-17-
belangen en anderzijds de ekonomische belangen".
Er is sinds die tijd veel veranderd. Aan de milieubelangen is ruim
schoots de aandacht besteed. De grens is verplaatst. Het werk is weg
en Zundert zit met de gevolgen. Grote jeugdwerkeloosheid, een oud en
vervallen grenskomplex, dat er verschrikkelijk bij ligt.
Geen hoop voor een ekonomische redelijke toekomst. Hierover heen is
nog eens de neergaande ekonomie gekomen. Het enige punt dat we met
onze strijd tot op heden hebben bereikt is dat er nog enig uitzicht is
voor Zundert, het maken van een weg van Zundert naar het grenskomplex
Hazeldonk, zoals dat vanavond wordt besproken.
Hierdoor kunnen Zundertse vrachtwagens met Zundertse chauffeurs, na
een algehele sluiting van de grensovergang bij Wernhoutsburg, die er
aan zit te komen, de grens bij Hazeldonk, toch nog ekonomisch bereiken.
Mogelijk heeft men dan in de toekomst nog recht op een baan en een
boterham.
Vooral door de inzet van de provincie is hieraan hard gewerkt. Er is
een mooi resultaat op tafel gekomen. Voor de toekomst van Zundert is
deze weg van levensbelang.
Deze moet er naar onze mening komen. Er zijn verschillende mogelijk
heden bestudeerd, in tegenstelling tot hetgeen door anderen wordt
beweerd. De provincie heeft er duidelijk zijn best op gedaan. Er is
een keuze gemaakt: die is gevallen door de weg te situeren via de
Meirseweg en het Frans Baantje.
De mogelijkheid om vanaf Stuivezand een verbinding te maken is bestu
deerd, hoewel niet precies op het trajekt zoals dat vanavond door
sommigen is aangegeven. Het is in principe wel bezien.
De provincie heeft deze mogelijkheid op een aantal punten duidelijk
afgewezen. Dit is aangegeven op blz. 2 van "planontwikkeling expedi
tiecentrum Hazeldonk en de verbindingsweg E. 10- T. 45".
In deze nota staan nog eens heel duidelijk de argumenten waarom men
voor het Frans Baantje heeft gekozen.
1. Een goede aansluiting op het bestaande hoofdwegennet, zodat er een
goede verbinding met het dorp Zundert en de andere dorpskernen
wordt verkregen.
2. Door de ligging van de weg in de richting noord-zuid wordt een
direkte verbinding tussen rijksweg 254 en de E, 10 vermeden.
3. De verharding van het zandpad ten oosten van de Waayenberg en de
aanleg van de weg draagt bij aan een gewenste verbetering van dit
gebied. Deze wens is geuit door de ruilverkavelingscommissie, ten
behoeve van een betere ontsluiting van dit agrarisch gebied. De
kommissie heeft verklaard dat inpassing van het tracé zeer wel
mogelijk is in de ruilverkavelingsplannen.
4. Doorsnijding van het agrarische gebied wordt zoveel mogelijk be
perkt, door het volgen van de bestaande wegen en paden, en door het
volgen van de Leyloop en de rijksgrens:
Ruimtelijk gezien is dit de meest gunstige inpassing.
5. Het grootste gedeelte ligt op stabiele zandgrond. De invloed van het
tracé op de natuur blijft beperkt.
6. Agrarische gronden worden meer waard en bedrijfsvestigingen zijn
mogelijk en een kortere weg via de E.10 naar de RTB veiling in
Breda, en ook naar andere voor de agrariërs ekonomische belangrijke
punten.
Kortom, ik dacht dat hieruit een geheel ander beeld naar voren komt
dan vanavond, door de verschillende vertegenwoordigers is geschetst.
Onze voorkeur ging in eerste instantie uit naar een ligging tussen de
gebouwen, kassen en de grens aan de Waayenbergstraat.
Ook dit is bestudeerd maar dit was helaas niet mogelijk. Hierdoor
-18-