-12- Ik wil tot slot verklaren, meneer de voorzitter, dat ik wil medewerken aan de totstandkoming van een verbindingsweg en dat ik zeer zeker voor werkgelegenheid ben, maar wel onder de voorwaarde van inspraak en over leg. Als ik zou kiezen voor dit voorgelegde plan, dan zou ik de belangen van de transportondernemingen zeer zeker dienen, maar tevens zou ik de be langen van de agrarische bevolking diepgrijpend aantasten, en in grote mate die van mijn kollegaboomkwekers, Daarom dat ik tegen dit plan ben. De heer Hoekman: Meneer de voorzitter, er wordt van ons gevraagd een beslissing te nemen inzake het aanleggen van een verbindingsweg Zundert-expeditieterrein- centrum Hazeldonk. In mijn ogen een zeer belangrijke beslissing, Daar om betreuren wij het dat een kollega-raadslid hier niet aanwezig is en zich zodoende aan een bepaalde verantwoordelijkheid onttrekt. Meneer de voorzitter, de opzet van het plan en ook de voorberei dingen daarvan stuiten ook mij tegen de borst, en kan ook bij mij geen goedkeuring vinden. Herhaalde malen, als ik goed herinner, al bij de behandeling van de begroting 1983 zijn er door een kollega-raadslid vragen gesteld over hoe het stond met de verbindingsweg. Steeds is er een antwoord van uw zijde gekomen dat het kollege er niets van af wist, en dat het plan door de provincie zou worden voorbereid. Nu echter blijkt dat u en wethouder Marijnissen zelf het plan van begin af aan hebt voorbereid of daarvan steeds op de hoogte bent gehouden. Meneer de voorzitter, dit getuigt niet van openheid en inspraak, Als er een weg komt en dat hoop ik van harte dan zal dit voor veel agra riërs, boomkwekers en tuinders zeker moeilijkheden en zorgen met zich brengen. Want zij zullen naar behoren schadeloos dienen te worden ge steld. Hoewel ik mijn twijfels heb over de ekonomische voordelen, die in het rapport zijn vermeld, vind ik het aanleggen van de weg voor de expediteurss van groot levensbelang, omdat verschillende ondernemers, om welke redenen dan ook, zich niet op het expeditieterrein zullen vestigen, zal er toch vele duizenden guldens voordeel zijn om niet be hoeven om te rijden via Breda naar Hazeldonk. De werkgelegenheid is een faktor die wij niet zomaar voorbij mogen la ten gaan. Dadelijk zullen vele honderden zich naar hun werk moeten begeven, die hebben dan ook recht op een goede verbinding. Als gemeen te Zundert, moeten wij proberen om ekonomisch nauw betrokken te blijven bij de grensovergang Hazeldonk, en niet al ons brood uit de mond te laten nemen. Ik zal dan ook uw voorstel steunen. De heer Jacobs: Meneer de voorzitter, vanavond moeten wij als raad beslissen of wij akkoord kunnen gaan met het te nemen voorbereidingsbesluit in ver band met het plan tot het aanleggen van een verbindingsweg Zundert- Hazeldonk. Voor de fraktie Werknemersbelangen is dit geen moeilijke zaak. In onze algemene beschouwingen hebben wij ook gepleit voor een verbindingsweg, want onze fraktie vindt zo'n verbindingsweg voor onze Zundertse gemeenschap van levensbelang. Wel vinden wij het jammer dat wij de boekjes "Nota planontwikkeling expeditiecentrum en de procedureschema ten behoeve van de verbindings weg" als raadslid nooit hebben ontvangen. Zoals wij de laatste weken hebben kunnen merken is er bij bepaalde groeperingen pressie uitgeoefend om deze verbindingsweg niet op deze plaats te kreëren, -13-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1983 | | pagina 209