aan te trekken die per jaar ƒ60.000,- tot 70.000,- zal gaan kosten. Ons voorstel os dan ook dit besluit te herroepen en de organisatie van de gemeentewerken in te vullen zoals hierboven is omschreven. Voorts zou ik de heer A. Jochems willen vragen waarom hij dit besluit, ondanks eerdere afspraken en toezeggingen, heeft gesteund, temeer om dat ik zulks tevoren niet van hem binnen het kollege heb gehoord. -19-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1983 | | pagina 259