-10- In het rapport zijn verder belangrijke zaken niet onderbouwd. Er worden cijfers genoemd zonder aan te tonen hoe men aan die aantal len komt en vanuit deze niet gedocumenteerde gegevens worden plannen gemaakt en wordt zodoende op los zand gebouwd. Zoals uit het schrijven en de studie van de milieugroep blijkt blijven er fundamentele vragen over. Tijd om de zaak grondig te bestuderen is ons niet gegeven omdat wij als r.aadsleden door de hele zaak op een voor studie zeer slecht tijdstip werden overvallen. Als het om een investering van miljoenen gaat, is het toch wel zaak dat betrokkenen en medeverantwoordelijken voldoende tijd krijgen om zaken grondig te bestuderen en te onderzoeken, om het gebodene kritisch te kunnen be kijken. Uit het onderzoek is niet duidelijk geworden over hoeveel vrachtwagens het in de toekomst zal gaan. Ook is niet bekend over hoeveel vrachten het nu eigenlijk gaat. Een investering van miljoenen guldens zonder deze cijfers is niet economisch verantwoord. De weg zou ook voor woon-werkverkeer moeten dienen. Hiervoor is echter allang een goede weg beschikbaar. Bij berekening van de omrijschade wat als een zwaar argument wordt ge bruikt slaat men de te rijden 7.50 km. die die weg lang is over en zo komt een verkeerde berekening tot stand. Het kostenoverzicht in het rapport is zeer onduidelijk. Naast het feit dat verschillende bedragen worden gehanteerd, wordt nergens rekening ge houden met renteverlies. Ook wordt de mogelijkheid tot uitstel van de aanleg middels procedures van belanghebbenden nergens financieel ver taald. Door de zeer onzorgvuldige belangenafweging zullen zeker be zwarenprocedures worden gestart. Dit betekent tenminste een uitstel en een kostenverhoging van enkele miljoenen. Samenvattend blijft een groot aantal vraagtekens, waarvan er ook enkele in het rapport zijn genoemd. Een duidelijk onvolledig niet toereikend onderzoek dat ons alleen tot de conclusie kan leiden, dat het op grond van dit onderzoek niet duidelijk is of er wel of geen weg moet komen of er toch niet gezocht moet worden naar andere vormen van steun en hulp bij overplaatsingen, Een aanvullend onderzoek is noodzakelijk om tot een verantwoorde beslissing te geraken. Als laatste punt blijft ons nog iets te zeggen over het gekozen tracé. Wij hebben grote en principiële bezwaren tegen het gekozen stuk. Op de eerste plaats uit hoofde van natuurbehoud en milieuaspecten. Al wordt de weg juridisch op precies voldoende afstand van het stuk natuurgebied de Ruige Hoek gelegd, wil dat niet zeggen dat dat in de praktijk bete kent dat het gebied ongeschonden en behouden blijft in zijn schoonheid die het heeft zonder autoweg erlangs. Ten tweede hebben wij groot be zwaar tegen het veranderen van het Frans Baantje, een mooi stuk natuur, een zandweg, een stiltegebied dat niet gewijzigd mag worden. Wij staan in deze bezwaren niet alleen zoals blijkt uit een brief van het Staats bosbeheer van April van dit jaar aan Gedeputeerde Staten van Brabant, Ons tweede principiële bezwaar geldt het feit dat er teveel gronden die op dit ogenblik in gebruik zijn bij agrariërs, kwekers en tuinders onteigend moeten worden en aan hun bestemming worden onttrokken. Als er al een weg zou moeten komen dan moet hij nooit of te nimmer komen op het geplande tracé. -11-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1983 | | pagina 207