In deze nota wordt uiteengezet hoe met inachtneming yan het kollege-
besluit en met zulks als uitgangspunt, de dienst Gemeentewerken verder
zou moeten funktioneren.
Deze nota is behandeld, doch niet afgewerkt, omdat er verschil van
mening was over de persoon, die werd genoemd om deze funktie te
vervullen.
De beslissing op deze nota is toen aangehouden. In de vergadering
van 24 augustus is de kwestie in de rondvraag opnieuw aan de orde
gesteld. Zonder enige inhoudelijke diskussie is toen voorgesteld
om de eerste nota te behandelen en de plaatsvervangend chef te benoe
men. De heer A. Jochems steunde dit voorstel, ondanks alle andere
afspraken, beloftes en toezeggingen, die met hem gemaakt en gedaan
waren.
Deze tweede nota is blijkbaar verdwenen. Ik heb deze niet op het
gemeentehuis kunnen vinden en ook niet in het dossier.
Er wordt thans geadverteerd voot een hoofd van het bureau Bouw en
Woningtoezicht. Zulks betekent dat een chef van buitenaf zou worden
benoemd
In vind het betreurenswaardig dat zo met de belangen van de eigen
werknemers wordt omgegaan. Natuurlijk is kritiek alleen geen goede
zaak. Daarom zal ik u uiteen zetten hoe het ook had kunnen gebeuren,
op de wijze zoals ik die zie, na vele jaren met de mensen te hebben
gewerkt. De benoeming van de direkteur is een vaststaand gegeven.
Ik ga er van uit dat de gezamenlijke medewerkers, die thans in dienst
zijn, meer dan voldoende ontwikkelde talenten hebben om de dienst goed
te laten funktioneren.
Voorts is voor het hoofduitgangspunt dat de persoon, die in het ver
leden heeft bewezen over de beste leiderskapaciteiten te beschikken,
te benoemen voor het geven van leiding, los van het feit of hij toe
vallig de hoogste in rang is.
Derhalve de juiste man op de juiste plaats.
Uitgaande van deze gegevens had er een ander organisatieschema moeten
komen. Onder de direkteur had een hoofd van de afdeling Weg en
Waterbouw uit de eigen mensen moeten worden benoemd. Dan had de direk
teur meer tijd beschikbaar gekregen om de afdeling bouw- en woning
toezicht te begeleiden en de medewerkers kunnen begeleiden naar hun
nieuwe funktie.
Bij het invullen van deze organisatie en funkties heb ik ook in ogen
schouw genomen de algemene vraag van de bevolking en het besluit van
de regering om vele zaken te gaan dereguleren, c.q. te vereenvoudigen.
Juist in de sector bouw- en woningtoezicht zal dit tot vermindering
van werk leiden. Voorts is te verwachten dat bij voortzetting van dit
regeringsbeleid ten aanzien van minder woningwetwoningen, minder sub
sidies voor wegen en andere zaken en gelet op de huidige slechte
ekonomie, er in de toekomst minder werk zal zijn te doen.
Tenslotte is het ook niet mogelijk eventuele pieken door middel van
uitbesteding, op te vangen.
Gelet op alle bovengenoemde argumenten is het ons inziens een onver
antwoord beleid op dit moment een funktionaris aan te trekken die per
jaar ƒ60.000,- tot 70.000,- zal gaan kosten.
Ons voorstel os dan ook dit besluit te herroepen en de organisatie
van de gemeentewerken in te vullen zoals hierboven is omschreven.
Voorts zou ik de heer A. Jochems willen vragen waarom hij dit besluit,
ondanks eerdere afspraken en toezeggingen, heeft gesteund, temeer om
dat ik zulks tevoren niet van hem binnen het kollege heb gehoord.
-19-