-1 u
De heer Domen:
Meneer de voorzitter, tot mijn spijt moet ik u mededelen dat ik niet
kan instemmen met het voorstel tot het nemen van en het medewerken aan
een voorbereidingsbesluit van de plannen tot aanleg van een verbindings
weg Zundert-Hazeldonk. De navolgende argumenten liggen hieraan voor
mij ten grondslag.'
- in alle stilte en geheimzinnigheid zonder enige informatie vooraf
aan ons als raadsleden is dit plan ontwikkeld. Informatie die, ge
zien de omvang van het projekt en het dure geld, de raadsleden van
af het beginstadium gegeven had moeten zijn. Daarop hebben wij als
vertegenwoordigers van de gehele Zundertse samenleving recht op.
Zelfs toen er vragen werden gesteld door een vrouwelijk raadslid,
waren de plannen al in een vergevorderd stadium. Er bleef geheim
zinnigheid en er kwam geen enkele duidelijkheid,
- nog maar zeer kort geleden zijn wij als Zundertse gemeenteraad op
de hoogte gesteld en gekonfronteerd met een kant en klaar ontwik
keld plan.
- het tijdsbestek tussen de presentatie van het plan en de beslissing
die hier vanavond van ons wordt gevraagd, biedt eigenlijk niet vol
doende ruimte om tot een degelijke belangenafweging te kunnen komen.
Alternatieve mogelijkheden tot planning van andere tracés en bestu
dering daarvan en die zeer wel tot de mogelijkheden behoren, zijn
ons niet geboden, of in overweging gegeven.
- in het kader van de openbaarheid van bestuur en inspraak is deze
gang van zaken voor mij zeer terleurstellend.
- bij de belangafweging wordt naar mijn gevoel te eenzijdig gesproken
over de Zundertse transportbedrijven. Belangen zijn er zeer zeker
voor deze mensen: hieraan willen wij medewerken, maar dan wel op een
andere en meer democratische manier.
Ik konstateer verder, dat aan de belangen van de agrariërs, boeren en
tuinders en boomkwekers zonder meer wordt voorbijgegaan. Ik ben in de
gelegenheid geweest dit gekozen trajekt te bestuderen. Ik heb kunnen
vaststellen dat met de keuze van dit tracé de agrarische ekonomische
aktiviteiten zwaar worden aangetast en verstoord, met alle gevolgen
vandien.
Vele waardevolle cultuurgrond gaat verloren, en in enkele gevallen
wordt een goede bedrijfsvoering onmogelijk gemaakt. Wat voor financiële
konsekwenties zal dit allemaal teweeg brengen? Op welke basis zal
later eventuele afwikkeling daarvan plaats vinden? Voorts alles wat
daaraan vast zit.
Allemaal vragen waarop eigenlijk geen voldoende antwoord in de gegeven
situatie is gegeven.
Het is voor mij, meneer de voorzitter, duidelijk dat aan de thans voor
gelegde situering veel en heel veel bezwaren kleven; deze zullen tot
verzet leiden. Met als gevolg zeer lange procedures. Het is voor mij
duidelijk dat deze zich ook zullen voordoen bij alternatieve mogelijk
heden, maar wel in veel mindere mate dan nu het geval is, nabij het
nu aan ons voorgelegde plan.
Ik denk bijvoorbeeld aan een tracé vanaf Stuivezand, Voorste Schaaps-
dijk, Oekelsebaan richting grens. Er is ook nog een andere tracé te
noemen, maar dan kom ik op het grondgebied van Rijsbergen. Dan zullen
de problemen te groot worden.
Dit tracé zal naar mijn gevoel veel minder kwetsbaar zijn voor de
agrarische bevolking en de natuur. Maar zoals ik al heb opgemerkt, al
ternatieve mogelijkheden zijn ons niet voorgelegd,
-12-