geen vervoersbedrijven meer zullen zijn, die er gebruik van maken. Daarom is onze fraktie van mening dat dit onderzoek er wezenlijk bijhoort. De voorzitter: Het kollege was en is in meerderheid van mening dat een dergelijk onderzoek niet nodig is. Het is dan ook niet van plan alsnog dit onderzoek te laten verrichten. Voorts is het kollege van mening dat de door het ETIN aangedragen gegevens ruimschoots voldoende zijn. Overigens gaat het materieel om het feit dat een aantal expediteurs zich aan de nieuwe grensovergang hebben gevestigd, en een aantal vervoersbedrijven die niet uit Zundert wegkunnen. Deze zijn hier aan huis en hof gebonden. Zij kunnen zich niet permitteren naar de grens te verhuizen. Voor deze bedrijven is de weg bedoeld. Het gaat hierbij om een aan tal betrekkelijke kleine expediteurs die niet van huis wegkunnen, om dat zij daarvoor de bemanning niet hebben. Het gaat hierbij derhalve niet om de grote transportbedrijven, deze kunnen op het bedrijventerrein terecht. Dat is geen probleem. Juist voor de kleine bedrijven die enorm veel werkgelegenheid bieden is de weg bedoeld teneinde hen de toegang tot de E.10 te laten be houden. Indien men echter om moet rijden, dan gaat men erom. U kent inmmers de marges in het vervoersbedrijf. Hierin is het bepaald geen vetpot. Daarop is het streven van het kollege een verbindingsweg naar de E.10 gericht, zulks is werkelijk voor het bestaan van een aantal kleine bedrijven. U kunt die in het ETI-rapport terugvinden. Mevr. Grooten: Het rapport, zowel het oude als het nieuwe is goed bestudeerd. Daaruit trekken wij de konklusie dat het daarentegen slechts gaat om enkele bedrijven. Derhalve is onze mening dat de afweging van de besteding van de gelden goed moet gebeuren. Overigens onderstreep ik dat het met name de kleine vervoersbedrijven betreft. Maar juist deze kleine bedrijven kunnen op alle mogelijke manieren worden geholpen. Deze andere mogelijkheden worden echter maar zijdelings aangeduid, en niet verder uitgewerkt. Er staat slechts aangegeven dat een bedrag van miljoen eventueel beschikbaar is voor de bedrijven in Zundert, indien daarmede mogelijk iets struktureels kan worden gedaan. Voorts staat duidelijk in het rapport vermeld dat de overplaatsing een strukturele hulpverlening is. Indien het kollege stelt geen mede werking te verlenen aan het door mij gevraagde onderzoek, dan verzoek ik u bij deze hierover een stemming te houden, zodat de raad beslist over het al dan niet verrichten van een onderzoek. Alsdan kan een veel meer gefundamenteerd besluit worden genomen. Indien over een aantal jaren blijkt, dat de weg niet gebruikt wordt door degenen voor wie de weg is aangelegd, dan is duidelijk dat dit niet heeft geholpen. We staan nu voor een verantwoordelijkheid. Daarom ben ik van mening dat het onderzoek toch moet worden verricht. Zulks neemt niet veel tijd in beslag en kan bij de besluitvorming over 2 maanden waarbinnen dan ook nog de inspraak kan worden gehouden, wor den betrokken. Onze fraktie kan immers eerst dan een goed overwogen besluit nemen. De voorzitter: In de laatste vergadering heeft de raad zich in de meerderheid uitge sproken voor de aanleg van de weg. Op grond daarvan is het kollege niet van plan geld te besteden voor de opstelling van alternatieve rapporten. -9-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1983 | | pagina 249